וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה החזיקה בגופת המחבל מחיפה במשך שבוע - מבלי לנתחה

13.2.2020 / 15:13

גופת שאדי בנא, ערבי ישראלי שביצע את הפיגוע בשבוע שעבר, הועברה למשפחה לאחר מאבק משפטי. המשטרה והשר ארדן נימקו את העיכוב בשיקולים ביטחוניים ובצרכי חקירה, אולם עם השבתה התברר שלא נותחה והמחבל נטמן. המשטרה: "הטיפול בהחזרת הגופות - בהתאם להחלטת הדרג המדיני"

צילום: יואב איתיאל, וואלה!NEWS, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: פיגוע הירי בהר הבית בשבוע שעבר)

המחבל שאדי בנא, תושב חיפה שביצע את פיגוע הירי בעיר העתיקה בירושלים לפני שבוע, נקבר הבוקר (חמישי) בתום מאבק משפטי, לאחר שבמהלך הלילה נמסרה גופתו למשפחה. על אף שהגופה היתה בחזקת המשטרה במשך שבוע - היא לא נותחה. משפחתו של המחבל לא ידעה על כך עד שגופתו שוחררה הבוקר.

המשרד לביטחון הפנים הסיר הבוקר את התנגדותו לעיכוב הגופה הבוקר. זאת לאחר שביקש כמה הארכות להשיב לעתירה לבג"ץ, שהגיש שלשום בנו של המחבל באמצעות עו"ד סאוסן זהר מארגון עדאלה. פרקליטות המדינה הודיעה לבג"ץ, בשם המשרד לביטחון הפנים, כי מתייתר הדיון בעתירה שנקבע לאחר הצהריים עם שחרור הגופה.

שאדי בנא. -, אתר רשמי
הגופה הוחזרה אחרי שבוע. המחבל שאדי באנה/אתר רשמי, -

המשפחה קיבלה את הגופה באישון לילה, ורק אז התברר כי לא עברה ניתוח. סגן-ניצב אשר ליזמי, מהיחידה המרכזית של מחוז ירושלים במשטרה, שם הוחזקה הגופה, אף סיפק על כך תצהיר מטעם המשטרה שהוגש לבית המשפט העליון. ההלוויה התקיימה בבית העלמין המוסלמי בכפר סמיר בנוכחות עשרות משתתפים.

מאחורי הקלעים התברר כי הטיפול בגופה עורר עימות בין הגופים הרלוונטיים. השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, פנה אמש לראש המועצה לביטחון לאומי (מל"ל), מאיר בן שבת, ואמר לו כי בעת האחרונה, ניכרת מתיחות רבה בהר הבית ונרשמת פעילות אלימה בהיקף משמעותי, וזאת "בין היתר על רקע פרסום 'עסקת המאה' ופרסומים כוזבים על כוונות 'לייהד' את הר הבית ולפגוע בזכויות התפילה של המוסלמים במקום".

עוד בוואלה!

סגנגורו של הרב ברלנד: "לא משנה אם זה מנטוס או טיק-טק - זו התרופה"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלווית שאדי בנא בבית העלמין המוסלמי בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך
הקבר של המחבל שאדי בנא, בית עלמין המוסלמי בחיפה 13 בפברואר 2020. שלומי גבאי
"גופה בעלת הקשר מיוחד". קברו של המחבל, היום/שלומי גבאי

במשרד לביטחון פנים מציינים כי בין היתר, קיימת התעוררות של פעילים מצפון הארץ בהקשרי הר הבית, לרבות הגעה של מאות מערביי הצפון, לתפילת הבוקר, בדגש על ימי שישי, והשתתפות בתהלוכות ובקריאות ופרסומים בעלי אופי לאומני. עוד ניכר בשטח ניסיון להניע מחדש פעילות הדומה במהותה לפעילות המוראביטון והמוראביטאת בהר הבית, פעילות שנאסרה בעבר בהובלת ארדן.

ארדן, לאחר בחינת גורמי המקצוע במשטרת ישראל וקבלת התייחסותם, חשב כי יש להחזיק בגופה משיקולים מדיניים - על אף שמדובר באזרח ישראלי תושב חיפה. "לאור מאפייני הפיגוע ונסיבות עשייתו, גופת המחבל עשויה להפוך על ידי ארגוני הטרור, ובראשם ארגון חמאס, לסמל שיש לו משמעות וערך בעסקת שבויים או נעדרים עתידית", אמר. הוא ביקש להגדיר אותה "גופה בעלת הקשר מיוחד" ולהורות על צו קבורה מכוח תקנות ההגנה לשעת חירום, "לטובת המטרה החשובה של קידום שחרור השבויים והנעדרים המוחזקים בידי האויב". התקנות מאפשרות למפקד צבאי לצוות כי גווייתו של כל אדם תיקבר באותו מקום שהמפקד הצבאי יורה, מי יעשה זאת ובאיזו שעה, לעתים בבית עלמין עלום המוחזק בידי המדינה.

גלעד ארדן במסיבת עיתונאים בה יציג את המועמדים הסופיים למפכ"לות, בניין צ'מפיון, בני ברק. ראובן קסטרו
חשב שיש להחזיק בגופה על אף שמדובר באזרח ישראלי. ארדן/ראובן קסטרו

ואולם מתאם שחרור שבויים ונעדרים במשרד ראש הממשלה, ירון בלום, לא נעתר לבקשתו של ארדן. הבוקר, לאחר שתי דחיות במענה לבג"ץ, נאלצה המשטרה למסור את הגופה למשפחתו של המחבל - שהזדרזה לקבור אותה. למרות הדברים, במשרד לביטחון הפנים רואים בכך הצלחה, מאחר שההלוויה נערכה בהפתעה, בחופזה ומבלי שלאף ארגון יעמוד די זמן להפוך אותה לאירוע המוני שעשוי לעודד טרור.

פיגוע דקירה בשער האריות, 6 בפברואר 2020. פלאש 90 / אוליבר פיטוסי, פלאש 90
"שימוש בנשק חם". הפיגוע בהר הבית לפני כשבוע/פלאש 90, פלאש 90 / אוליבר פיטוסי

בנא, מוכר פרחים בן 44 שנולד כנוצרי בנצרת, התאסלם וגר בחיפה, יצא ביום חמישי שעבר מחנות הפרחים שלו בעירו, נסע לירושלים ובשער השבטים בפאתי הר הבית, פתח באש לעבר שלושה שוטרים. כתוצאה מכך נפצע שוטר באורח קל בנא נורה בידי השוטרים בזירה ונהרג.

זהו הפיגוע הראשון שהתרחש בהר הבית מאז פיגוע הירי ביולי 2017, שבו נרצחו שני שוטרים, האיל סתאווי וכמיל שנאן, על ידי ערבים ישראלים. המאפיינים הדומים בין שני האירועים העלו חשש בקרב ארדן שמא מדובר בדפוס חוזר. הם כוללים שימוש בנשק חם כנגד אנשי משטרה, בהר הבית ופאתיו, על ידי ערבים ישראלים כמעין פיגוע התאבדות, ומהווים בעיניו עליית מדרגה מסוכנת ומעלים חשש ממשי לניסיונות חקיינות על ידי מפגעים פוטנציאליים נוספים.

בית עלמין המוסלמי בחיפה 13 בפברואר 2020. שלומי גבאי
"זלזול בזכותם להגיע לחקר האמת". בית העלמין המוסלמי שבו נטמן המחבל, היום/שלומי גבאי

עו"ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה מסרה: "קשה להבין על אלו 'פעולות חקירה' דיברה המשטרה שטענה בנחיצותן כאשר הסבירה את הסיבות לאחזקה הממושכת של הגופה, כאשר כעת מסתבר שכלל לא בוצעה בה נתיחה. הדבר מעלה סימני שאלה כבדים באשר למניעי משטרת ישראל בטיפול בבקשת המשפחה, ומצביע על זלזול הן בזכות שלה לקבור את יקירם והן בזכותם להגיע לחקר האמת. זו לא הפעם הראשונה שהמשטרה אינה ממלאת את חובתה לנתח את גופת המת במקרים של מוות לא טבעי ולכן שמרנו לעצמנו את הזכות לעתור לבג"ץ בהקשר זה בעתיד".

המשטרה בפתח חנות הפרחים של המחבל שאדי בנא בחיפה, פברואר 2020. יואב איתיאל
כוחות משטרה בפתח חנות הפרחים של בנא, בשבוע שעבר/יואב איתיאל

ממשטרת ישראל נמסר אתמול כי "הטיפול בהחזרת גופות מחבלים מתבצע בהתאם להחלטת הדרג המדיני ולמדיניות שהתווה הקבינט בנושא, ומענה מטעם המדינה לעתירה שהוגשה ימסר בבית המשפט בהתאם".

לשירות הביטחון הכללי (שב"כ) לא היתה התנגדות לשיחרור הגופה לקבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully