וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג המורדים הושבע כסגן נשיא דרום סודאן: "סוף למלחמה והסבל"

23.2.2020 / 13:05

אחרי עיכובים רבים, ריק מצ'אר הושבע על ידי יריבו לשעבר הנשיא סלבה קיר, במטרה לממש את הסכם השלום שישים קץ למלחמת האזרחים שבה נהרגו כ-400 אלף איש. "השלום הגיע והוא הגיע כדי להישאר", הבטיח הנשיא, אך אתגרים רבים נותרו בדרך - מיליציות, רעב ומיליוני פליטים

דרום סודאן: מנהיג המורדים לשעבר הושבע לתפקיד סגן נשיא/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מנהיג המורדים לשעבר בדרום סודאן ריק מצ'אר הושבע אתמול (שבת) לתפקיד סגן הנשיא, כחלק מהסכם להקמת ממשלת אחדות עם יריבו לשעבר הנשיא סלבה קיר. המהלך אמור להיות צעד לקראת השגת שלום אחרי שנים של מלחמת אזרחים שקרעה את המדינה הענייה, חרף עושרה בנפט.

הנשיא הביע אופטימיות במהלך טקס ההשבעה, למרות האתגרים העצומים שעוד ניצבים בדרך: המורדים לשעבר עדיין לא נטמעו בכוח מזוין מאוחד, יותר ממחצית מאזרחי המדינה הצעירה ביותר בעולם עדיין תלויים בסיוע למזון והשחיתות חוגגת.

קיר ומצ'אר דחו פעמיים את תאריך היד שהוצב להקמת ממשלת האחדות הלאומית לאחר שחתמו על הסכם שלום ב-2018. במלחמה נהרגו לפחות 400 אלף איש והיא גרמה למשבר הפליטים הגדול ביותר באפריקה מאז רצח העם ברואנדה ב-1994. הלחימה אופיינה בטיהורים אתניים ובאלימות מינית קיצונית מצד שני הצדדים.

ריק מצ'אר מושבע לסגן נשיא דרום סודאן בטקס בבירה ג'ובה, 22 בפברואר 2020. רויטרס
דף חדש. מצ'אר מושבע מול הנשיא קיר, אתמול/רויטרס

אתמול, הם הבטיחו שהזמנים האלה חלפו. מצ'אר נראה מטופח כשהוא היה לבוש בחליפה ועניבה אדומה, עומד ליד אשתו אנג'לינה טני בעת שנשבע מול הנשיא. לאחר מכן, הוא לחץ את ידו של קיר, חייך וחיבק אותו.

"זה מסמל את סיום המלחמה", אמר קיר בכינוס בפני נציגים זרים ועיתונאים. "השלום הגיע והוא הגיע כדי להישאר. אחי, ד"ר מצ'אר, ואני שותפים עכשיו להסכם השלום".

עוד בוואלה!

בזמן שהיא קרועה ממלחמת אזרחים, הארבה התפשט אל דרום סודאן

לכתבה המלאה

דרום סודאן קיבלה עצמאות מסודאן ב-2011, אך היא התדרדרה למלחמה שנתיים לאחר מכן כשכוחות הנאמנים לקיר ולמצ'אר התעמתו בבירה. זה הצית מעשי טבח בבירה ג'ובה במאות אזרחים מבני שבט הנואר של מצ'אר ומעגל של אלימות אתנית אכזרית ומעשי נקם.

"אני רוצה להבטיח לכם (תושבי דרום סודאן) שנפעל יחד כדי לשים קץ לסבלכם הממושך", אמר סגן הנשיא החדש בטקס. עד יום חמישי, אז פרסמו השניים הצהרה, לא היה ברור אם ממשלת האחדות תוקם במועד זה. במסגרת ההסכם, מונו שלושה סגני נשיאים נוספים, שהיו תחת מצ'אר. הממשלה פורקה ביום שישי, אבל טרם הוכרזו המינויים החדשים.

חלק מהסעיפים שנקבעו בהסכם השלום לא יושמו, והממשלה מייחסת את המחסור בכספים לחוסר הצלחתה לפרק מנשקם לוחמים, להכשירם מחדש ולשלבם בכוחות הביטחון. בנוסף לכך, כמה ארגוני מורדים שלא חתמו על ההסכם ממשיכים לפעול, ומומחים אומרים ששובם של הפליטים לצד רפורמות כלכליות יהיו קריטיים עבור ביסוס השלום.

אתר אימונים לשילוב לוחמי מיליציות להקמת כוח להגנה על סגני נשיאי דרום סודאן בפאתי ג'ובה, 17 בפברואר 2020. רויטרס
חלק מהמיליציות לא חתמו על ההסכם. לוחמים במחנה ממשלתי מחוץ לג'ובה/רויטרס

הכנסותיה של דרום סודאן תלויות כמעט לחלוטין בנפט, אך עושרה נבזז והתשתיות שלה ניזוקו. התפוקה היומית היא 180 אלף חביות נפט, בהשוואה ל-250 אלף לפני פרוץ הסכסוך ב-2013.

על פי נתוני האו"ם, מרבית ילדי המדינה לא לומדים בבית הספר ורק כשליש מהאוכלוסייה יודעת קרוא וכתוב. בנוסף לכך, השלום נותר שברירי ביותר - בדוח נציבות האו"ם לזכויות אדם בדרום סודאן שפורסם בחמישי נכתב כי המיליציות עדיין חמושות ואזרחים מורעבים במכוון.

ג'יין הנרי, מנהלת אפריקה בארגון משמר זכויות האדם, אמרה כי הממשלה החדשה צריכה לשים בראש סדר העדיפויות את מצב זכויות האדם. זה כולל, לדבריה, רפורמות בשירות הביטחון הלאומי האלים, שחרור אזרחים חטופים המוחזקים על ידי ארגונים חמושים והקמת בית משפט לפשעי מלחמה יחד עם האיחוד האפריקני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully