וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלה חדש בעיראק אחרי 4 חודשי מחאה; המפגינים מתנגדים

2.2.2020 / 8:55

מוחמד תוופיק עלוואי השיעי יידרש להרכיב ממשלה בתוך חודש, אחרי שקיבל את המנדט מהנשיא. הוא קרא להמשך ההפגנות והבטיח להעמיד לדין את האחראים להרג מאות המפגינים, אך הם לא התרצו

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: הפגנה נגד הנוכחות האמריקנית בעיראק, בחודש שעבר)

עיראק מינתה אמש (שבת) ראש ממשלה חדש אחרי ארבעה חודשים של הפגנות, אך המפגינים הבהירו כי הוא לא מקובל עליהם והמשיכו למחות נגד האליטה השלטונית. שר התקשורת לשעבר מוחמד תוופיק עלוואי קיבל את המנדט מהנשיא ברהאם סאליח, ויהיה לו חודש להרכיב ממשלה עד לקיומן של בחירות מוקדמות. הוא הבטיח שהן יהיו תחת פיקוח של משקיפים בינלאומיים.

בהצהרתו אחרי קבלת התפקיד, שאותה פרסם בסרטון ברשתות החברתיות, הביע עלוואי השיעי תמיכה במפגינים, אך לאור היותו חלק מהממשלה שבתקופתה נכבש כשליש משטחה של עיראק על ידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), הוא לא צפוי לרצות את המפגינים.

בבגדאד ובערים אחרות בדרום המדינה, שהן מוקדם המחאה שבה נהרגו מאות מפגינים, עלו קריאות "אנחנו דוחים את עלוואי". המפגינים, שהפילו את הממשלה הקודמת של עאדיל עבד אל-מהדי, החזיקו גם כרזות עם פרצופו של עלוואי ועליהן איקס אדום.

"אם לא ההקרבה שלהם והאומץ שלכם, לא היה שינוי במדינה", אמר ראש הממשלה הנבחר. "אני מאמין בכם, ולכן זו הסיבה שאני מבקש מכם להמשיך ולהפגין". עלוואי, שלמד ועבד בלבנון ובבריטניה לפני שנכנס לפוליטיקה העיראקית, הבטיח גם שהאחראים להרג מאות מפגינים יעמדו לדין ומאבק בשחיתות.

ראש ממשלת עיראק מוחמד תוופיק עלוואי בנאום כניסתו לתפקיד, 1 בפברואר 2020. רויטרס
לא מצפים לו חיים קלים. עלוואי בנאומו, אתמול/רויטרס

דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסאווי מסר כי איראן מברכת את מינויו של עלוואי לראשות הממשלה עיראק. "בהמשך לתמיכתנו בעצמאותה, ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של עיראק, איראן מברכת את בחירתו של תוופיק עלוואי כראש הממשלה החדש של עיראק", אמר מוסאווי.

הוא יידרש לתמרן בין שני גושים פוליטיים גדולים - אחד של המטיף מוקדתא א-סדר, שהודעת תמיכתו בסוף השבוע בהקמת הממשלה עזרה בקידום המהלך, ואחד של הסיעות הפרו-איראניות. המפגינים מתנגדים לכל הפוליטיקאים הנוכחים, שרובם צברו השפעה מאז הפלישה האמריקנית שהפילה את משטרו של סדאם חוסיין הסוני ב-2003, כמו עלוואי עצמו. רבים מהם מקורבים לאיראן.

עיראק חווה את המשבר הגדול ביותר שלה מאז הניצחון הצבאי על דאעש ב-2017, עם ההתקוממות במעוזי האוכלוסייה השיעית נגד האליטה. המדינה נקלעה לכאוס גדול יותר אחרי שארצות הברית חיסלה את הגנרל קאסם סולימאני בבגדאד בתחילת החודש שעבר, ואיראן הגיבה במתקפת טילים על כוחות אמריקניים בעיראק.

בעקבות ההתדרדרות אל סף עימות כולל, ניסו הפוליטיקאים הפרו-איראנים לנצל את האירועים האלו כדי להסיט את תשומת הלב מההתנגדות לשלטונם אל התנגדות לנוכחות האמריקנית במדינה. וושינגטון מסרבת להסיג את כוחותיה, בשלב זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully