וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מקרי האובדנות: ליצמן הורה להקים ועדה לבחינת ההתאבדויות בסורוקה

26.1.2020 / 20:14

הוועדה צפויה להציע מתווה להמשך פעילות ההתערבות בנושאים של מצוקה נפשית בקרב אנשי הסגל והדרכים למניעתה. אנשי הסגל הרפואי בבית החולים מחו בעקבות העומס: "באנו לטפל, לא להפקיר את חיינו". סורוקה: "נשתף פעולה באופן מלא עם הוועדה"

עריכה: שאול אדם

שר הבריאות יעקב ליצמן מינה הערב (ראשון) יחד עם שירותי בריאות כללית ועדה ציבורית שתבחן את ארבעת מקרי האובדנות בבית החולים סורוקה בבאר שבע. זאת, בעקבות התאבדותו אתמול של רופא מתמחה בבית החולים - המקרה הרביעי בתוך שנה וחצי.

"הוועדה הציבורית תציע מתווה להמשך פעילות ההתערבות בנושאים של מצוקה נפשית בקרב אנשי הסגל, והדרכים למניעתה", נמסר מטעם השר. "לצערנו מדובר בתופעה מוכרת במערכת הבריאות בארץ ובעולם, ואנו מקווים שהמערכת כולה תשפר את דרכי ההתערבות כתוצאה מעבודת הוועדה". הוועדה תחל את עבודתה בימים הקרובים ובראשה תעמוד שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, נאוה בן-אור. בוועדה ייקחו חלק יו"ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות ומנהל המרכז לבריאות הנפש גהה, פרופ' גיל זלצמן, ונציג משרד הבריאות, הפסיכולוג הראשי של המשרד, גבי פרץ.

יעקב ליצמן בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
נענה לדרישות. ליצמן (צילום: אלכס קולומויסקי)/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

הצוות הרפואי בבית החולים דרש היום להקים ועדת חקירה בלתי תלויה לבחינת ההתאבדויות במרכז הרפואי. יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", ד"ר ריי ביטון, הדגישה כי מותם של הארבעה אינו מקרי. לדבריה, "להגיד שאין קשר בין המקרים הוא מגוחך. כשיש ארבעה רופאים שמתאבדים אחד אחרי השני זה צריך לומר דרשני. צריך לומר חבר'ה, צריך למנוע את ההתאבדות החמישית. יש לפתוח ועדת חקירה מיידית וחיצונית".

ד"ר ביטון הזהירה כי "אנחנו מתריעים על הקטסטרופה בסורוקה לא מעט זמן. הכתובת הייתה על הקיר. מקבלים פה הצצה על מערכת הבריאות הקורסת. יש הקצנה של מה שקורה פה. במיון סורוקה במהלך הלילה אנחנו יכולים לראות במיון פנימי שלושה מתמחים שאמורים לתת מענה לאוכלוסייה כל כך גדולה. מכאן העומסים הגדולים".

אחד הרופאים תיאר את הקשיים שחווה הצוות הרפואי בעקבות עומס העבודה. "יש פה מתמחים ורופאים שעובדים 26 ברציפות, מרחובות ועד אילת יש בית חולים אחד שמטפל בהכל", אמר. "העומס עצום, הלחץ גדול. מי שבא ללמוד רפואה בא לעזור למטופל, אבל פה בסורוקה אין לנו את התנאים לזה. העומס מכריע ועולה גם בחיי אדם ופוגע גם בחיים של הרופאים והמתמחים".

רופא אחר הוסיף כי "באנו לעבוד, באנו לטפל, כולנו עם חלומות להציל חיים. אנחנו לא אמורים להפקיר את החיים שלנו ולמצוא את עצמנו בשדה מלחמה".

עוד בוואלה!

הרופאים בסורוקה דורשים ועדת חקירה: "באנו לטפל, לא להפקיר את חיינו"

לכתבה המלאה

סורוקה: "הנושא נמצא בראש מעיינינו"

מבית החולים סורוקה נמסר כי ישתפו פעולה באופן מלא עם הוועדה שתוקם. "הנהלת בית החולים תומכת בהקמת הוועדה, תשתף פעולה באופן מלא עם עבודתה ותגיש לה את כל המידע הדרוש לה להשלמת עבודתה", נמסר בהודעת בית החולים.

עוד הוסיפו כי "המרכז הרפואי סורוקה מביע את צערו הכבד על פטירתו בנסיבות טרגיות של איש צוות רפואי אמש. מנהל בית החולים, ד"ר שלומי קודש, כינס במהלך היום את צוותי בית החולין, הדגיש בפניהם את חשיבות הטיפול בתחלואה נפשית בקרב כל אנשי הסגל, שמע מהם רשמים ותחושות, גם בעקבות המקרה האחרון, ופירט את האפשרויות השונות שעומדות לרשות כל אנשי הסגל לקבלת עזרה נפשית".

לדברי ד"ר קודש, הנושא נמצא בראש מעייניו. "המרכז הרפואי סורוקה הינו מרכז רפואי מוביל, שאלפי עובדיו הם משפחה חזקה, מאוחדת ותומכת. התאבדות היא אירוע טראגי וקשה לאדם, למשפחתו ולמעגלים סביבו. אנו נעשה כל מה שניתן לעשות כדי לספק לחברינו את כל הסיוע לו הם נדרשים".

רופאי ומתמחי בי"ח סורוקה התכנסו בבית החולים במחאה על התאבדותו של רופא רביעי, באר שבע, 26 בינואר 2020. יניר יגנה
"הכתובת הייתה על הקיר". רופאים ומתמחים בסורוקה, היום (צילום: יניר יגנה)/יניר יגנה

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, בירך על החלטתו של שר הבריאות להקים את הוועדה. לדבריו, "אובדנות היא סוגיה רגישה שיש לנהוג בה באופן האחראי ביותר. עם זאת, עלינו ועל כל הגורמים הרלוונטיים במערכת הבריאות להתייחס במלוא הרצינות המתבקשת לתנאי העבודה הקשים של הצוותים הרפואיים בארץ ובפריפריה בפרט. העומסים, המחסור בתקנים, הצפיפות, האלימות - כל אלה מייצרים שחיקה וסיר לחץ שבוודאי אינם תורמים לשגרת חייהם. אנו מתריעים על כך בכל הזדמנות ונמשיך להיאבק בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי לשים סוף למצוקה הזו".

מרכז רפואי סורוקה, באר שבע. ראובן קסטרו
"נעשה כל מה שניתן לעשות כדי לספק לחברינו את כל הסיוע לו הם נדרשים". סורוקה (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

יו"ר גשר, ח"כ אורלי לוי אבקסיס, אמרה בתגובה להקמת הוועדה כי "אני מקווה שחברי הועדה יבדקו את המצב בשטח באופן אובייקטיבי ויגישו המלצות לשיפור המצב הנורא במערכת. בשנים האחרונות אנחנו רואים סימני מצוקה משמעותיים של הצוותים הרפואיים, הגיע הזמן שהנושא ייבדק ואני מברכת על כך ששר הבריאות הקשיב לדרישתי ופעל באופן שראוי שיפעל".

שיעור המתאבדים בקרב רופאים הוא הגבוה ביותר בהשוואה לכל בעלי מקצוע אחר. בארצות הברית מתאבד בממוצע רופא מדי יום, כ-400 רופאים בשנה ומספר המתאבדים בקרב רופאים כפול ממספר המתאבדים באוכלוסייה הכללית.

במצבי מצוקה, יש מי שמקשיב:
ער"ן - עזרה ראשונה נפשית- 1201
עמותת "בשביל החיים"- סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו: 03-9640222
סה"ר - סיוע והקשבה ברשת

(עדכון ראשון: 19:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully