וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3,466 השתלות: יותר ממיליון ישראלים הצטרפו למאגר מח העצם של עזר מציון

27.1.2020 / 15:06

מנתונים שמפרסם הארגון עולה כי המאגר הוא אחד הצעירים ביותר בעולם, כשמחצית מאנשיו הצטרפו עם יום גיוסם לצה"ל. בעשור האחרון הוכפל מספר התורמים הרשומים וכמות ההשתלות גדלה פי שישה. "מודים ומוקירים את התורמים שבלעדיהם מפעל הצלת החיים הזה לא היה מתגשם"

מצילים את אמרי: מבצע תרומת מח עצם ביום ד' 15.05.19/צילום: עמותת עזר מציון

(בווידאו: מבצע התרמת מח עצם לאמרי)

יותר ממיליון ישראלים הצטרפו למאגר מח העצם של עזר מציון, שהוביל ל-3,466 השתלות מח עצם - כך לפי נתונים שמפרסם היום (שני) הארגון. כמחצית מאנשי המאגר הצטרפו עם יום גיוסם לצה"ל בשרשרת החיול.

המאגר הלאומי הוא אחד מהמאגרים הצעירים ביותר בעולם. 33% מהתורמים הפוטנציאלים הינם מתחת לגיל 25 זאת לעומת 14% בלבד בממוצע במאגרי מח עצם בעולם. על פי עזר מציון, לשיעור הצעירים במאגר מח עצם ישנה חשיבות רבה. מחקרים מראים כי סיכויי ההצלחה של ההשתלה עולים ככל שגיל התורם צעיר יותר, ולכן הרופאים כיום מעדיפים לבחור תורם צעיר.

באשר למדדי האיכות ביחס לממוצע העולמי, החל מ-2011 המאגר הלאומי לתורמי מח עצם בעזר מציון עובר אקרדיטציה והוא מוסמך על ידי הארגון העולמי לתורמי מח עצם WMDA (World Marrow Donor Association). הארגון העולמי קובע מדדי איכות המעידים על מצוינות הארגון. המרכזיים שבהם זמינות תורם בשלב אשרור התאמה וזמינות תורם בשלב תרומה. בשני המדדים אלו נמצא המאגר הלאומי לתורמי מח עצם בעזר מציון מעל הממוצע העולמי ובין עשרת המאגרים המובילים מתוך מאה מאגרים עולמיים החברים בארגון.

תרומת מח עצם. אתר רשמי
33% מהתורמים הפוטנציאלים מתחת לגיל 25. דוד בוגוסלבסקי ועופר יערן נפגשים לאחר תרומת מח עצם/אתר רשמי

בנוסף, שיעור הישראלים המקבלים תרומת מח עצם מתורם מארצם גבוה יותר מבעולם. "המאגר הלאומי לתורמי מח עצם בעזר מציון הוקם בראש ובראשונה על מנת לתת מענה לחולים ישראלים", נמסר מהארגון. מניתוח נתוני ארגון המאגרים העולמי, כ-70% מהחולים בארץ כיום מקבלים תרומת מח עצם מתורם הרשום בישראל, זאת לעומת הממוצע העולמי העומד על כ-50% מהחולים המקבלים תרומת מח מתורם הרשום במאגר המקומי.

כמו כן, מאז הקמת המאגר הלאומי ירד שיעור תרומות מח עצם המיובאות ממאגרים בעולם עבור חולים ישראליים בכ-50% אחוזים. זאת, על אף הגידול המתמיד בבקשות חיפוש לתורמי מח עצם עבור חולים ישראלים.

עוד בוואלה!

החייל מהמוצב בחרמון הציל את טייס הקרב: "זה לא אני, זה הדם שלי"

לכתבה המלאה

הצטרפות משרשרת החיול בבקו"ם

על פי הנתונים, בעשור האחרון הוכפל מספר התורמים הרשומים במאגר וחל גידול משמעותי במספר החיפושים ההתאמות וההשתלות. בעשור האחרון מספר התורמים הפוטנציאלים הרשומים במאגר גדל פי שניים ומספר ההשתלות שבוצעו הודות לתורמי המאגר גדל פי שישה. כמו כן, מספר בקשות החיפוש לתורמים מתאימים שהתקבלו במאגר גדל פי ארבעה בעשור האחרון כשבאותה תקופה מספר ההתאמות המלאות בין חולים לתורמי מח עצם פוטנציאלים במאגר גדל פי שמונה.

ב-2005 יזמה עזר מציון את "מתגייסים לחיים" וחתמה הסכם שיתוף פעולה ייחודי בין המאגר הלאומי בעזר מציון לצה"ל במסגרתו כל מתגייס יכול להצטרף למאגר כחלק אינטגרלי משרשרת החיול בבקו"ם. מאז ועד היום הצטרפו למאגר הלאומי במסגרת מתגייסים לחיים כ-576,766 ישראלים.

עמית קדוש, זקוקה לתרומת מח עצם. אתר רשמי
ביום אחד צורפו למאגר 64 אלף תורמים במבצע ממוקד. עמית קדוש/אתר רשמי

עמותת עזר מציון הוקמה בשנת 1979. ב-1996 קיימה את מבצע גיוס התורמים הראשון, במסגרתו נרשמו 5,000 תורמים לטובת משה סחייק. ב-1998 הוקם המאגר. סחייק וד"ר ברכה זיסר הקימו יחד עם עמותת עזר מציון את המאגר במטרה להגדיל את מספר תורמי מח העצם הפוטנציאליים בישראל.

ב-2009 התקיים מבצע גיוס התורמים הגדול בעולם - ביום אחד צורפו למאגר 64 אלף תורמים במבצע ממוקד עבור עמית קדוש. ב-2011 עברה העמותה הליך אקרדיטציה - הסמכת על ידי הארגון העולמי לתורמי מח עצם. ב-2016 נערך אירוע לציון אלף החיילים הראשונים שתרמו מח עצם בבית הנשיא. ב-2018 נערך מבצע גיוס ייחודי בעדה האתיופית עבור וורקנש אמביה. עוד באותה שנה הוקם מרכז איסוף תאי אב.

"מאגר תורמי מח העצם ומרכז האיסוף של עמותת עזר מציון עושים את מירב המאמצים להצלת חולים הזקוקים להשתלת מח עצם בישראל ובחו"ל", נמסר מהעמותה. "אנו מודים ומוקירים את התורמים הנפלאים שלנו שבלעדיהם מפעל הצלת החיים האדיר הזה לא היה מתגשם. אנו נושאים פנינו אל העתיד כדי לשוב ולהמשיך לעשות את ההבדל בין חיים ומוות לחולים ולמשפחותיהם במאבקם עם מחלה מסכנת חיים".

"המאגר שואף להגדיל את כמות התורמים ולייצג מגוון אתני רחב של כל האוכלוסיות במדינת ישראל", המשיכו. "פרויקט מתגייסים לחיים מסייע מאד למאגר להגדיל את הייצוג של מגוון מוצאים רחב ובעיקר תורמים ממוצאים מעורבים. בשנתיים האחרונות המאגר משקיע מאמצים רבים להעלות את ייצוגם של תורמים מהמגזר הערבי והדרוזי באמצעות שיתוף פעולה עם עמותות שונות ממגזרים אלו. מאמצים אלו יימשכו גם בשנים הקרובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully