וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהלת הקורונה: משרד החוץ נערך לחילוץ הישראלים מהספינה ביפן

13.2.2020 / 11:08

בדיון שהתקיים בירושלים השתתפו נציגי המשרד במזרח הרחוק שסיפרו על הישראלים השוהים במדינה. השרים כץ וליצמן אמרו כי ישראל שוקלת להשיב את האזרחים שנמצאים בספינת התענוגות מול חופי יפן בטיסה ישירה, בהתאם להסכמת הממשל. "מחויבים לבריאות הציבור", אמרו

עריכה: עמית שמחה

משרד החוץ קיים היום (חמישי) דיון הערכת מצב בנוגע להתשפטות וירוס קורונה בערים המרכזיות בסין, ביפן ובהונג קונג. בדיון, בו השתתפו שר החוץ ישראל כץ ושר הבריאות יעקב ליצמן, לקחו חלק נציגי המשרד בבירות המרכזיות בשיחות וידאו. הנציגים עדכנו בנוגע למצבם של הישראלים באזורים בהם הם מוצבים, וכן בהיערכות הרשויות בנושא.

תשומת לב מיוחדת תפסה נציגת המשרד ביפן, שלחופיה עוגנת ספינת התענוגות "דיימונד פרינסס" מאז דווח על התפרצות הנגיף. היום הותר לנוסעים מעל לגיל 80 שנמצא כי לא נדבקו בווירוס לרדת ליבשה, בעוד שנוסעים רבים עדיין נמצאים עליה, ולא הורשו לעזוב אותה. "ההתנהלות של הספינה ושל הישראלים ביפן מתבצעת בשני רבדים. במדינה יש 247 חולים, מתוכם 218 מהספינה. במוקד הפעילות שלנו - סיוע ל-15 הישראלים בספינה, והם בריאים ושלמים", אמרה הנציגה.

אתמול שר החוץ כץ פנה לממשלת יפן בבקשה לאפשר לישראלים שעל הספינה לשוב לארץ, כאן ישהו בתנאי בידוד. "אנחנו רוצים לייצר מדיניות שקשורה למדינת ישראל", הבהיר כץ בדיון היום. "נפנה לשלטונות ביפן על מנת לבדוק אפשרות להוציא את הישראלים. לא נסכן אפילו ישראלי אחד מבחינה בריאותית. מבצע החילוץ צריך לעמוד בשני עקרונות: חילוץ ושמירה על בריאות הציבור. אנחנו מחויבים לעשות הכול להביא את הישראלים הביתה, ונעשה הכול והכל כדי לא לסכן את בריאות הציבור. נכון לעכשיו אין סימן שמישהו מהם נדבק. נבדק אם יביאו אותם דרך מטוס מיוחד. אם תהיה הסכמה עקרונית להוציא אותם, נדרש לדרכים לעשות את זה. נתחיל לפעול כדי לחלץ אותם תוך הקפדה על הכללים האחרים".

תדרוך בראשות שר החוץ, ישראל כץ ושר הבריאות,  יעקב ליצמן במשרד החוץ בנושא נגיף הקורונה 13 בפברואר 2020. -, פלאש 90
דיון הערכת מצב במשרד החוץ, היום/פלאש 90, -

בין השאר, כץ דיבר על האפשרות לבחון להחזיר את הישראלים מיפן בטיסה ישירה. "נבקש מהם לחרוג מהנוהל, אבל לא נקיים עימות", אמר. אם ישראל מוכנה לקחת על אחריות ולפעול, אולי יציעו את זה לכל ממשלה אחרת".

השר ליצמן הוסיף: "משרד הבריאות שולח את המשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו ליפן כדי לראות מה אפשר לעשות כדי להביא את האלה באוניה. אנחנו בודקים אפשרות לטיסה ישירה כדי להביא את כולם הביתה. נשקול אם לעשות בידוד בארץ בהתאם למצב הבריאותי. זה יהיה בבית או באחד המקומות שהקמנו".

לדברי גרוטו, "אנו רואים חשיבות רבה לצאת כגורם מקצועי ליפן, על מנת להבטיח את בריאותם של הישראלים הנמצאים על הספינה וחזרתם בשלום לישראל ובמקביל לוודא כי מונעים את הסיכון לאוכלוסיה בישראל".

"נשארים בגלל המשפחות"

חלק נכבד בדיון התמקד בנציגים בערים המרכזיות בסין. "אנחנו מנסים לנהל כאן שגרה זהירה תוך כדי חזרה הדרגתית לסדר יום נורמלי, אבל זה לא קרוב לכך", הסביר הנציג בבייג'ינג. "הצעדים שנוקט הממשל מעידים על נכונות לחזור למסגרת שגרתית. יש עלייה דרמטית במספר החולים ומספר המתים. יש לזה קשר לשינויים טכניים שננקטו באופן הדיווחו והאבחון".

הנציג בבייג'ינג הסביר כי אתמול נערכה ישיבה של הגוף העליון בראשות הנשיא שי ג'ינגפינג שהחליטה על המשך המאמצים לבלימת הנגיף. "קיים חשש להשלכות כלכליות בסין, אבל יש מאמץ עילאי לא לפגוע בפעילות. במקביל ראש הממשלה הסיני ערך התייעצויות והעבירו סיוע לשוק העבודה".

הנציג ציין כי השגרירות יצרה קשר באופן יזום עם הישראלים השוהים במדינה. "עשרות עשו את זה, אבל מרבית האנשים עזבו", ציין. "מי שנשאר הם אלה שיש להם משפחות כאן. כמו כן נותרו שני ישראלים בווהאן, אנחנו בקשר רציף איתם. כל אחת מהמשפחות של הישראלים נמצאות שם בבידוד".

תדרוך בראשות שר החוץ, ישראל כץ ושר הבריאות,  יעקב ליצמן במשרד החוץ בנושא נגיף הקורונה 13 בפברואר 2020. -, פלאש 90
ליצמן וכץ בדיון במשרד החוץ, היום/פלאש 90, -

נציג ישראל בשנגחאי סיפר כי התחלואה בעיר נמוכה. "יש 313 בעיר של מיליונים, אבל המספרים ממשיכים לעלות", אמר. "התחושה שהעיר מנסה לסגור את עצמה ולמנוע מאנשים להיכנס. יש חשש בעקבות הפעילות הכלכלית, ומלבד החברות החיוניות, כולם צריכים לעבוד מהבית. כמו כן יש פה 30 ישראלים, שמעדיפים להישאר כאן בגלל העסקים והמשחות. הדבר הכי משמעותי שקרה הבוקר הוא שראש העיר שנגחאי הפך להיות אחראי על מחוז הוביי. הוא מקורב לשי".

בגוואנגז'ו היקפי התחלואה מוסיפים לשמור על יציבות. על פי נציג ישראל בעיר, העליות שחלו לאחרונה בכמויות החולים - מזעריות לעומת שאר הערים. "מתוך אלף ישראלים שגרים פה בדרך קבע נמצאים פה כרגע רק מאה. בדומה לשנגחאי, מכיוון שזה מרכז הייצור של סין יש דגש להחזיר את בתי החרושת לפעילות, אבל שומרים על בריאות הציבור. סגרו היום את כל המסעדות בעיר והכבישים ריקים". שינגדאו, לפי נציגי ישראל, הפיקוח הממשלתי הדוק למדי. "גם העובדים בקונסוליה לא מגיעים אלא אם יש דרישות שמצריכות את זה", אמר. "אנחנו בקשר יומיומי עם אנשי הממשל ומקבלים הערכות מצב יומיות. הישראלים שנשארו הם אלו שמרכז חייהם פה".

הונג קונג: בתי הספר יישארו סגורים

נציגי משרד החוץ בהונג קונג מתחו ביקורת נגד האזהרות שהוציא משרד הבריאות לנוסעים לאזור. "אזהרות המסע של משרד הבריאות קיבלו פרשנות יתרה, ויש חשש אמיתי לפגיעה בקשרים הכלכליים עם מדינות האזור"', אמרו בדיון. "אנחנו פה במצב מעט שונה מהקולגות בסין יש 50 חולים בסך הכל. גם בהיבט של תנועת אנשים, עם סין יש מעברי גבול מסודרים ומי שמגיע מסין נכנס לבידוד של 14 יום".

"היום התבשרנו שבתי הספר יהיו סגורים עד 16 במרץ", הוסיפו הנציגים. "התנועה ברחובות מועטת יותר, אבל אנשים הולכים למסעדות. כמו כן, ישנה כאן הקהילה הישראלית הגדולה ביותר באסיה. יש 1,600 ישראלים שעובדים ולומדים פה. רובם עדיין כאן. אנחנו מעריכים שיש פה למעלה מאלף ישראלים וכמה אלפי יהודים". בנוגע לטיסות לאזור ציינו הנציגים: "אל על הכריזה על השהיית הטיסות להונג קונג בגלל היעדר ביקוש, קתאי פסיפיק גם מדווחת על ביטולים בכל האזור".

(עדכון ראשון: 10:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully