וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הבריאות העולמי הכריז מצב חירום בשל התפרצות נגיף הקורונה בסין

31.1.2020 / 11:42

הודעת הארגון באה על רקע התפשטותו המהירה של הווירוס, שגבה עד כה את חייהם של 213 בני אדם. המלצות הארגון כוללות הגברת אמצעי ניטור ומוכנות, תוך הימנעות מהפרעות למסחר ולתחבורה. סין: יש לנו יכולת לנצח את הווירוס. בארה"ב התגלה מקרה ראשון של הידבקות מאדם לאדם

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ארגון הבריאות העולמי הכריז אתמול (חמישי) בערב על מצב חירום בשל התפרצות נגיף הקורונה בסין. מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברהיסוס, הודיע על ההחלטה של ועדת החירום של הארגון במסיבת עיתונאים בז'נבה, בעקבות התפשטות הנגיף לכ-18 מדינות ברחבי העולם.

ההחלטה על מצב החירום העולמי מגיעה לאחר שמדינות ברחבי העולם החלו לבודד את אזרחיהן שפונו מהעיר ווהאן הסינית, מוקד התפרצות הנגיף, שכבר גבה את חייהם של 213 בני אדם והדביק יותר מ-7,000. מקורו של הווירוס, השייך למשפחת ה-SARS לו טרם נמצאה תרופה או חיסון, ככל הנראה בבעלי חיים שנמכרו ב"שוק הרטוב" בווהאן.

בעקבות הכרזת ארגון הבריאות העולמי, ממשלת ארצות הברית הזהירה הבוקר את אזרחיה שלא לנסוע לסין בשל העלייה במניין ההרוגים מהווירוס. בתוך כך, משרד הבריאות האמריקני הודיע אתמול כי התגלה המקרה הראשון של הנגיף במדינת אילינוי. החולה הוא גבר בשנות ה-60 לחייו שאשתו חזרה לאחרונה מסין וממנה ככל הנראה נדבק בנגיף. המקרה הביא את מספר החולים האמריקנים לשישה בני אדם.

קצינים עוטי מסכות מחשש לקורונה בבייג'ינג, סין, 30 בינואר 2020. רויטרס
חיילים סינים עוטים מסיכות על פניהם מחשש להדבקות בווירוס/רויטרס

ההכרזה על מצב חירום עולמי כללה המלצות לכל המדינות כיצד למנוע או להפחית את התפשטות הווירוס בשיטחן, תוך הימנעות מהפרעה מיותרת במסחר ובתחבורה, וכן דרכים להגביר את המוכנות והבלימה של אמצעי הניטור.

מנכ"ל הארגון מסר בהכרזתו מסר כי בשבועות האחרונים הם עדים להתפרצות חסרת תקדים, שנענתה בתגובה חסרת תקדים. "ההכרזה על מצב חירום איננה הצבעה של אי אמון בסין", אמר. בנוסף לכך, הוא אמר כי הדאגה הגדולה ביותר שניצבת בפני מומחי הבריאות בעולם היא הפוטנציאל שהווירוס יגיע למדינות עם מערכות בריאות חלשה יותר. גברהיסוס שיבח את "הצעדים יוצאי הדופן" של סין כדי למנוע את המשך התפשטות הנגיף. "אני מאמין שהם ישתלטו על ההתפרצות הזאת בהקדם", הוסיף.

בתגובה להכרזת הארגון, משרד החוץ של סין מסר כי יש להם את האמון והיכולת לנצח את וירוס הקורונה.

בדיקת מטיילים לקורונה בשדה התעופה בגאנה, 30 בינואר 2020. ראובן קסטרו
בדיקת נוסעים בשדה התעופה בגאנה/ראובן קסטרו

ממדי ההדבקות בנגיף החדש כבר עברו את ממדי התפרצות הסארס בשנים 2002-2003. ד"ר מייקל ראיין, יו"ר ועדת החירום, אמר אתמול, במסיבת עיתונאים לאחר שחזר ממפגש עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, ובכירי ממשלתו בבייג'ינג כי סין נוקטת ב"צעדים יוצאי דופן לנוכח האתגר יוצא הדופן" שהציבה התפרצות הנגיף.

הוא ציין כי הודות לכך, נכון להיום, כ-99% ממקרי ההדבקות מתרחשים בסין בלבד. ד"ר ראיין העריך את שיעור התמותה של הנגיף החדש בכ-2% מהנדבקים, אך אמר כי הנתון עדיין ראשוני מאוד. לשם השוואה, נגיף הסארס הרג 10% מהאנשים שנדבקו בו. הנגיף החדש הוא ממשפחת הווירוסים הכוללת וירוסי התקררות, כמו גם מחלות קשות יותר כמו סארס.

עובדי משרד הבריאות הסעודי בודקים נוסעים שמגיעים מסין בשדה התעופה בריאד, 22 בינואר 2020. רויטרס
עובדי משרד הבריאות הסעודי בודקים נוסעים שמגיעים מסין בשדה התעופה בריאד/רויטרס

חברת אל על, כמו חברות תעופה נוספות ברחבי העולם, הודיעה על השהיית טיסותיה לבייג'ינג עד ה-25 במרץ 2020. מהחברה נמסר כי "אל על תאפשר ללקוחותיה המחזיקים בכרטיסי טיסה לסין והונג קונג שכורטסו עד ה-26/1/20 לבטל או לשנות את מועד הטיסה ללא תשלום דמי ביטול, שינוי וטיפול עד סוף חודש פברואר". גם חברת לופטהנזה הגרמנית הודיעה אתמול כי תפסיק את טיסותיה אל סין וממנה עד ה-9 בפברואר, כמו גם את כל טיסות חברות הבת שלה - סוויס ואוסטריאן איירליינס.

ד"ר חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית ופרופסור לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית-הדסה, אמר כי "יש חשיבות ציבורית להכרזה ולהבנה כי מדובר במצב חירום המחייב נקיטת צעדים יוצאי דופן, אך חשוב לקחת אותה באופן מידתי ושקול, ללא פאניקה".

לדבריו, "למרות שטרם זוהו מקרים בישראל, נגיף הקורונה החדש הוגדר בצדק על ידי משרד הבריאות כמחלה מידבקת מסוכנת על פי פקודת בריאות העם. יש צורך לתת גיבוי מתאים וכל המשאבים הנדרשים לרופאי בריאות הציבור שהם אלו שצריכים לקבל את ההחלטות הקשות להגנה על בריאות הציבור כדוגמת צעדי מניעה והכלה, ניטור פעיל, בידוד, הגבלות תנועה, חקירת מגעים ועוד. ככל שיידרשו לפי ההתפתחויות בשבועות הקרובים".

חוששים מקורונה ליד המדפים ריקים בסופרמרקט בהונג קונג, 30 בינואר 2020. רויטרס
המדפים בהונג קונג ריקים בצל בהלת הנגיף/רויטרס

עוד אמר ד"ר לוין כי "יש להוקיר את צוותי בריאות הציבור והרפואה, הנמצאים בקו הראשון במיגור המגיפה, ולספק להם את הכלים והתמיכה הנדרשים על מנת למנוע שחיקה. בשלב זה חשוב שנחזק ונכין את תשתיות בריאות הציבור, כדוגמת בניית יכולת לזיהוי הנגיף במספר מעבדות ולא רק במעבדה אחת".

אתמול אותרו גם שני מקרים ראשונים של הדבקות בוירוס הקורונה באיטליה. ראש הממשלה, ג'וזפה קונטה, הודיע על מקרי ההדבקות הראשונים והוסיף כי ממשלתו החליטה על חסימת טיסות לסין וממנה למדינה.

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע בפתח ועדה מיוחדת של משרד הבריאות שהתכנסה לבחינת דרכי ההתמודדות עם נגיף הקורונה, כי הטיסות מסין לישראל יופסקו בשלב זה, ולא תאושר כניסה מהמדינה עד להודעה חדשה. לדבריו, "בתום התייעצויות ודיונים בימים האחרונים, החלטנו כל מיני החלטות בקשר לווירוס הקורונה מסין". לדבריו, "קודם כל אנחנו כרגע לא מאשרים להיכנס לארץ מסין עד להודעה חדשה". השר ליצמן הסביר כי "מי שבא מסין, גם מי שלא מגיע ישירות, גם אותם אנחנו נבדוק - זאת אומרת שהחלטנו שכל מי שבא ועלול להדביק צריך להישאר בבית שבועיים ימים".

אנשי צוות של חברת "תאילנד איירווייס" מתכוננים לחיטוי מטוס שהגיע מסין כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונוה בשדה התעופה בבנגקוק. רויטרס
אנשי צוות מתכוננים לחיטוי מטוס שהגיע מסין/רויטרס

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי במשרד עוסקים בהערכות מצב יומיות כבר יותר משבוע, וזאת כדי להביא להתמודדות טובה עם הנגיף ועם ההתפרצות שהחלה בסין. בר סימן טוב הוסיף כי "כמו שנאמר, התפרצות היא כבר לא רק בסין ואנחנו עושים הכל כדי למנוע את כניסת המקרה הראשון לארץ, אבל אנחנו מניחים שיהיה מקרה בארץ".

בר סימן טוב התחייב כי "נדע להכיל אותו בצורה הטובה ביותר. אנחנו נוקטים בכל האמצעים כדי שלא ייכנסו לישראל אנשים עם חשד לכך, אבל לאף מדינה אין שליטה הרמטית על כניסות אליה".

(עדכון ראשון: 30/1, 21:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully