וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניעת טרור, איתור נעדרים וכיבוי שריפות: שנת שיא במערך האווירי במשטרה

2.2.2020 / 1:17

טייסת הכיבוי הוקמה לאחר אסון הכרמל ופועלת מאז ללא הפסקה. רק ב-2019 הגיעה לאלפי שעות טיסה, ואף סייעה למדינות זרות. הטייסת היא חלק מהמערך האווירי, שמפעיל גם רחפנים ומסוקים, המסייעים למשטרה בגישה למקומות שלא הגיעה לפני כן: "עברנו מתגובה - ליוזמה והתקפיות"

צילום: משטרת ישראל, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: ארבעה מטוסי כיבוי מטייסת הכבאות "אלעד" הוזנקו לשריפת יער באזור י-ם, אוגוסט 2019)

כעשר שנים אחרי אסון הכרמל, טייסת הכיבוי של המערך האווירי במשטרה רושמת שיאים בשעות טיסה. אך מעבר לכיבוי שריפות, המערך האווירי מסייע בתחומים רבים נוספים כמו איתור נעדרים, סיוע למדינות זרות במקרי חירום, מניעת טרור ולחימה בפשיעה. לעומת השנים שקדמו לה - שנת 2019 הייתה יוצאת דופן מבחינת היקף הפעילות של המערך האווירי.

טייסת הכיבוי "אלעד", הוקמה כחלק מלקחי אסון הכרמל ב-2011 במערך האווירי במשטרה, וקרויה על שמו של אלעד ריבן ז"ל, שנספה באסון כשהיה רק בן 16. כעשר שנים אחרי האסון, "אלעד" פועלת ללא הרף, ובשנת 2019 אף רשמה שיא חדש - 2,286 שעות טיסה. זאת, לעומת 1,400 שעות בשנה שלפני כן, ו-1,848 שעות טיסה בשנת 2016.

שריפת קוצים ברמת סירין, הושגה שליטה על התפשטות השריפה טייסת הכיבוי סיימה את עבודתה לוחמי האש של תחנה איזורית טבריה פועלים כעת לכיבוי סופי. דוברות כבאות והצלה לישראל מחוז צפון, אלי אשכנזי
רשמה שיא חדש - 2,286 שעות טיסה. טייסת הכיבוי, קיץ 2019/אלי אשכנזי, דוברות כבאות והצלה לישראל מחוז צפון

רק בנובמבר האחרון בוצעו 650 שעות טיסה, כאשר מזג האוויר היבש והרוחות המזרחיות גרמו לשריפות רבות באזור הצפון. בשנה האחרונה שעות הטיסה המבצעיות עלו באופן משמעותי - 1,803 לעומת 810 שעות בשנת 2018, ו-1,351 בשנת 2016.

"2019 הייתה שנת שיא בהפעלת הטייסת, הן בהיבט הפעילות המבצעית והן בהיבט פיתוח תורות לחימה באש", סיפר מפקד טייסת הכיבוי, סגן ניצב תומר ברנר, בשיחה עם וואלה! NEWS. "בימים בהם מזג האוויר קיצוני ושריפות מתפתחות במהירות, עברנו מתגובה - ליוזמה והתקפיות. מלשבת בכוננות על הקרקע ולהגיב לאירועים מתפתחים, עברנו לביצוע פטרולים אוויריים על מנת לתפוס את השריפות קטנות ולהביא את יכולות הטייסת לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר".

עוד בוואלה!

מי יחקור את החוקרים: כך בודקים תלונות על עינויים בשב"כ

לכתבה המלאה
טייסת הכיבוי של המשטרה באימונים בקרואטיה. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
עברה מתגובה ליוזמה והתקפיות. טייסת הכיבוי "אלעד", 2017/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

מלבד טייסת הכיבוי, המערך האווירי מסייע בארבעה תחומי ליבה של הפעילות המבצעית במשטרה באמצעות מסוקים וכלי טייס בלתי מאויישים: מניעת טרור, לחימה בפשיעה, אכיפת תנועה מהאוויר וסיוע בשמירה על הסדר הציבורי באירועים המוניים. היחידה מונה 31 טייסים מנוסים שעוסקים במגוון משימות, המאפשרות למשטרה לקבל את התמונה המלאה ולהגיע למקומות שלא הגיעו אליהם בעבר.

ב-2019 בוצעו 2,715 שעות טיסה של רחפן, לעומת 1,440 שעות בשנת 2018. במערך האווירי רשמו גידול בשעות הטיסה לצורך אכיפת תנועה מהאוויר, כאשר מצלמת המסוק מתעדת עבירות מסכנות חיים, כמו עקיפה מסוכנת על פס לבן רצוף, או נהגים שמשתמשים בטלפון בזמן נהיגה. ב-2019 הוקדשו 210 שעות טיסה לאכיפת תנועה, לעומת 98 שעות ב-2018. כמו כן, נרשמו 402 דוחות שניתנו לנהגים מהאוויר.

הפעלת רחפני משטרת ישראל 19 בנובמבר 2019. ניב אהרונסון
מסייעים למנוע טרור ולמגר פשיעה. רחפני המשטרה/ניב אהרונסון

גם באיתור נעדרים עוסק המערך האווירי במשטרה, ובשנה האחרונה אותרו 30 נעדרים בעזרתם של המסוקים. בשנת 2019 בוצעו 255 גיחות לאיתור נעדרים, לעומת 93 בשנה שקדמה לה. בסך הכל, מקדיש המערך האווירי במשטרה כ-3,000 שעות טיסה למשימות השונות. המסוקים מסייעים גם למדינות שכנות במקרי חירום, ולא אחת הוזנקו למונטנגרו ולמקדוניה לסיוע בכיבוי שריפות.

"הרחפנים הם מענה משלים לפעילות של המסוקים", הסביר מפקד המערך האווירי של המשטרה, תת ניצב ניר רוזנטל. "עד שמגיע המסוק לשטח, המפקד יכול להשתמש ברחפן. זה נותן מענה מצוין ברמה הטקטית לשלב הראשון של הטיפול באירוע - וזה הוכיח את עצמו".

תנ"צ ניר רוזנטל
מפקד מערך האווירי של משטרת ישראל. דוברות משטרת ישראל
"הרחפן נותן מענה לשלב הראשון של טיפול באירוע" תנ"צ רוזנטל/דוברות משטרת ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully