וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין יודח, המפקד ננזף: בכירים נענשו על ששלחו סוכן להביא טחינה מאיו"ש

31.1.2020 / 10:00

צעדים משמעתיים נפתחו נגד קצינים ביחידה להפעלת סוכנים של אמ"ן, לאחר שפקדו על סוכן להביא טחינה משטחי איו"ש כמתנה לקצין אחר. בשל כך, פקד הרמטכ"ל על הדחת סא"ל מתפקידו ושליחת סא"ל נוסף למחבוש. צה"ל: שימוש במשאבים שלא לצרכים מבצעיים - הפרה של הקוד הערכי בצה"ל

צילום: דו"צ

צעדים משמעתיים ננקטו נגד מפקדים בכירים ביחידה להפעלת סוכנים של אמ"ן, לאחר שביקשו ממפעיל סוכנים ביחידה 504 לשלוח סוכן פלסטיני לכפר ביהודה ושומרון להביא טחינה לקצין מודיעין ראשי תא"ל יובל שמעוני. הפרשה, שנחשפה לפני כמה שבועות בתכנית "עובדה" עם אילנה דיין, הביאה לפתיחת חקירת מצ"ח.

בתחילה טענו מפקדים ביחידת 504 כי הייתה הפעולה התקיימה תוך כדי מבצע, אך מהבדיקות הראשוניות התבררה אמת הפוכה, ועלה החשד כי הסוכן הופעל לשם ביצוע משימה זו בלבד. הסוכן קיבל את הכסף, יצא לדרכו וחזר אל המפעיל כשבידיו קופסאות הטחינה. עוד התברר כי חבלן בדק את הצנצנות כדי לשלול אפשרות שהן ממולכדות, ורק לאחר מכן הן נמסרו למפעיל. חקירת צה"ל העלתה כי למשימה לא הייתה שום מטרה מבצעית, למעט הבאת טחינה ליחידה, שתחום התמחותה היא הפעלת סוכנים באזורים עוינים, כולל מדינות אויב.

ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, העניק ציון לשבח מטעם ראש אגף המודיעין ליחידה 504 על הקמה וביסוס יכולת מבצעית ייחודית בזירה הצפונית בשנים 2013-2018.. דובר צה"ל
"פעילות מבצעית שלא לצרכים מבצעיים". קצין ביחידת 504 באירוע קבלת צל"ש/דובר צה"ל

פרטי הפרשה הובאו לידיעת ראש אמ"ן, האלוף תמיר הימן, שכינה אותם "חמורים". האלוף הימן מינה קצין בדרגת תא"ל במיל' על מנת לבצע בדיקה מעמיקה ויסודית, זאת לצד חקירת מצ"ח. במקביל, המידע הובא לידיעת הרמטכ"ל אביב כוכבי, מי ששימש בעבר כראש אמ"ן, והכיר היטב את הדמויות המעורבות בפרשת הטחינה.

בתום בדיקת פרטי המקרה, הגיש אותם ראש אמ"ן לרמטכ"ל, והמליץ לו לפתוח בשורה של צעדים פיקודיים חמורים נגד מספר קצינים ביחידה המסווגת. על פי הודעת דובר צה"ל שהתפרסמה היום (שישי), נמצא כי במסגרת הבאת קופסאות הטחינה בשתי הזדמנויות שונות, בוצעה פעילות מבצעית באמצעות סוכן שלא לצרכים מבצעיים. עוד נמסר מצה"ל כי מקבל הקופסאות לא ידע כי בוצעה פעילות מבצעית שיועדה לצורך כך.

עוד בוואלה!

מוכנות להפתעות בשטח: בצה"ל נערכים לתרחישים שעסקת המאה עלולה להצית

לכתבה המלאה
יחידת קשרי חוץ של אגף המודיעין, קריה, תל אביב. ניב אהרונסון
"נחשפו פערים במערכת האישורים והבקרה ביחידה". חיילי מודיעין/ניב אהרונסון

הרמטכ"ל רא"ל כוכבי אימץ את המלצות ראש אמ"ן וקבע כי הוא רואה את האירועים בחומרה רבה. עוד אמר כי הם מהווים הפרה בוטה של הקוד הערכי והמקצועי בצה"ל, והדגיש כי לפעילות המבצעית, שהיא ליבת העיסוק של צה"ל, יש להתייחס בחרדת קודש ולבצעה אך ורק לשם תכלית ביטחונית הכרחית.

עוד עולה מהודעת דובר צה"ל כי במהלך הבדיקה נחשפו פערים במערכת האישורים והבקרה ביחידה. עוד הסתבר שקצין בדרגת סא"ל שיזם את הפעילות בניגוד לפקודות, לא מסר את כל האמת במהלך הבדיקה. מסיבות אלו הוחלט להדיחו מתפקידו ולנקוט פעולות לשחררו מצה"ל. בתגובה לכך אמר הרמטכ"ל כוכבי כי "דיווח אמת ויושרה הם יסוד מוסד בצה"ל וערכים בסיסים המצופים מכל חייל ומכל מפקד. כל סטייה מערכי היסוד תזכה לתגובה חריפה ונוקבת". ראש אמ"ן הדגיש כי הפעילות המבצעית באמ"ן הינה במוקד העשייה המודיעינית ויש להקפיד בכללים המחייבים לגביה, קלה כחמורה. עוד הוסיף כי "חל איסור על שימוש במשאבים מבצעיים, לתכלית שאינה ראויה".

הדחות, נזיפות ומחבוש

בהתאם לממצאים, נקט ראש אמ"ן בצעדים הפיקודיים הבאים: קצין ביחידה בדרגת סא"ל הודח מתפקידו וינקטו פעולות לשחררו מצה"ל, זאת לאחר שיזם את הבאת קופסאות הטחינה בשני האירועים כמתנה לקצין בכיר. בנוסף כשל הקצין במסירת מידע חלקי ומטעה בעת בדיקת האירועים.

קצין נוסף ביחידה בדרגת סא"ל נשפט בדין משמעתי בגין עבירה של חריגה מסמכות ונדון לעונש מחבוש בפועל של 28 ימים, זאת בגין כך שהורה על הפעילות המבצעית, אף שידע כי אינה לצרכים מבצעיים של היחידה.

בנוסף, קצין המודיעין הראשי ננזף פיקודית לאחר שקיבל לידיו את קופסאות הטחינה, אך לא בדק כיצד הובאו אליו ולא נקט צעדים למניעת הפעולות הללו. עם זאת, צה"ל הדגיש כי הקצין לא הנחה על הפעולות ולא יזם אותן, ולא ידע שהתקיימה פעילות מבצעית ייעודית למטרה זו. יתרה מכך, הקצין שילם עבורן.

מפקד היחידה בדרגת אל"ם ננזף פיקודית בגין אחריותו הפיקודית לאירועים, אך לא היה מעורב בהם ישירות. כמו כן, קצין נוסף ביחידה בדרגת רס"ן ננזף פיקודית בגין חלקו בהוצאת הפעילות המבצעית.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • אמ"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully