וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין הודיע שיזרז את החלת הריבונות בכנסת: "סיטואציה חד-פעמית"

30.1.2020 / 0:16

יו"ר הכנסת הצהיר שאם נתניהו ינצל את נכונות הממשל האמריקני להחלת הריבונות באיו"ש, הוא יכנס את המליאה מיד. "אסור שנפספס את ההזדמנות", אמר אדלשטיין, שהבהיר כי הוא מתנגד להקמת מדינה פלסטינית. גורם בפמליית רה"מ אמר כי בלשכתו "עובדים במרץ" על הכנת ההחלטה

עריכה: שאול אדם

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הודיע הערב (רביעי) כי הוא יזרז את יישום החלת הריבונות על היישובים היהודיים ביהודה ושומרון, ויעביר אותה ב"מסלול מהיר" בכנסת. אדלשטיין הודיע כי הוא מוכן לכנס את המליאה מיד, אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יבקש לנצל את "הנכונות ההיסטורית" של הממשל האמריקני להחלת הריבונות כשישוב מביקורו בוושינגטון. לדבריו, "אסור שנפספס את ההזדמנות".

בוועידת איגוד התאגידים העירוניים, שמתקיים במלון הרודס באילת, אמר אדלשטיין כי "ידידנו הגדול בבית הלבן, הנשיא דונלד טראמפ, הציג יחד עם ראש הממשלה נתניהו תכנית שמשנה לחלוטין את האופן שבו העולם היה רגיל לדבר ולחשוב על הדרך לשלום. אבל אם התכנית הזאת תישאר רק חוברת דפים צבעונית, או תהפוך לאירוע היסטורי ומשנה מציאות - זו אך ורק החלטה שלנו".

לפני המראתו מוושינגטון, סירב ראש הממשלה להתייחס לשאלות על העיכובים בהבאת ההחלטה על החלת הריבונות לממשלה, ורק אמר לכתבים "הכל יהיה בסדר". אתמול אמר ראש הממשלה לכתבים כי ההחלטה תובא לאישור בישיבת הממשלה הקרובה, אך ברקע דרישת הבית הלבן להקים ועדה משותפת שתדון בנושא, החלו מקורביו לתדרך הערב כי עשויים להיות עיכובים "טכניים" בהצבעה בממשלה.

גורם בפמליית ראש הממשלה אמר מוקדם יותר הערב כי במשרד רה"מ "עובדים במרץ" על הכנת ההחלטה, שדורשת עבודת מטה שתכלול מפות ותצלומי אוויר, ואמר כי "מקווים להשלים אותה בהקדם".

יולי אדלשטיין, מליאת הכנסת, 28 בינואר 2020. ראובן קסטרו
"אסור שנפספס את ההזדמנות". אדלשטיין בכנסת, אתמול/ראובן קסטרו

אתמול, טראמפ הציג את התכנית, שכוללת הכרה בגושי ההתנחלויות והקפאת הבנייה במשך ארבע שנים, שבמהלכן יתקיים משא ומתן על הקמת מדינה פלסטינית שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים.

אדלשטיין הבהיר כי הוא מתנגד להקמת מדינה פלסטינית, לחלוקת ירושלים ולהקפאת הבנייה הישראלית בשטחים. עם זאת, בנוגע לכינוס המליאה להצבעה על החלת הריבונות, אמר יו"ר הכנסת כי "לא משנה מה תהיה הביקורת, לא משנה אם יהיו התקפות חריפות, הדבר הנכון ייעשה". הוא הוסיף כי "אני בטוח שבסיטואציה כל כך נדירה וכל כך חד-פעמית שאנחנו נמצאים בה, כל המפלגות הציוניות יתעלו על עצמן, ישימו את טובת המדינה לנגד עיניהן ולא יכשילו אותה בגלל אינטרסים פוליטיים רגעיים".

שגריר ארצות הברית בישראל, דיויד פרידמן, אמר בתדרוך לכתבים ‏כי ארצות הברית מעוניינת להקים ועדה בשיתוף עם ישראל שתדון בהחלטה ישראלית על סיפוח תוך תיאום בין המדינות. "זה תהליך. צריך לוודא שהסיפוח תואם את המפה שבתכנית שלנו", אמר פרידמן. "נראה את ההצעה הישראלית ונוודא שהיא עולה בקנה אחד עם התכנית שלנו. נקים את הוועדה בהקדם ונעבוד על זה מיד וננסה לסיים במהירות אבל איני יודע כמה זמן זה ייקח".

עוד בוואלה!

מתנת המאה: תכנית טראמפ לא תביא שלום, אבל מגשימה את חלומות הימין

לכתבה המלאה

ח"כ רויטל סויד (העבודה-גשר-מרצ) אמרה כי "מצער ומאכזב לראות שיו"ר הכנסת שאך לפני זמן קצר מחה נמרצות נגד שבירת כללי המשחק והפיכת הכנסת לקרקס ערב הבחירות, מוכן כעת לעשות את אותו הדבר בעצמו". היא אמרה לאדלשטיין: "אל תכתים באופן בלתי הפיך את ממלכתיות תפקידך".

לדבריה, "אין 'מסלול מהיר' למחטפים מדיניים חד-צדדיים ארבעה שבועות וחצי לפני ההליכה לקלפי, אין לגיטימציה לממשלת מעבר שקיבלה אמון לפני כמעט חמש שנים ליישם את תכנית המאה. רק לממשלה נבחרת חדשה יהיה מנדט לעשות זאת".

גנץ: אביא את תכנית המאה להצבעה בכנסת

במהלך הצגת התכנית בבית הלבן, טראמפ אמר אמש כי מדובר ב"צעד גדול לעבר השלום", כשהוא עומד לצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו מצדו, שהשתתף בהצהרה בוושינגטון כמה שעות אחרי שהוגש נגדו כתב אישום, הודה לנשיא האמריקני וטען כי זהו "יום היסטורי". במערכת הפוליטית בישראל התקבלה "עסקת המאה" בתגובות מעורבות: שר הביטחון ויו"ר ימינה נפתלי בנט קרא להחיל בימים הקרובים ריבונות על כלל השטחים, אך התריע כי "לא נאפשר שממשלת ישראל תכיר במדינה פלסטינית בשום מצב. לא נאפשר שישראל תמסור סנטימטר של אדמה לערבים".

מהצד השני של המפה הפוליטית, יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ אמר כי יסודות התכנית חשובים, אך "אין לגיטימציה לממשלה הקיימת לבצע מהלכים מדיניים". מתקפה חריפה הגיעה מצד הרשימה המשותפת, שאמרה כי מדובר ב"תכנית להנצחת הכיבוש והסדרת אפרטהייד".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצגת תוכנית המאה 28 בינואר 2020. רויטרס
יביא להצבעה בישיבת הממשלה את החלת הריבונות. נתניהו עם טראמפ, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר היום, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי הוא יביא בשבוע הבא לאישור הכנסת את תכנית טראמפ. בשל תקופת הבחירות, בכחול לבן לא יוכלו להגיש את התכנית כהצעת חוק אלא כהצעה לסדר בלבד, וצפויים לאסוף 25 חתימות כדי לדרוש את כינוס המליאה ולדון בתכנית. אם במפלגה יעלו את "עסקת המאה" להצבעה בכנסת כפי שהיא, הדבר עשוי להציב במבוכה את הליכוד ומפלגות הימין, שכן התוכנית המלאה כוללת גם ויתורים עתידיים מצד ישראל והסכמה להקמת מדינה פלסטינית עתידית, שאליהם הליכוד והימין מתנגד.

נתניהו והימין רוצים לאשר רק את החלת הריבונות על הבקעה ועל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון, בלי הוויתורים הישראליים, כמו הקמת מדינה פלסטינית עתידית על 70% מהשטח ביהודה ושומרון והעברת שכונות שמחוץ לגדר הביטחון במזרח ירושלים לידי הרשות הפלסטינית. ההצבעה תאלץ את הליכוד וימינה לתמוך הלכה למעשה בהקמת מדינה פלסטינית עתידית, במידה שירצו להביע תמיכה ב"עסקת המאה".

(עדכון ראשון: 22:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully