וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרסקות גלשן הרחיפה במצוקי ארסוף: מטיס הכלי לא נשא רישיון

19.2.2020 / 22:26

חוקר רשות התעופה האזרחית קבע כי אריה לשובר, בן ה-73 שנהרג בהתרסקות הגלשן, יצא לטיסה עם תקלה "שהיה אמור לזהות בעצמו עוד על הקרקע". בתאונה הקטלנית, שאירעה בחודש אוגוסט, נפצעה גם צעירה אמריקנית בת 15 שהייתה בביקור בישראל. "פעילות המרחפים אינה נאכפת"

צילום: יואב איתיאל, עריכה: ליר שפיגלר

מטיס גלשן הרחיפה בן ה-73, שהתרסק עם נוסעת בטיסה מסחרית ונהרג על מצוקי ארסוף בחודש אוגוסט, כלל לא נשא רישיון - כך עולה מחקירת רשות התעופה האזרחית (רת"א). הנוסעת, נערה אמריקנית בת 15 שהיתה בארץ בביקור, נפצעה באירוע וניצלה.

החוקר הראשי של רת"א, גד רגב, קבע בחקירה כי בטיסה היה "שילוב של אחריות המרחף עם תרומה המאופיינת כתקלה טכנית". עוד אמר רגב כי המטיס "יצא לטיסת ריחוף עם תקלה, אותה אמור היה לזהות בעצמו עוד על הקרקע".

מטיס הגלשן, אריה לשובר, תושב נתניה שהיה יבואן של ציוד הרחיפה בו עשה שימוש באירוע התאונה, היה בעל ותק של 24 שנות רחיפה, אבל בחקירה אומת מה שידעו רבים בענף שנים ארוכות: רישיון כנדרש על פי תקנות הטיס לפעילות מסחרית או פעילות הדרכה, לא היה לו. הוא ניגש לביצוע הליך הסדרת רישיונו בתחילת 2017, אך לא השלים את המבחן המעשי. החוקר הראשי ציין כי אתר התאונה שבארסוף פתוח לכל משתמש וזאת בניגוד לשטח עמדת ההמראה בנתניה, השייך לאדם פרטי המאשר פעילות מסחרית רק לבעלי רישיונות.

זירת התרסקות המצנח סמוך לארסוף 28 באוגוסט 2019. תיעוד מבצעי מד"א, אתר רשמי
האתר פתוח לכל משתמש. זירת התרסקות המצנח סמוך לארסוף/אתר רשמי, תיעוד מבצעי מד"א

החוקר הראשי קבע כי "פעילותם המסחרית של מרחפים שלא עומדים בדרישות החוק לביצוע פעילות מסחרית, מסוג זה, הינה בעלת פוטנציאל סיכון רב, מאחר שאינם מחויבים לעמוד בסטנדרטים לבטיחות המקובלים והנאכפים על ידי הרגולציה". הוא ציין: "פעילות זו מסכנת קהל תמים שצופה בפעילות וכן את ציבור הלקוחות המעוניין לחוות טיסות רחיפה כגון אלו. פעילות זו אף אינה נאכפת על ידי רשויות החוק".

התאונה אירעה ב-28 באוגוסט, מעט אחרי שבשעה 14:00 המרחף אריה לשובר יצא לריחוף עם הנערה מאתר הרחיפה ארסוף על קו החוף דרומית לגעש. לאחר מספר דקות של טיסת ריחוף, לשובר והנערה שהיו מחוברים זה לזו צללו לכיוון המצוק ונחבטו זה בזו.

מרחפים שהיו בנקודת ההמראה בארסוף רצו לנקודת הנפילה והחלו לנסות לסייע בחילוץ, אך ללא הצלחה. במקביל, הוזעקו כוחות הצלה שנאלצו להיעזר במסוק פינוי של חיל האוויר עקב מורכבות הזירה. אריה לשובר נפצע אנושות ובזירה נקבע מותו על ידי צוותי מד"א שגם פינו את הנערה במצב בינוני לבית חולים, שם טופלה ואושפזה.

עוד בוואלה!

ללא רישוי, ללא פיקוח, ללא אכיפה: הענף הפרוץ של מצנחי הרחיפה

לכתבה המלאה
תאונת צניחה בשרון: אריה יהודה לשובר נהרג
בהתרסקות מצנח רחיפה על צוק בארסוף. באדיבות המשפחה
החקירה מעלה כי לא נשא רישיון. אריה לשובר שנהרג בתאונה/באדיבות המשפחה

מהחקירה עולה שלשובר אירגן את האירוע יחד עם מרחף אחר עמו התקשר, עבור משפחת תיירים מארצות הברית, שביקשה לבצע טיסות של כ-20 דקות לכל אחת מבנות המשפחה. בשטח הוא פרש את הציוד בעמדת ההמראה, רתם את הנוסעת לרתמת רחפן הטנדם שלו והבחין בעיוות בכנף המצנח.

תחילה ביטל לשובר את המראת הריחוף, ואז גרם להורדת המצנח לקרקע ופריסתו מחדש. הוא ביקש מאביה של הנערה לסייע "בסידור/תיקון" המצנח ולטובת ביצוע המראה נוספת כדי להמשיך בתכנית עם בתו שהייתה רתומה. גם על כך מותח ביקורת החוקר הראשי. "הסתמכות על אדם או איש צוות שאינו מכיר את התחום ואשר לא תודרך כהלכה ולא מיומן עלול לגרום לנזק רב יותר מאשר תועלת עד כדי סיכון הטיסה", הוא ציין.

התרסקות מצנח הרחיפה על מצוק בארסוף, 19. ללא, עיבוד תמונה
עיוות אחת הכנפיים בעת הרחיפה, אוגוסט/עיבוד תמונה, ללא

כמה דקות לאחר מכן יצא לשובר לטיסה עם הנערה על קו הרכס דרומה ואחר כך צפונה, כשכל אותו הזמן נצפה עיוות משמעותי במצנח על ידי מרחפים שונים. מהחקירה עולה כי לשובר עצמו לא הבחין במהלך רוב הטיסה בתקלה וטס הלוך ושוב לאורך הרכס במשך עשר דקות לערך מבלי שמי מהמרחפים האחרים שנכחו סימנו או צעקו לו על התקלה בה הבחינו.

אז, במהלך רחיפה לכיוון צפון, ביצע לשובר פנייה שמאלה לכיוון הים, בשלב הקרוב לתאונה, הוא נראה מושך מיתר מעצור מספר רב של פעמים, המעיד על כך שבשלב הזה זיהה את העיוות הקיים במצנח. מה שייתכן שהביא להזדקרות הכנף שיתכן שהתרחש בתאונה. המצנח הסתחרר בחוסר שליטה, והוא והנערה פגעו במצוק ונותרו תלויים ונתמכים על מדרגת חול טבעית הקיימת בו.

העזרה הראשונית הגיעה משלושה אנשים שהיו באזור, האחד שנחת סמוך למקום ועוד שניים שהגיעו מהשטח והחזיקו את המצנח על מנת שהנפגעים לא יתדרדרו מטה במצוק התלול. זמן קצר לאחר מכן הגיעו אנשי איחוד והצלה, מתנדבים של יחידות החילוץ כפר שמריהו וחוף השרון עם כוחות מד"א. לאחר שצוות מד"א הבין שאין אפשרות לחילוץ, הוחלט להזעיק את חיל האוויר ששיגר שני מסוקים. ראשון הגיע מסוק תובלה יסעור, ואחריו יחידת החילוץ 669 שביצעה את החילוץ המורכב. כתוצאה מהפגיעה במצוק, המרחף והנוסעת נפצעו, כשהמרחף הוגדר כפצוע אנוש ועוד לפני הפינוי נקבע מותו. הנערה פונתה לבית חולים, שוחררה אחרי כמה ימים ושבה לביתה בחו"ל.

התרסקות מצנח הרחיפה על מצוק בארסוף, 19 אוגוסט 2019, אתר החיפה. ללא, עיבוד תמונה
אתר הרחיפה בארסוף טרם ההתרסקות/עיבוד תמונה, ללא

"ייתכן שהערה מצד מי מהמרחפים שנכחו, אשר על פי עדותם הבחינו בעיוות, למרחף, אפשר שהייתה מונעת את התאונה", קבע החוקר הראשי בין מסקנותיו. "הקפדה על בדיקות חיוניות לפני כל המראה, הייתה יכולה למנוע מצב אליו נקלע המרחף, וייתכן שאי ביצועה הביא לתאונה ולתוצאותיה הקטלניות". עוד הוא ציין כי "מהות הפעילות של המרחף בסוג טיסות נשוא התאונה, התאימה יותר למצנח מהסוג המקנה ביצועים משופרים, לצד ניהוג קל למרחף".

יש מסקנות, אבל אין המלצות ובכך מסתיימת מעורבות משרד התחבורה: "מכיוון שמדובר באירוע רחיפה שאינו תחת רגולציה תעופתית בטיחותית החוקר הראשי לא מצא לנכון להמליץ המלצות כלשהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully