וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגוע דריסה בירושלים: 12 לוחמי גולני נפצעו בדרכם להשבעה; אחד במצב קשה

לירן לוי, אמיר בוחבוט, טל שלו ויפעת רוזנברג

6.2.2020 / 7:37

נהג רכב דרס את הלוחמים בהם אחד במצב קשה ו-11 נוספים במצב קל במתחם התחנה בעיר ונמלט. רכבו של הדורס אותר סמוך לבית לחם, וכוחות הביטחון מנהלים מצוד אחריו. דובר צה"ל: "הם הלכו על המדרכה. הרכב מגיע מאחור. יש עכשיו מרדף"

צילום: רוני כנפו, תיעוד מבצעי מד"א ומשטרת ישראל, עריכה: עמית שמחה

פיגוע דריסה בירושלים - עדכונים אחרונים

  • חשוד דרס 11 לוחמי גולני שהיו בסיור שלפני השבעה ונמלט
  • לוחם נפצע באורח קשה, 11 נוספים באורח קל
  • מכונית הדורס אותרה בבית לחם, המצוד אחריו נמשך
  • אירוע חריג בג'נין: שוטר פלסטיני נפצע בינוני מירי צה"ל בהפרות סדר

12 חיילים נפצעו הלילה (חמישי) בפיגוע דריסה ברחוב דוד רמז בירושלים. צוות מד"א שהגיע למקום העניק להם בסיוע כוחות רפואה של צה"ל טיפול רפואי ופינה אותם לבתי החולים שערי צדק, הדסה עין כרם והר הצופים. פצוע אחד, בשנות ה-20 לחייו נפצעו באורח קשה. 11 פצועים נוספים נפצעו באורח קל ופונו אף הם לקבלת טיפול רפואי.

מחקירה ראשונית עולה הדריסה התרחשה סמוך לשעה 01:47 בלילה, אז האיץ המחבל את רכבו ודהר לעבר החיילים שצעדו סמוך למתחם התחנה בירושלים במסגרת פעילות צבאית. החיילים, לוחמי גולני, היו בסיור מורשת לפני השבעה בדרכם לכותל. "הם הלכו על המדרכה והרכב מגיע מאחור", אמר דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן. "חלק מהחיילים ניסו להכניס מחסנית, אך אנחנו לא מכירים דיווח על כך שירו לעברו".

פיגוע דריסה במתחם התחנה בירושלים, 6 בפברואר 2020. פלאש 90/ יונתן זינדל, פלאש 90
זירת הפיגוע בירושלים, הלילה/פלאש 90, פלאש 90/ יונתן זינדל

מכוניתו של המחבל הדורס אותרה בבית ג'אלה סמוך לבית לחם, לאחר שככל הנראה השאירה שם ונמלט מהמקום. כוחות הביטחון מנהלים מצוד אחריו ועורכים סריקות כדי לאתרו.

הפרמדיק עוז פולק והחובש אלי פרחי סיפרו כי "כשהגענו למתחם התחנה ראינו המולה, על המדרכה שכבו שלושה צעירים ובסמוך התהלכו כתשעה צעירים נוספים שנפגעו, ביצענו מיון ראשוני מהיר, אחד מהפצועים היה מחוסר הכרה, וסבל מחבלה רב מערכתית, כל השאר היו בהכרה מלאה, צעיר כבן 20 סבל מחבלות בראש ובגפים וסיפר לנו שרכב הגיע ופגע בהם, הפצוע השלישי ששכב סבל מחבלות קלות בגוף. שאר תשעת הצעירים הנוספים שהתהלכו במקום, חלקם חשו ברע וחלקם סבלו מחבלות קלות מאוד".

פיגוע דריסה במתחם התחנה בירושלים, 6 בפברואר 2020. פלאש 90/ יונתן זינדל, פלאש 90
זירת הפיגוע בירושלים, הלילה/פלאש 90, פלאש 90/ יונתן זינדל

אזור הפיגוע

מלבד פיגוע הדריסה, במהלך הלילה הרס כוח צה"ל בשיתוף כוחות מג"ב את בית המחבל אחמד קונבע, חבר בחוליה שביצעה את פיגוע הירי בו נרצח הרב רזיאל שבח בחודש ינואר 2018 סמוך לחוות גלעד. ל פי דובר צה"ל, שוטר פלסטיני נפגע במהלך התקרית. בזירה אחרת בעיר, כמה מחבלים חמושים שהשליכו מטענים וירו לעברם. הכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי.

פיגוע דריסה במתחם התחנה בירושלים, 6 בפברואר 2020. פלאש 90/ יונתן זינדל, פלאש 90
צוותי הצלה בזירת הפיגוע, הלילה/פלאש 90, פלאש 90/ יונתן זינדל

ההריסה התבצעה לאחר שבית המחבל נהרס על-ידי לוחמי צה"ל בחודש אפריל 2018 ונבנה מחדש. בנוסף נמסר מדובר צה"ל כי הריסת הבית בוצעה לאחר שנדחתה העתירה שהגישה משפחת המחבל לבג"ץ נגד מימוש צו ההריסה וביצוע ההריסה החוזרת.

בעקבות האירועים, בפתח הכריזו על שביתה כללית ברשות הפלסטינית. בחמאס בירכו על הפגיעה בכוחות ואמרו כי כל האירועים שהתרחשו במהלך הלילה הם "תגובה ל'עסקת המאה' של הנשיא טראמפ". בחמאס הוסיפו כי "עמנו החליט לגרש את ישראל מהגדה המערבית. הציבור בשטח יכריע את את הסכסוך, ישיג את חירותו וידרוס את 'עסקת החיסול' של טראמפ".

רכב המחבל מפיגוע הדריסה במתחם התחנה בירושלים, 6 בפברואר 2020. פלאש 90/ יונתן זינדל, פלאש 90
רכבו של המחבל שאותר בבית ג'אלה, היום/פלאש 90, פלאש 90/ יונתן זינדל
פעילות צה"ל בג'נין במהלך הריסת בית המחבל שהיה מעורב ברצח הרב רזיאל שבח בחוות גלעד - ה-6 לפברואר 2020. דובר צה"ל
כוחות צה"ל בג'נין, הלילה/דובר צה"ל

"תפילותינו נתונות לרפואת חיילינו הפצועים המטופלים בבית החולים הבוקר", אמר נשיא המדינה ראובן ריבלין בעקבות פיגוע הדריסה. "אני סמוך ובטוח כי כוחותינו הדולקים אחר המחבל יגיעו אליו ויביאו אותו למיצוי הדין במהרה. לא נאפשר לטרור הארור להרים ראשו ונאבק בו ללא פשרות".

העימותים בג'נין

מתיחות בעקבות פרסום עסקת המאה

רצף התקריות שהתרחש הלילה, הן בירושלים והן בג'נין, בא כחלק מהמתיחות הגוברת בגדה המערבית אחרי פרסום "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. התכנית, שטראמפ הציג לפני שבוע יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כוללת הכרה בריבונות הישראלית על ההתנחלויות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן, לצד הקפאת הבנייה למשך ארבע שנים שבמהלכן יתנהל משא ומתן על הקמת מדינה פלסטינית.

פעילות צה"ל בג'נין במהלך הריסת בית המחבל שהיה מעורב ברצח הרב רזיאל שבח בחוות גלעד - ה-6 לפברואר 2020. דובר צה"ל
הריסת בית המחבל בג'נין, הלילה/דובר צה"ל

בעקבות פרסום התכנית, התקיימו בשבוע האחרון הפגנות ברצועת עזה וברחבי הגדה, שלדברי הסהר האדום הביאו לעשרות פצועים. בין היתר, ביום שני הושלך בקבוק תבערה על ידי פלסטינים במהלך הפרות סדר בחברון, ופגע ישירות בקצין מג"ב. הלוחם לא נזקק לטיפול רפואי. בתיעוד שהופץ בכלי תקשורת ערביים, נראה השוטר פועל לפיזור מפגינים כשבשלב מסוים פוגע בו הבקבוק, ולהבות גרמו להתלקחות מדיו והציוד שנשא על גופו.

השוטר, יחד עם לוחמי מג"ב נוספים, הוזעקו למקום כדי לפזר עשרות מתפרעים שיידו אבנים בעיר. לפי הודעת מג"ב, הם "ביצעו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות", ובמהלך הניסיון להדוף את המתפרעים הושלך לעבר אחד מהם בקבוק התבערה. עוד נמסר ממג"ב כי המתפרעים פוזרו והמקום חזר לשגרה.

פעילות צה"ל בג'נין במהלך הריסת בית המחבל שהיה מעורב ברצח הרב רזיאל שבח בחוות גלעד - ה-6 לפברואר 2020. דובר צה"ל
ג'נין, הלילה/דובר צה"ל

במערכת הביטחון העלו את הדריכות בעקבות פרסום תכנית השלום האמריקנית בכל מוקדי החיכוך עם האוכלוסייה הפלסטינית. כמו כן, מתבצע ניטור לכל אורך שעות היממה של הרשתות החברתיות, לצד הערכות מצב תכופות.

בכירים פלסטינים העבירו לישראל מסרים ברורים, בעקבות הצגת התכנית האמריקנית, לפיהם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הנחה להמשיך את התיאום הביטחוני עם ישראל - אך לצמצם אותו. המשמעות היא שאם בתקופה הקרובה יגיעו צעירים פלסטינים להפגנות בגדר הגבול, או יקיימו מחאות אלימות בכיכרות, אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים לא יתערבו ולא יישלחו לשם כפי שהיה נהוג בעבר.

(עדכון ראשון: 02:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully