וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים מספינת הקורונה הגיעו לארץ והועברו לבידוד: "אנחנו בריאים"

11 הנוסעים ששהו על ספינת "דיימונד פרינסס" שבו לישראל לאחר שלא נמצאו עקבות הנגיף בגופם, והועברו ברכב מיוחד של מד"א למתחם הבידוד שהוקם עבורם בשיבא. מנהל ביה"ח: "הרעיון הוא להכניס אותם לשגרה כמה שיותר מהר, מוכנים לכל מצב". הנוסעים בירכו: "תודה לכל מי שעזר"

צילום: דוברות מד"א, ניב אהרונסון עריכה: עמית שמחה

ספינת הקורונה - עדכונים אחרונים

  • 11 הנוסעים שלא נדבקו בנגיף הקורונה נחתו בישראל
  • צוותי מד"א העבירו את הישראלים למתחם בידוד בשיבא
  • 4 נוסעים שאובחנו בווירוס נשארו ביפן להמשך טיפול

11 הישראלים ששהו בשבועיים האחרונים בבידוד על ספינת "דיימונד פרינסס" ביפן נחתו הלילה (שישי) בישראל, לאחר שלא נמצאו עקבות של נגיף הקורונה בגופם. ברכב מיוחד של מד"א שהוכן לצורך המשימה, הועברו הישראלים למתחם הבידוד שהוכן עבורם במרכז הרפואי שיבא - שם ישהו בשבועיים הקרובים. ארבעה ישראלים נוספים ששהו גם כן על הסיפון נדבקו בנגיף ונשארו ביפן לצורך קבלת טיפול רפואי, בסיומו יוכלו לחזור לישראל באופן עצמאי ולא להיכנס לבידוד.

עם ירידתם מהמטוס, הודו הישראלים "לכל מי שעזר לנו להגיע במהרה ובמטוס מיוחד כזה", ואחד מהם בירך "שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה". כשפגשו בצוותי הרפואה בנתב"ג הנוסעים קראו: "אנחנו לא חולים, אנחנו בריאים. יש לנו תעודות".

המטוס ובו הישראלים מספינת הקורונה נוחת בנתב"ג. 21 בפברואר 2020. מד"א
המטוס עם הישראלים מספינת הקורונה לאחר הנחיתה, הלילה/מד"א

במתחם המיוחד שהוכן בשיבא ישנם 12 חדרים נפרדים שמצוידים במיטה, מסך טלוויזיה, שולחן, אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לבדיקות רפואיות ושירותים ומקלחת בעלי מערכות ביוב נפרדות מאלה של בית החולים. למתחם הובא גם מכשיר CT נייד, למקרה שאחד המבודדים יצטרך להיבדק.

על החולים ייאסר להיפגש אחד עם השני, מלבד בני הזוג שהגיעו עמם. הם יוכלו לדבר אחד עם השני ועם בני משפחותיהם באמצעות אמצעי מיוחד שהובא לחדריהם לצורך כך, ובאמצעותו יוכלו לשוחח גם עם הצוות הרפואי. ככלל, ככל שלא יזדקקו לעזרה רפואית הכרחית - לא יבואו במגע עם הרופאים והאחיות שהופקדו להיות אחראיים על המתחם. מיטותיהם צוידו בחיישנים המנתרים כל העת את מדדיהם, ויעמוד לרשותם מכשיר לבדיקת ריאות, אוזניים ולב עצמאי. המצלמה בחדרם תציג ליושבים בחדר הבקרה את מצבם במקרה הצורך.

מנהלת הטלה-רפואה בשיבא, גליה ברקאי, ערכה שיחת היכרות עם המבודדים. "אנחנו מאוד שמחים לראות אתכם כאן, שהגעתם סוף סוף לארץ", אמרה. "אנחנו מקווים שעכשיו תהיה לכם קצת מנוחה. אני יודעת שלא היה פשוט עד עכשיו. זה גם לא פשוט לחזור למצב שאתם לא יכולים לראות את המשפחות שלכם ולצאת, אבל זה שלב אחד לפני היציאה".

צוותי בית החולים שיבא תל השומר ממתינים לקליטת הישראלים מהספינה ביפן. 21 בפברואר 2020. דוברות שיבא, אתר רשמי
ממתינים להגעת הישראלים מהספינה. צוות בית החולים שיבא/אתר רשמי, דוברות שיבא

מנהל בית החולים שיבא בתל השומר, פרופ' איציק קרייס, מסר כי "החדשות הכי טובות הן שהישראלים שהגיעו איתנו מבינים מה אנחנו עושים. הם רגועים ומבינים את הרגישות של הדבר הזה. הרעיון שלנו הוא להכניס אותם לשגרה כמה שיותר מהר". באשר למצבם מבחינת ההידבקות בנגיף הקורונה, אמר קרייס כי "נדע בצהריים. אנחנו מוכנים לכל מצב".

אל המתחם הובאו הישראלים על ידי צוות מיוחד של מד"א שהוכשר לצורך כך, וזאת ברכב הסעות מיוחד. הפרמדיקים היו למעשה הראשונים שבאו עם הישראלים השבים במגע, ולכן הושם דגש מיוחד על אמצעי המיגון הנדרשים עבורם. הצוותים התמגנו בעזרת חליפה מיוחדת, מסיכה, כובע, ומשקפיים ייעודיים, כפי שמורה הפרוטוקול הנהוג במקרים בהם קיים סיכון להדבקה בנגיף.

מרכז הבידוד בבית החולים שיבא בתל השומר. 21 בפברואר 2020. ניב אהרונסון
חליפה מיוחדת, מסיכה וכובע. הצוותים מתמגנים לקראת הגעת הישראלים לבידוד/ניב אהרונסון

סגן מנהל בית הספר לפראמדיקים של מד"א, חן ורמוס, תדרך את הצוותים בטרם העבירו את הישראלים לשיבא. "המשימה הלאומית היא למנוע את התפשטות הווירוס המסוכן הזה בקרב האוכלוסיה", אמר. "אנו עושים הכל על מנת להביא אותם בצורה הכי בטוחה ומבודדת. אנו צריכים להפחית למינימום כל סיכוי שהווירוס הזה יפגע במישהו מהצוותים או יתפשט הלאה".

גם מנהל המבצעים בנתב"ג, ציון שבו, העביר תדרוך לצוותים שקלטו את אחד עשר הישראלים. "כל מי שמתקרב למטוס - כולם ממוגנים", הדגיש. "בהתקרבות של עד שני מטרים לא צריכה להיות בעיה, אך מעבר לשני מטרים צריכים להיות ממוגנים באופן מלא".

איציק קרייס מנהל המרכז הרפואי שיבא בחמ"ל מרכז הבידוד מתכונן להגעת הישראלים מ"ספינת הקורונה". 21 בפברואר 2020. בועז אפרת, מערכת וואלה!
מנהל המרכז הרפואי שיבא, איציק קרייס, מתכונן בחמ"ל להגעת הישראלים/מערכת וואלה!, בועז אפרת

בשיחה שקיימו השבוע עם וואלה! NEWS שיתפו הצוותים כי הם מתרגשים לקחת חלק במשימה, והבהירו כי אינם חוששים להידבק בנגיף. "אנחנו יודעים להיערך ולהגיב לכל אירוע כזה. המיגון ידוע לנו, עשינו היום ריענון לגבי איך אנחנו בדיוק עושים את זה", אמר הפרמדיק שניר פיינשטיין. לדבריו, "בסופו של דבר זו הבטיחות שלנו ושל בני המשפחה שלנו שאנחנו צריכים לשמור עליהם. אין בי חשש. אני סמוך ובטוח בארגון שלי שיודע למגן אותי כמו שצריך. אני יודע ומאמין שהארגון הזה עומד מאחוריי ושאין לי ממה לפחד וממה לחשוש".

לאורך כל תקופת הבידוד התלוננו בני משפחות הנוסעים כי מדינת ישראל מפקירה את קרוביהם על הספינה, שאותה הגדירו "מדגרה" לנגיף הקורונה - שאכן הלך והתפשט מדי יום לעשרות נוסעים נוספים. לאחר כמה ימים של מאבק ציבורי, שלח משרד הבריאות את המשנה למנכ"ל, פרופ' איתמר גרוטו, על מנת שיעמוד בקשר ישיר עם גורמי הרפואה ביפן, וזאת כדי לזרז את שחרורם של הישראלים. בהמשך נשלח למקום מומחה לזיהומים שליווה את הישראלים שנדבקו בנגיף.

כלי הרכב המיוחד של מד"א בו נסעו הישראלים מנתב"ג למרכז הבידוד בבית החולים שיבא בתל השומר. 21 בפברואר 2020. מד"א
בדרכם למתחם הבידוד בשיבא. הישראלים ברכב המיוחד של מד"א/מד"א

במהלך השהות על הספינה נאסר על הנוסעים לצאת מחדריהם מלבד לשעה אחת ביום, שבה הותר להם לצאת לאוויר החופשי. לפני כמה ימים הוחלט בתיאום עם גורמים יפנים להחזיר את הישראלים ארצה על מנת שיוכלו להמשיך את הבידוד בישראל, ובעקבות כך הם הוצאו אתמול בשעות הבוקר מהספינה והובאו באוטובוס אל שדה התעופה בטוקיו - שם המתין להם מטוס מנהלים שהושכר עבור המשימה על ידי חברות הביטוח של הנוסעים.

המטוס עם הנוסעים הישראלים מהדיימונד פרינסס המריא מיפן לכיוון ישראל, 20 בפברואר 2020. שגרירות ישראל ביפן, אתר רשמי
הישראלים על המטוס בדרך לארץ/אתר רשמי, שגרירות ישראל ביפן

"לא רצינו להיתפס כמי שהביאו את הקורונה לישראל"

השיט שהזמינו 14 הישראלים היה צריך להימשך 21 ימים בלבד, אולם התארך לכדי 35 ימים. מלבדם שהו על הספינה אלפי נוסעים מ-12 מדינות זרות, שיותר מ-620 מתוכם נדבקו בנגיף. אתמול התרחשו שני מקרי המוות הראשונים של תיירים יפנים, ששהו על הספינה.

אילן בן דוד, בעלה של ניקול ששהתה על הספינה, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS על ההכנות לקראת חזרתה. "הם היו ב-21 ימי קרוז, 14 יום בסגר ועכשיו עוד 14 יום בבידוד. השתדלנו להיראות חזקים, שהכל אצלנו בסדר כדי שיהיו מעודדים". הוא הוסיף כי "שלחנו מכתבים, שלחנו תמונות מהבית, סרטונים וצחוקים וכל מיני דברים נוספים". לדבריו, "הם קיבלו חיזוק וקשר מאוד טוב עם המשפחה שמפעילה את בית חב"ד בטוקיו ועם איש העסקים המקסים אריק אמסלם, שנקשר למשפחה וסיפק להם את כל הצרכים הנדרשים".

צוותי מד"א נערכים לפינוי הישראלים שינחתו בארץ מספינת הקורונה "דיימונד פרינסס". 19 בפברואר 2020. דוברות מד"א, אתר רשמי
צוות מד"א מתכונן להגעת הישראלים מהספינה/אתר רשמי, דוברות מד"א

חרף חזרתם של הישראלים לארץ, בני משפחותיהם ייאלצו לחכות עד תום תקופת הבידוד כדי שיוכלו לחבקם. "התבקשנו להכין עבורם מזוודות חדשות. את הישנות ייקחו לטיהור. במזוודות החדשות שמנו פינוקים, מכתבים ותמונות וחפצים שיאפשרו להם לעבור את התקופה נחת", סיפר אילן. לדבריו, לחוזרים מיפן חשוב לשתף פעולה בהליך הבידוד כדי שלא יהיו מתויגים ככאלה שהביאו את הקורונה לישראל.

(עדכון ראשון: 00:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully