וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד חריג: בנט הורה על ביטול צו מעצר מנהלי של פעיל ימין קיצוני

שר הביטחון צמצם את צו מעצרו של אליה בן דוד, החשוד שיידה אבן על פלסטיני ופצע אותו בראש. זאת, יום לאחר שאישר את הצו. כ-400 פלסטינים עצורים בצו מעצר מנהלי כיום, אולם צעד זה כמעט איננו ננקט נגד יהודים. גורם במערכת הביטחון: "דמות אלימה וקיצונית"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

שר הביטחון נפתלי בנט החליט היום (שלישי) לבטל את צו המעצר המנהלי לפעיל הימין אליה בן דוד, עליו חתם אתמול. זאת לדבריו בשל בחינת ההחלטה מחדש לאור עברו של בן דוד.

המשטרה עצרה בשבוע שעבר את בן דוד, תושב נוף הגליל, בחשד שיידה אבנים לעבר נהג פלסטיני ופצע אותו בינוני. אך אתמול בית המשפט המחוזי דחה את ערעור המשטרה והורה על שחרורו. בתום הדיון, נעצר בן דוד על בסיסי הצו שהוגדר לחודש, ובשב"כ הסבירו כי "עם סיום החקירה, לאור הסיכון הביטחוני המשמעותי הנשקף מבן דוד, ובהמשך להמלצת שב"כ, נחתם כנגדו צו מעצר מנהלי. יודגש כי שימוש בצו מעצר מנהלי נעשה במקרים בהם נשקפת סכנה ביטחונית ממשית ומיידית מהעצור".

נפתלי בנט בנאום במליאת הכנסת, 10 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
הורה על ביטול הצו בתום בדיקה יסודית. בנט/פלאש 90, יונתן זינדל

גורם במערכת הביטחון ציין כי "מדובר בדמות אלימה וקיצונית, שחשודה במעורבות בפעילות אלימה נגד פלסטינים בעת האחרונה. המעצר המנהלי הוא כלי מניעתי, שנעשה בו שימוש רק במקרים בהם לא ניתן למנוע את מסוכנתו בכלים אחרים - מדובר בכלי סיכולי ולא ענישתי. המצב בשטחי איו"ש מתוח מבחינה ביטחונית ומערכת הביטחון פועלת על מנת למנוע פעילות טרור שעלולה להבעיר את השטח ולגרום לפגיעה בחיי אדם".

עם זאת, היום הודיע בנט כי בתום בדיקה יסודית ו"בבחינת מכלול השיקולים", בהם עברו של העציר, עלה כי ניתן לנקוט בכלי אכיפה מנהלי שונה ומצומצם. הוא החליט להגביל את כניסתו של בן דוד ליהודה ושומרון בלבד, בצו שייחתם על ידי אלוף פיקוד המרכז, בתוספת פיקוח מנהלי נוסף. "אופן המשך הטיפול ייבחן בהמשך על בסיס הנתונים והעובדות שיובאו בפני שר הביטחון", נמסר.

השימוש במעצר מנהלי נגד יהודים הוא חריג, אך לפי נתוני המוקד להגנת הפרט ישנם כיום כ-430 פלסטינים שעצורים מנהלית.

עוד בוואלה!

בין המועמדים לקידום - החוקר של נתניהו: מסמך השיבוצים של המשטרה נחשף

לכתבה המלאה
פעיל הימין, אליה בן דוד. חוננו, אתר רשמי
נעצר "לאור הסיכון הביטחוני המשמעותי" הנשקף ממנו. אליה בן דוד/אתר רשמי, חוננו

ח"כ מוטי יוגב (ימינה) בירך את השר בנט על הפיכת צו המעצר המנהלי נגד בן דוד לצו הגבלה בלבד. "לתשומת לב ראש השב"כ, אנחנו עדיין במדינה יהודית ודמוקרטית ומקווה שכך ימשך לעד", צייץ יוגב בחשבון הטוויטר שלו.

גם בעוצמה יהודית הביעו תמיכה בהחלטתו של שר הביטחון. מהמפלגה נמסר כי "אנו שמחים על כך שבנט נכנע ושינה את הצו המנהלי, אך יחד עם זאת, מדובר במעט מידי, ועדיין קיימות הגבלות מנהליות ובעיקר, אך למזלו של הנער שיש בחירות. השאלה היא, כמה נערים מהימין יזרוק בנט לכלא בלי משפט אחרי הבחירות? להם המזל כבר לא יאיר פנים, והם ישבו חודשים רבים בלי משפט ובלי אפשרות להוכיח את חפותם".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו, שייצג את בן דוד, אמר כי "הודעת שר הביטחון רק מבהירה את הקלות הבלתי נסבלת שבה השב"כ מפעיל לחצים ומתחים בצורה בלתי מידתית ובלתי חוקית ללא ביסוס מחתים את שר הביטחון על צווים. התנהלותו והחלטתו של שר הביטחון לשנות את ההחלטה היא ראויה אבל היא לא סוף פסוק, צריך לבחון את כלל הצווים המנהליים שמוצאים, לרבות צווי הרחקות וכד' שמוצאים בהינף יד. צריך לפתוח את כל הדבר הזה במעין ועדת חקירה שתבחן לעומק את ההתנהלות של השב"כ בהיבט הזה".

(עדכון ראשון: 19:27)

ביטול הצו המנהלי החתום ע"י שר הביטחון, נפתלי בנט נגד אליה בן דוד. חוננו, אתר רשמי
צו המעצר המנהלי של בן דוד/אתר רשמי, חוננו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully