וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הפלגים בעזה החליטו על עצירת שיגורי בלוני הנפץ לשטח ישראל

בעיתון הפלסטיני "אל-קודס" דווח כי נציגי הפלגים הגיעו להסכמות בנוגע להפסקת השיגורים לשטח ישראל. ההחלטה התקבלה בשעות הלילה, כמה שעות לאחר שמשלחת ביטחונית מצרית עזבה את שטח הרצועה, שעל פי דיווחים העבירה מסרים מצד ישראל בנוגע לרגיעה

עריכה: טל רזניק

(בווידאו: שיגור עפיפוני נפץ בזמן ביקור המשלחת המצרית ברצועה)

הפלגים הפלסטיניים ברצועה הגיעו להסכמות בנוגע להפסקת שיגורי בלוני הנפץ לשטח ישראל - כך דיווח העיתון הפלסטיני "אל-קודס". על פי הדיווח, ההחלטה התקבלה בשעות הלילה, כמה שעות לאחר שמשלחת ביטחונית מצרית עזבה את הרצועה.

המשלחת הביטחונית הגיעה אתמול (שני) בשעות הצהריים, ועל פי דיווח ב"אל-אחבאר" העבירה עמה מסרי אזהרה מישראל לבכירי חמאס. הפגישה הייתה קצרה במיוחד, והתקיימה לאחר נתק של חמישה חודשים בין חמאס למצרים. הפגישה התקיימה בצל עליית המדרגה בשיגורי הרקטות ובלוני הנפץ, וכן המתיחות הגוברת באזור סביב פרסומה של "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

על פי הדיווח, הפגישה הקצרה יחסית בין המצרים לבכירי חמאס עסקה בשני נושאים מרכזיים. הראשון, חזרה לתהליך הרגיעה בין מצרים וחמאס על רקע ההסלמה באזור. הדיון השני - טכני בעיקרו - עסק אבטחת הגבולות המשותפים בין מצרים לרצועה על מנת למנוע הסתננויות - גם הוא על רקע המתיחות הגוברת באזור.

הכנת בלוני תבערה במחנה הפליטים אל-בורייג', 22 בינואר  2020. עלי אחמד, פלאש 90
הסכמות על הפסקת השיגור. הכנת בלוני נפץ ברצועה/פלאש 90, עלי אחמד

עוד דווח כי אף על פי שהפגישה התקיימה בלשכתו, מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר נעדר ממנה "כאמצעי זהירות" משום ש"אין כל ערבות למעשיה של ישראל, גם לא מצרית". מצד חמאס לקחו חלק בפגישה רוחי משתהי, חבר הלשכה המדינית ששב לאחרונה מקהיר לרצועה בעקבות היחסים העכורים בין השתיים, ובכירים נוספים.

במהלך הפגישה, מסרו המצרים "בקשה" מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהועברה באמצעות גורמי ביטחון מישראל, להשיב את הרגיעה על כנה ואזהרה כי "יכה בחוזקה" בחמאס בחסות אמריקנית ובינלאומית אם הדבר לא יתממש. בחמאס השיבו כי הארגון אינו פועל להסלמה, אולם הלחץ הכלכלי שאופף את הרצועה והעובדה שהבנות הרגיעה אינן מיושמות לדבריהם, עלולים להוביל ללחץ נוסף באזור. אנשי חמאס אף הזהירו מצדם כי "מעשי איוולת מצד ישראל או חיסולים של בכירי הארגון יביאו למערכה קשה שתהיה לה השפעה משמעותית על ישראל והנהגתה".

מנהיג חמאס יחיא סינוואר במסיבת עיתונאים בעזה. 13 באוגוסט 2019. AP
נעדר מהפגישה "כאמצעי זהירות". מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר/AP

בחלקו השני של הביקור, ערכו חברי המשלחת סיירו באזור הגבול בין המדינות בדרום הרצועה, ושוחחו עם גורמי ביטחון פלסטיניים על נושאים טכניים הנוגעים לשליטה בו. בין השאר עלתה סוגיית מניעת חדירות מהרצועה לסיני ולהפך. כמו כן דנו בפיתוח הסחר והתנועה דרך מעבר רפיח.

בהקשר זה, אנשי חמאס הביעו את מחאתם נגד המשך המדיניות המצרית כלפי אנשי הארגון. גורמים מסרו ל"אל-אחבאר" כי בין השאר, בכירי חמאס מתחו ביקורת על מעצרם של כמה צעירים המוחזקים במצרים, בהם צעיר שנפצע במהלך הפגנות השיבה על גבול ישראל. הצעיר, כך על פי אנשי חמאס, יצא מהרצועה לקבלת טיפול רפואי אך נעצר לפני כשבועיים בנמל התעופה בקהיר עם שובו מטורקיה.

הכנת בלוני תבערה במחנה הפליטים אל-בורייג', 10 בפברואר 2020. עלי אחמד, פלאש 90
ההחלטה התקבלה לאחר עזיבת המשלחת המצרית. הכנת בלוני נפץ ברצועה/פלאש 90, עלי אחמד

בימים האחרונים חלה הידרדרות משמעותית ברמת הביטחון באזור עוטף עזה, זאת עם העלייה בהיקף השיגורים מהרצועה. לאחרונה, היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים הודיעה בשבוע שעבר על צמצום מרחב הדיג ברצועה מ-15 מיילים ימיים לעשרה מיילים, עד להודעה חדשה.

שר הביטחון נפתלי בנט איים לפני יומיים בתום הערכת מצב באוגדת עזה, כי "ההתנהלות המופקרת של ראשי חמאס מקרבת אותנו לפעולה קטלנית מולם". הוא הזהיר כי פעולה זו תהיה "שונה מאוד מקודמותיה", וכי "אף אחד לא יהיה חסין". בהערכת המצב השתתפו מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אליעזר טולדנו, ונציגי מתפ"ש, שב"כ והמל"ל.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לאיומים ובפתח ישיבת הממשלה שהתקיימה ביום ראשון אמר: "אני רוצה להבהיר - אנחנו לא נקבל שום תוקפנות מעזה. אנחנו, רק לפני כמה שבועות, חיסלנו את המפקד הבכיר של הג'יהאד האסלאמי בעזה, ואני מציע לג'יהאד וגם לחמאס לרענן את זכרונם".

(עדכון ראשון: 08:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully