וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של האיחוד האירופי: אם ישראל תספח את הגדה, נידרש להגיב

4.2.2020 / 16:46

ג'וזף בורל אמר כי בריסל לא מכירה בריבונות ישראלית על השטחים שנכבשו ב-67'. זאת בתגובה ל"עסקת המאה" שהציג ממשל טראמפ. משרד החוץ הגיב: "התנהלות כזו היא דרך טובה להבטיח שתפקיד האיחוד האירופי בתהליך יהיה קטן"

עריכה: אסף דרורי

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל דחה היום (שלישי) את תכנית השלום האמריקנית, ואמר כי היא אינה כוללת הבנות בינלאומיות בנושא. לדבריו, בריסל לא מכירה בריבונות ישראל בשטחי הגדה המערבית, ואם תספח אותה או חלקים ממנה, יידרש האיחוד להגיב.

"צעדים ליישום הסיפוח, אם ייושמו, לא יוכלו לעבור ללא תגובה", בורל מסר בהצהרה, שכללה שפה תקיפה יותר נגד התכנית של ממשל טראמפ, בהשוואה לתגובה הראשונה שיצאה אחרי שפורסמה בשבוע שעבר על ידי נשיא ארצות הברית, כשלצדו ראש הממשלה בנימין נתניהו.

שר החוץ ישראל כץ תקף בחריפות את דבריו. "בורל הוא לא הפריץ ואנחנו לא יהודי הגלות שמרכינים ראש". הוא הוסיף כי "סגנונו אינו ראוי, חלפו הימים שמישהו מאיים על יהודים ועל מדינת היהודים. נמשיך לבנות ולפתח את מדינת ישראל על כל חלקיה ואזוריה ואת ירושלים בירתה", אמר בכנס של הליכוד.

ההתנחלות עפרה ליד הכפר הפלסטיני עין ירבוד ב-3 בספטמבר 2019. רויטרס
האירופים מתנגדים לתכנית של טראמפ. ההתנחלות עפרה/רויטרס

ממשלות אירופה לא מכירות בהתנחלויות בגדה המערבית ובריבונות של ישראל במזרח ירושלים ורמת הגולן, ובורל חזר על העמדה זו. בהודעה שפרסם בורל, שנכנס בתחילת השנה לתפקידו במקומה של פדריקה מוגריני, הוא קרא לחידוש המשא ומתן על בסיס קווי 67 ופתרון שתי המדינות.

"עסקת המאה", כפי שמכונה התכנית, כוללת תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית, אך רק על חלקים מהגדה, כשבירתה העתידית תהיה רק במזרח ירושלים. הפלסטינים דחו אותה על הסף, וכך גם באופן רשמי הליגה הערבית והארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, אם כי בהודעות שונות של ממשלות ערביות הן היו פתוחות יותר לתכנית ואמרו כי הן תומכות בכל יוזמה לחידוש שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים. "כדי לבנות שלום צודק ומתמשך, המעמד הלא פתור של הסוגיות הסופיות צריך להיות מוכר דרך משא ומתן ישיר", אמר בורל, שציין בין היתר את סוגיית הגבולות של המדינה הפלסטינית ואת מעמדה הסופי של ירושלים.

הצהרת שר החוץ של האיחוד

לאחר חשיפת תכנית השלום, תכנן ראש הממשלה בנימין נתניהו להעלות את הצעת הסיפוח להחלטת ממשלה, אולם בבית הלבן הבהירו כי מהלך כזה צריך להיעשות בתיאום עמם. ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא דונלד טראמפ, ואחד מאדריכלי התכנית, הבהיר כי וושינגטון מצפה שישראל לא תחיל את ריבונותה לפני הבחירות שיתקיימו בחודש הבא.

האיחוד האירופי, שבדרך כלל מגיב להתפתחויות בינלאומיות ימים לאחר התרחשותן בשל הצורך להסכמה בין 27 חבריו, אמר בשבוע שעבר, עם פרסום התכנית, כי עליו ללמוד את פרטיה לפני שיביע את עמדתו.

המדיניות של האיחוד במזרח התיכון נוטה להיות זהירה, לאור העמדות השונות של הממשלות השונות ביחס לסכסוך. כמה מדינות החברות באיחוד כבר הכירו בפלסטין כמדינה עצמאית, בניגוד לגוש כולו.
האיחוד כבר גינה ב-2017 את החלטתו של טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל, ואמר שוושינגטון זנחה את תפקידה כמתווך הוגן בין הצדדים.

(עדכון ראשון 13:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully