וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייבוא נעצר, החקלאים נפגעים: מלחמת הסחר בין ישראל והפלסטינים מחריפה

10.2.2020 / 14:21

החלטת הפלסטינים לאסור על ייבוא עגלים מישראל סימנה את תחילתו של קרב ששני הצדדים מסרבים לסגת ממנו. ברשות טוענים כי מתבצע ניסיון "לחנוק את הכלכלה הפלסטינית", ומנגד מגדלי הבקר הישראלים מתריעים מהפגיעה בפרנסתם: "מותר לתגמל עובדים מקומיים - אבל לא לעשות חרם"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידיאו: אבו מאזן נגד עסקת המאה, החודש)

מלחמת הסחר החקלאי בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית עלתה אתמול (שני) מדרגה, עם הודעתה של ישראל שלא תאפשר ייצוא של של תוצרת חקלאית פלסטינית לחו"ל דרך מעבר גשר אלנבי. מדובר בעליית מדרגה במאבק בין ישראל לבין הרשות, זאת בהמשך להנחיית שר הביטחון נפתלי בנט לעצור את ייבוא התוצרת החקלאית הפלסטינית בעקבות חרם העגלים, שפגע קשות במגדלי הבקר הישראלים.

הצעד האחרון מרחיב את מעגל הנפגעים ומצרף אליהם אלפי חקלאים פלסטינים, שייצוא התוצרת שלהם מהווה חלק חשוב בפרנסתם. שר הכלכלה הפלסטיני, חאלד עסילי, אמר אתמול כי "ישראל מפירה בצורה בוטה אמנות והסכמי סחר בינלאומיים". לטענתו, "ישראל מנסה לחנוק את הכלכלה הפלסטינית כדי לשרת תעמולת בחירות".

רן דה-לוי, מגדל בקר ממושב מחולה. באדיבות המצולמים
"זכותה של הרשות לתמוך במגדלים מקומיים, אבל לא לעשות חרם". רן דה-לוי, מגדל בקר ממחולה/באדיבות המצולמים
"הסכמים עובדים לרווחת שני הצדדים, אבל הם החליטו ללכת למלחמת סחר"

המשבר פרץ בחודש ספטמבר האחרון, כשמשרד החקלאות של הרשות הפלסטינית הודיע כי הוא אוסר על המשך ייבוא עגלים מישראל לשטחה. עד אותו יום, מכרו מגדלי הבקר הישראלים לסוחרים הפלסטינים בשטחים ובעזה כ-12 אלף עגלים מדי חודש.

מדובר בעגלים המיובאים לישראל, בה הם מפוטמים ואחר כך משווקים בשווקים הישראלי והפלסטיני. שוק ייצוא העגלים מישראל לרשות הפלסטינית ולעזה עומד על כ-800-850 מיליון שקל בשנה.

רן דה-לוי, מגדל בקר ממושב מחולה, טוען כי "החלטת משרד החקלאות הפלסטיני לא קשורה למשבר המדיני בין ישראל והרשות. זו החלטה שנועדה להיטיב עם שני גופים גדולים שמייבאים בשר ושמקורבים לגורמים ברשות".

נפתלי בנט בנאום במליאת הכנסת, 10 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
הורה לעצור את ייבוא התוצרת החקלאית הפלסטינית. בנט/פלאש 90, יונתן זינדל

לדבריו, "הרבה סוחרים קטנים מהרשות נפגעו וכמובן שגם הצרכן הפלסטיני נפגע, משום שאותם יבואנים לא מסוגלים לייבא את הכמויות שאנחנו סיפקנו ובעקבות כך מחיר הבשר עולה. גם איכות הבשר נמוכה מאיכות הבשר שאנחנו מספקים". אדם שחי ברמאללה אמר לוואלה! NEWS כי בתקופה שאחרי הפסקת ייבוא הבשר מישראל, מחיר הבשר אכן עלה, אבל עכשיו הוא ירד לרמה שהייתה קודם לכן.

דה-לוי אמר כי הצעד החד-צדדי שבו נקטה הרשות הפלסטינית מנוגד לכל ההסכמים שנקבעו בנוגע לסחר חופשי של תוצרת חקלאית בין ישראל והרשות הפלסטינית. הוא אמר כי "זכותה של הרשות הפלסטינית לתגמל ולתמוך במגדלים מקומיים, אבל לא לעשות חרם. הסכמים עובדים לרווחת שני הצדדים, אבל הם החליטו ללכת למלחמת סחר".

גל הקור והרמדאן

בישראל יש כ-500 מגדלי בקר לבשר וכאלפיים בני אדם מתפרנסים מהענף, רבים מהם אזרחים ערבים. עבורם, הפגיעה הכלכלית ממלחמת הסחר היא קשה.

חיים דיין, מגדל בקר מרמת הגולן, ציין כי "ההחלטה המיידית על הפסקת הייבוא מישראל יצרה בעיה קשה, משום שמשקים לא יכלו לתכנן את צעדיהם לקראת דבר כזה. זו לא החלטה שעושים פתאום בבת אחת ובלי לדבר לפני כן".

במשך שלושה חודשים, דרשו מגדלי הבקר הישראלים מהממשלה כי תגיב לצעד הפלסטיני. בחודש שעבר החליט שר הביטחון כי לא תכניס לישראל תוצרת חקלאית מהרשות הפלסטינית וכאמור, החל מאתמול מונעת ישראל ייצוא של תוצרת חקלאית מהרשות הפלסטינית דרך ירדן.

חקלאי פלסטיני בשדה תירס בבקעת הירדן שביהודה ושומרון ב-9 בפברואר 2020. רויטרס
ענף מרכזי ברשות הפלסטינית. חקלאי פלסטיני בשדה תירס בבקעת הירדן, אתמול/רויטרס

ענף החקלאות הוא ענף מרכזי ברשות הפלסטינית ועצירת הייצוא לישראל ודרך ירדן בוודאי תשפיע משמעותית על המגדלים והסוחרים. אחרי גל הקור הפוקד את האזור, ייקטף היבול בשדות וכך צפויים החקלאים והסוחרים בשטחים להיתקע עם סחורה רבה והמחירים עשויים לצנוח.

מועד נוסף שבו מלחמת הסחר צפויה לבוא לידי ביטוי הוא חודש הרמדאן שיחול בעוד חודשיים וחצי. דה-לוי אומר שכרגע דרישת הבשר לא גבוהה, "אך לפני הרמדאן היא תתחיל לעלות ואז הצרכנים הפלסטיניים יראו שמחיר הבשר שהם יקנו יהיה גבוה ממה ששילמו בשנים הקודמות".

במשרד הביטחון אמרו אתמול כי "ככל שהרשות הפלסטינית תחזור בה מהחלטתה לפגוע במסחר הבקר עם ישראל ובשוק החופשי - המצב ישוב לקודמתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully