וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום מצב האומה של טראמפ: "אמריקה חזקה מאי פעם"

הנשיא האמריקני נמנע מלהתייחס בנאום למשפט ההדחה, אך תקף את תכניות יריביו הדמוקרטיים וסירב ללחוץ את ידה של יו"ר בית הנבחרים, שקרעה את הנאום. לצד דבריו בנושאי פנים, הבהיר: "אנו פועלים כדי לסיים את המלחמות של אמריקה במזה"ת". את תכנית המאה כינה "פורצת דרך"

רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז הלילה (רביעי) כי אמריקה "חזקה מאי פעם" ברקע משפט ההדחה שלו בסנאט האמריקני. טראמפ נמנע מלהתייחס ישירות לנושא ההדחה, במשך 80 דקות של נאומו הלוחמני, אך המתיחות נרשמה באולם כשהנשיא זכה לתשואות מחברי מפלגתו, בעוד הנציגים הדמוקרטים נותרו לשבת והוא נקלע לעימות עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי הדמוקרטית.

טראמפ סירב ללחוץ את ידה המושטת של פלוסי, שאותה פגש לראשונה אחרי ארבעה חודשים, כשהעניקה לו עותק מנאומו. היא נראתה מופתעת, אף כי השניים לא שוחחו מאז פגישתם האחרונה בחודש אוקטובר. היום צפוי הסנאט לזכות את טראמפ מאשמת שימוש לרעה ושיבוש עבודת הקונגרס. בסיום הנאום, פלוסי קרעה את העותק.

פלוסי לא ציינה את הביטוי הנהוג בעת הצגת הנשיא במצב האומה, עם "פריבילגיה וכבוד רב", אלא רק הסתפקה ב"חברי הקונגרס, נשיא ארצות הברית". אחרי הנאום, היא הסבירה לכתבים כי זה היה "הדבר האדיב לעשות, בהתחשב באלטרנטיבה".

קיילי מקאינני, דוברת הקמפיין של טראמפ, אמרה כי "השנאה שלה לנשיא עיוורה אותה לכדי האופי הדוחה של התנהגותה האליטיסטית והזחוחה". הנשיא נהג לקרוא למחוקקת מקליפורניה, שהובילה את הליך ההדחה בבית הנבחרים, "ננסי המשוגעת" לאורך נשיאותה.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי קורעת את עותק מנואמו של נשיא ארה"ב טראמפ בנאום מצב האומה, 4 בפברואר 2020. רויטרס
פלוסי קורעת את הנאום.עם סיום דבריו של טראמפ, הלילה/רויטרס

טראמפ שב והציג את טענותיו בתחום ההגירה, וקרא לעצור מהגרים בגבול הדרומי של ארצות הברית. פלוסי נראתה מנענעת את ראשה כשטראמפ הציג את עמדותיו ביחס להגירה.

בנוגע למצב במזרח התיכון, הבהיר הנשיא, שהתקרב למלחמה עם איראן: "אנחנו פועלים על מנת לסיים את המלחמות של אמריקה במזרח התיכון". הוא גם הזכיר בקצרה את תכנית השלום שחשף בשבוע שעבר. "הממשל שלי גם מגן בעוצמה על הביטחון הלאומי בעודו נאבק באסלאם הרדיקלי, אמר. "בשבוע שעבר, הכרזתי על תכנית פורצת דרך לשלום בין ישראל והפלסטינים. תוך הכרה בכך שכל נסיונות העבר נכשלו, עלינו להיות נחושים ויצירתיים במטרה לייצב את האזור ולהעניק למיליוני צעירים את השינוי כדי להגשים עתיד טוב יותר".

נאום מצב האומה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 5 פברואר 2020. רויטרס
"נסיים את מלחמות ארה"ב במזה"ת". נאום מצב האומה של טראמפ בקונגרס/רויטרס

הרפובליקנים משני בתי הקונגרס הריעו לטראמפ לקראת הבחירות לנשיאות שיתקיימו בעוד כתשעה חודשים. לעומתם, כמה מהנציגים הדמוקרטים, כגון חברת הקונגרס אלכסנדרה אוקסיו קורטז, סירבו להיות נוכחים באירוע, במחאה נגד הנשיא. כמה נציגות דמוקרטיות עטו סרט לבן לבגדיהן, במחווה לסופרג'יסטיות שנאבקו עבור זכויות הצבעה לנשים לפני כמאה שנה.

הנשיא הציג את עצמו כשיפור משמעותי לעומת קודמו, הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה. "בשלוש שנים בלבד, ניפצנו את מנטליות הדעיכה של אמריקה ודחינו את ההצטמצמות של הגורל האמריקני. אנחנו נעים קדימה בקצב שלא ניתן היה להעלות על הדעת לפני זמן קצר, ולעולם לא נשוב לאחור". הוא אף הקדיש פסקה ל"ערכים האמריקנים", דן במאמצים להבטיח "חירויות דתיות" והגבלת הגישה להפלות, כשהוא קורץ למצביעים אוונגליסטים ושמרנים נוצרים, המהווים חלק מכריע בקרב תומכיו.

הדמוקרטים נכחו בקונגרס, בזמן ספירת הקולות האטית מהפריימריז באייווה, שהביכה את המפלגה המנסה לעצב את דמותה לקראת הבחירות בנובמבר.

אחרי הנאום, צייצה פלוסי תמונה שלה מושיטה יד לטראמפ, ואמרה: "הדמוקרטים לעולם לא יפסיקו להושיט יד בידידות כדי להשלים את העבודה עבור האזרחים. נפעל כדי למצוא מכנה משותף היכן שאפשר, אבל נעמוד על שלנו בקרקע היכן שלא ניתן".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאום מצב האומה, וושינגטון די. סי. 4 בפברואר 2020. רויטרס
סירב ללחוץ את ידה. טראמפ ופלוסי, הלילה/רויטרס

טראמפ השתמש בנאום כדי להציג את חזונו לכהונה הבאה ותקף כמה מההצעות של יריביו הדמוקרטים, בעיקר בנוגע למעורבות גוברת של הממשל בתחום ביטוח הבריאות. "לעולם לא ניתן לסוציאליזם להרוס את הביראות האמריקנית", קרא טראמפ.

בנוסף לכך, הנשא האמריקני בירך את האורח המפתיע בנאום, מנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו, והעניק במהלך הנאום את מדליית החירות האמריקנית לשדרן הרדיו המזוהה עם הימין ראש לימבו, שחשף השבוע כי הוא חולה בסרטן ריאות מתקדם. הגברת הראשונה מלניה טראמפ העניקה ללימבו, שישב בקהל, את האות.

סוגיה שנויה במחלוקת נוספת שעלתה במהלך הנאום הייתה הזכות לשאת כלי נשק. כשטראמפ הגן על הזכות, המעוגנת בחוקת ארצות הברית בתיקון השני שלי, הוצא מהאולם פרד גוטנברג, אביה של ג'יימי שנרצחה בטבח בתיכון בפארקלנד, פלורידה, ב-2018, כשמחה נגד דבריו. הוא היה אורחה של פלוסי.

נאום התגובה של הדמוקרטים נישא על ידי מושלת מישיגן גרטשן ויטמר, שאמרה: "הדמוקרטים מנסים לשפר את מערכת הבריאות שלכם. הרפובליקנים בוושינגטון מנסים לקחת אותה מכם".

(עדכון ראשון: 5:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully