וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ביטול המיזם לביטחון תזונתי: ועדת הכספים התכנסה כדי למצוא תקציב

5.2.2020 / 12:10

משרד האוצר התחייב להעביר 150 מיליון שקלים למשרד הרווחה למימוש תוכניות, מהן ארבעה מיליון שקלים למיזם להמעניק סיוע ברכישת מזון, אך עדיין לא ברור מתי הם יועברו. מיה חממי, אם לארבעה ילדים שנעזרת במיזם: "אני צריכה כעת להחליט בין תרופות לבין אוכל לילדים שלי"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

ועדת הכספים התכנסה היום (רביעי) כדי לנסות למצוא תקציב אפשרי למימון המיזם לביטחון תזונתי, שבוטל בגלל מחסור בתקציב. בשנת 2017, שר העבודה והרווחה לשעבר חיים כץ השיק את המיזם יחד עם "לקט ישראל" ו"אשל ירושלים", המעניק סיוע ברכישת מזון ל-11 אלף משפחות בישראל. לאור הקיצוצים הרוחביים שנעשו במשרדי הממשלה, לא נמצא תקציב כדי להמשיך את המיזם גם השנה, ובחודש דצמבר האחרון הודיעו למשפחות ברחבי ישראל כי המיזם לא יפעל מאחר שהוא איננו מעוגן בבסיס התקציב.

בהיעדר תקציב מדינה, על פי הוראות החשב הכללי של האוצר, כל מה שלא נמצא בבסיס התקציב - לרבות תכניות ושירותים חברתיים - יבוטל ולא ייצא לפועל. נכון להיום, למשרד הרווחה חסרים 640 מיליון שקלים להשלמת ההתחייבויות לתקצוב תכניות חברתית שפעלו גם בשנה שעברה. האוצר הבטיח כי יעבר 150 מיליון שקלים, מתוכם ארבעה מיליון לטובת המשך הפעלת המיזם לביטחון תזונתי, אך לא ברור מתי הכסף יגיע. מצד אחד, משרד הרווחה צפוי להגיע עם בשורה - אך מצד שני העברת הכסף עשויה להיות כרוכה בתהליך ממושך.

חלוקת מזון בפתחון לב בראשון לציון, מרץ 2015. ראובן קסטרו
חלוקת מזון לנזקקים בראשון לציון/ראובן קסטרו

גם כשהכסף יגיע, יהיה צורך באישור החרגה ממשרד המשפטים ומהחשב הכללי, ובהמשך בהרחבה בוועדת המכרזים המשרדים. במילים אחרות, גם כשבמשרד הרווחה יקבלו את הכסף, יהיה מדובר בתהליך של חודש לכל הפחות.

שורת ארגונים חברתיים פנו בדחיפות ליו"ר ועדת הכספים כדי לקיים כנס דיון חירום בנושא, ולהבין מאיפה אפשר להביא מקור תקציבי למיזם, שעלותו 22 מיליון שקלים למדינה, כשאת השאר ישלימו ארגונים חברתיים כמו "אשל ירושלים".

עוד בוואלה!

18 מהנדסים מרוויחים 109 אלף שקלים: פערי השכר בשירות המדינה

לכתבה המלאה

"אנחנו שקופים, אף אחד לא סופר אותנו"

מיה חממי, בת 46 משדרות ואם לארבעה ילדים, תשתתף בדיון בוועדת הכספים. "בערך שנתיים השתמשתי במיזם לביטחון תזונתי. לפני חודש התקשרו אלינו להגיד לנו שהמיזם הופסק, כי אין תקציב, משם אנחנו מתמודדים עם זה לבד", אמרה חממי.

לדבריה, מדובר בכרטיס של 500 שקלים, מתוכם 250 שקלים לקניות בסופר ו-250 נוספים הכוללים שליח שמגיע הביתה ומביא מצרכים יבשים, פירות, ירקות ודברים נוספים הקשורים לכלכלת הבית. "קל וחומר שאני גרה בשדרות וכל ההשלכות פוגעות בנו כפליים, לא קל לנו באזור שלנו", אמרה.

היא אמרה כי "לקט ישראל" לוקחת חלק בתכנית, אך מה שחסר הוא הכסף של הממשלה. "הבנתי שזה בסך הכול 20 מיליון שקלים, לעשרת אלפים איש שנעזרים בדבר הזה. בשבילי זה גרושים, אני באה לוועדת הכספים בשליחות, עם עוד אלפי אנשים במצב שלי", הסבירה חממי. "יש אנשים שעובדים וגם נעזרים בזה. יש נכים וקשישים. כרגע אני במצב בריאותי לקוי, ולכן אני לא עובדת, אבל זה לא לכל החיים. אבל אני מגיעה כדי לייצג את מי שצריך את זה לטווח ארוך יותר".

מיה חממי. -, אתר רשמי
"שואלת את עצמי מה יותר חשוב - אוכל לילדים או תרופות". מיה חממי/אתר רשמי, -

חממי רגילה שתאריך מסוים בכל חודש הכסף מגיע. כעת, לדבריה, היא צריכה לבצע ויתורים בסיסיים. "זה מתחיל בשוקו שאין לי איך להכין לילדים", סיפרה. "פתאום אין את זה. את עושה שיקול מה יותר חשוב ממה. זה עוזר להעביר את החודש להמון אנשים".

היא הוסיפה כי "אנחנו אנשים שקופים. אף אחד לא רואה ולא סופר אותנו, פשוט ככה. אני לא רציתי כל כך לערב את העניין של הפוליטיקה עם המיזם, אבל זה מגיע לנקודה הזאת. מי שנותן את הכסף הזה היא הממשלה. כשאין ממשלה שמתפקדת כמו שצריך, ואין עם מי לדבר, זה תקוע באמצע".

לדברי חממי, המצב הביטחוני הקשה בשדרות מקשה עוד יותר על קיום אורח חיים נורמלי בעיר. "לא רואים אותנו, ככה אני מרגישה", אמרה. "נותנים כדי לייפת את העיר, הכול שיראה ורוד מבחוץ, אבל מבפנים אנחנו אכולים חרדות עם הקסאמים והבלונים, הילדים בחרדות. הילדים הפרטיים שלי בפוסט-טראומה. כשאין ממשלה אין לך עם מי לדבר, סדר העדיפויות שלי הוא לקנות כדור שאני צריכה למצב הבריאותי שלי. עכשיו אני שואלת את עצמי מה יותר חשוב - אוכל לילדים או תרופות".

(עדכון ראשון: 10:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully