וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות שעובריהן נקברו ללא סימון יפוצו ב-1.8 מיליון שקל: "אזלת יד מקוממת"

12.2.2020 / 18:00

18 משפחות שתינוקות או עוברים שלהן נקברו בניגוד לנהלים יפוצו לאחר שבית המשפט אישר הסדר פשרה בין המשפחות לבין בתי החולים, חברה קדישא, משרד הבריאות והמשרד לשירותי דת. "כסף לא יתקן את זה שאין לי קבר, אבל אולי זה לא יקרה שוב", אמרה אחת האמהות

צילום: יותם רונן, עריכה: שי ענבל, עריכת וידאו: שניר דבוש

בית המשפט המחוזי מרכז אישר כי 18 משפחות שתינוקות או עוברים שלהן נקברו בניגוד לנהלים, יפוצו ב-1.8 מיליון שקלים, במסגרת הסדר פשרה בין המשפחות לבין בתי החולים, חברה קדישא, משרד הבריאות והמשרד לשירותי דת. שלוש מהמשפחות, שסיפורן נחשף בוואלה! NEWS, עברו לידה שקטה בשלב מתקדם של ההריון - וגופות התינוקות שלהן אבדו, ולא ידוע עד היום מה עלה בגורלן. ילדיהם של שאר המשפחות נקברו מבלי שניתן לזהות את מקום הקבורה של כל אחד מהם.

המשפחות תבעו את בתי החולים שבהם בוצעו הלידות והנתיחות שלאחר המוות, את משרד הבריאות והמשרד לשירותי דת, וכן את חברה קדישא "חסד ואמת לב אהרון", שמספקת שירותי קבורת עוברים לבתי חולים שונים. לאחר הליך גישור הגיעו הצדדים לפשרה, במסגרתה הסמיכו את בית המשפט המחוזי מרכז לקבוע סכום פיצוי, שלא יעלה על 3.2 מיליון שקלים, ללא נימוקים. בשבוע שעבר קבעה השופטת הלית סילש כי הסכום יעמוד על 1.8 מיליון שקלים.

קבר אחים לתינוקות בבית שמש, יולי 2016. יותם רונן
כ-900 לידות של עובר מת בשנה. קבר אחים לתינוקות בבית שמש/יותם רונן

בכל שנה יש בישראל כ-900 לידות של עובר מת, רובן בשלבים מאוחרים יחסית של ההיריון. לפי נהלי משרד הבריאות, בתי החולים מחויבים להנפיק לעוברים המתים רישיון קבורה, והם אמורים להיטמן "בנפרד בחלקה ייעודית", ובאופן שבו "ניתן לזהות מיקום קבורה מדויק". נוהל מקביל של המשרד לשירותי דת אף קובע מפורשות כי "כל עובר או תינוק רך (תינוק שנפטר לפני שהגיע לגיל 30 ימים. ד"ד) ייקבר במקום נפרד, ובמובחן מיתר העוברים או התינוקות הרכים. חלקת הקבורה תחולק לשורות ולטורים באופן שיאפשר זיהוי מדויק של מקום הקבורה". נוסף על כך, על בית החולים גם לנהל רישום מדויק של מועד ההעברה לקבורה, עובד בית החולים שמסר את העובר, ועובד חברת הקבורה שקיבל אותו לידיו.

עם זאת, סיפוריהן של המשפחות שהשתתפו בתביעה מעלים כי הנהלים לא תמיד נשמרו. כך, למשל, הם לורה ויואב (השמות בדויים, לבקשתם) מתל אביב. במקרה שלהם התגלה בשבוע ה-30 להיריון פגם חמור בלבה של בתם התינוקת, יובל. הם פנו לחוות דעת של רופא נוסף וגם הוא המליץ להפסיק את ההיריון, לאחר שהעריך שהתינוקת לא תשרוד את הלידה. באותו לילה, עוד לפני שקיבלו החלטה סופית, החלה לורה ללדת. היא הובהלה לאיכילוב, ובחדר היולדות ליד מיטתה נערכה לה ועדה להפסקת היריון, שאישרה את ההליך. באמצעות זריקה שניתנה דרך בטנה ללב של העוברית, הופסקה פעולת לבה, והיא נולדה מתה בפברואר 2015.

כשלוש שנים לאחר הלידה, ניסתה לורה לאתר את הקבר של בתה - וגילתה כי אין כל רישום לגביה מרגע שהסתיימה הנתיחה שלאחר המוות. שום מסמך שיכול להוכיח אם והיכן נקברה. "הפיצוי הכספי הוא לא הנושא העיקרי", אמרה היום לורה לוואלה!NEWS. "אני מרגישה שהזכייה היא ההכרה בזה שבאמת היתה פה רשלנות, והפיצוי הוא הכרה בדבר הזה. אני מקווה שדברים יהיו מסודרים ונקיים, ולא יהיו עוד משפחות שיסבלו ככה", הוסיפה האם. "לנו לא יהיה פתרון, וכסף לא יתקן את זה שאין לי קבר, אבל אולי זה לא יקרה שוב בזכות זה. זו כן קצת סגירת מעגל, אבל לנו זה לא ישנה את התוצאה".

"תג מחיר מכובד ומרתיע"

עו"ד ירון אלון, שייצג את המשפחות, אמר לוואלה! NEWS כי "עניינה של כל משפחה היה שונה, אך המשותף הוא הסבל שארע להן לאחר אירוע של לידה שקטה - היעדר המידע, קבורת הילד בקבורה משותפת במקום פרטנית, היעדר אפשרות לזהות את הקבר, הקברים שנפתחו שוב ושוב כדי לקבור ילדים נוספים, היחס המזלזל של בתי החולים וחברת קדישא, ועוד עוולות נוספות". עו"ד אלון הוסיף כי "בחלק מהמקרים, אף איבדו המשפחות את ילדם וגם לאחר פסק הדין לא נודע גורלו - הן בתי החולים והן חברת קדישא אינם יודעים להגיד היכן הילדים קבורים, אם בכלל". לדבריו, "תג המחיר שקבעה השופטת סילש הוא מכובד ומרתיע, בתקווה שמקרים שכאלו לא יחזרו על עצמם".

הרב שאול פרבר, יו"ר עמותת 'עתים', שליוותה את המשפחות וסייעה להן באיתור קברי ילדיהן, מסר כי "החלטת בית המשפט היא צעד חשוב במאבק להסדרת תחום קבורת העוברים והתינוקות הרכים. טיפלנו במאות פניות של הורים שביקשו לאתר היכן קברו את ילדיהם, לפעמים גם עשרות שנים לאחר המוות. אין מילים לתאר את מצוקתם של הורים אשר איבדו את ילדיהם מבלי שיוכלו לסגור מעגל ולעלות לקברי ילדיהם, רק בגלל אוזלת היד המקוממת של הגופים האמונים על התחום בשם מדינת ישראל".

הרב פרבר התייחס גם למאבק שניהלה 'עתים' להסדרת התחום, עד שב-2014 הותקנו הנהלים הרלוונטיים. "הנהלים נוסחו מתוך מחשבה ורגישות רבה, ומטרתם לספק להורים את התמיכה הדרושה להם לאחר האובדן", אמר הרב, והוסיף: "פסק הדין הוא תמרור אזהרה עבור חברות הקדישא ובתי החולים לבל יסטו מהדרך. כעת, הורים אשר קרה להם הנורא מכל, יודעים שיש להם רשת תמיכה ויש מי שדואג לזכויותיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully