וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים בסורוקה דורשים ועדת חקירה: "באנו לטפל, לא להפקיר את חיינו"

ההתאבדות הרביעית בתוך שנה וחצי של רופא בבית החולים עוררה קול זעקה בקרב הצוות הרפואי. עשרות מתמחים מחו בעקבות הלחץ והעומס שעולים בחיי אדם וקראו למשרד הבריאות לפעול למניעת המקרה הבא. "מצאנו את עצמנו בשדה מלחמה". השר ליצמן מינה ועדה לבחינת אירועי האובדנות

עריכה: שאול אדם

בעקבות התאבדותו של הרופא המתמחה בבית החולים סורוקה בבאר שבע, עשרות מתמחים התכנסו היום (ראשון) ודרשו מההנהלה וממשרד הבריאות לפעול למניעת המקרה הבא. "לא יכולה להיות פעם חמישית", קרא אחד הרופאים. "באנו לעבוד, באנו לטפל, כולנו עם חלומות להציל חיים. אנחנו לא אמורים להפקיר את החיים שלנו ולמצוא את עצמנו בשדה מלחמה".

ארבעה מקרים אובדניים התרחשו בבית החולים בתוך כשנה וחצי, וכעת קוראים הרופאים להקמת ועדת חקירה. "שיעשו ועדת חקירה אמיתית, בלתי תלויה, חיצונית על ידי משרד הבריאות והנהלת בית החולים", דרש אחד הרופאים.

יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", ד"ר ריי ביטון, הדגישה כי מותם של הארבעה אינו מקרי. לדבריה, "להגיד שאין קשר בין המקרים הוא מגוחך. כשיש ארבעה רופאים שמתאבדים אחד אחרי השני זה צריך לומר דרשני. צריך לומר חבר'ה, צריך למנוע את ההתאבדות החמישית. יש לפתוח ועדת חקירה מיידית וחיצונית". לאחר הדרישה, שר הבריאות יעקב ליצמן מינה ועדה ציבורית שתבחן את אירועי האובדנות בבית החולים סורוקה.

רופאי ומתמחי בי"ח סורוקה התכנסו בבית החולים במחאה על התאבדותו של רופא רביעי, באר שבע, 26 בינואר 2020. יניר יגנה
קריאה להקמת ועדת חקירה. מתמחים בסורוקה, היום/יניר יגנה

ד"ר ביטון הזהירה כי "אנחנו מתריעים על הקטסטרופה בסורוקה לא מעט זמן. הכתובת הייתה על הקיר. מקבלים פה הצצה על מערכת הבריאות הקורסת. יש הקצנה של מה שקורה פה. במיון סורוקה במהלך הלילה אנחנו יכולים לראות במיון פנימי שלושה מתמחים שאמורים לתת מענה לאוכלוסייה כל כך גדולה. מכאן העומסים הגדולים".

אחד הרופאים תיאר את הקשיים שחווה הצוות הרפואי בעקבות עומס העבודה. "יש פה מתמחים ורופאים שעובדים 26 ברציפות, מרחובות ועד אילת יש בית חולים אחד שמטפל בהכל", אמר. "העומס עצום, הלחץ גדול. מי שבא ללמוד רפואה בא לעזור למטופל, אבל פה בסורוקה אין לנו את התנאים לזה. העומס מכריע ועולה גם בחיי אדם ופוגע גם בחיים של הרופאים והמתמחים".

"אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהגיד לכולם - שמרו על עצמכם", הפציר רופא נוסף בעמיתיו להיות קשובים לצרכיהם האישיים, לאור תנאי העבודה בבית החולים. "אם אתם צריכים דקה הפסקה, לכו, המטופל לא ימות בדקה הזאת. הפסקת קפה זה דבר לגיטימי, דבר בסיסי. תשמרו על המשפחה והחברים שלכם, שיהיה לכם עם מי לדבר כשאתם רואים את המראות הכל כך קשים יום יום, שעה שעה. תשמרו על עצמכם ואחד על השני כי אין מי שיעשה את זה עבורנו".

עוד בוואלה!

ההתאבדויות שמטלטלות את סורוקה: "זה עניין של זמן עד המקרה החמישי"

לכתבה המלאה
רופאי ומתמחי בי"ח סורוקה התכנסו בבית החולים במחאה על התאבדותו של רופא רביעי, באר שבע, 26 בינואר 2020. יניר יגנה
"הפסקת קפה זה דבר לגיטימי". רופאים בבית החולים סורוקה, היום/יניר יגנה

גם סטודנטים לרפואה הגיעו למקום לתמוך בצוות הרפואי. "אנחנו הסטודנטים דור העתיד לרפואה. חשוב לנו להביע סולידריות עם המשפחה ועם הרופאים שעובדים בתת תקינה", תיארה אחת המפגינות. "אני רוצה לקרוא להנהלה לחקור את המקרה לעומק. העבודה בתנאים קשים מאוד, המתמחים עובדים ימים כלילות להחזיק את בית החולים הזה. העומס פה הוא מאוד מאוד גדול. התקנים אינם מספיקים כדי לעמוד בלחצים המאוד גדולים. צריך התערבות מיידית כדי למנוע את המקרה הבא".

"המדינה צריכה לעשות בדק בית"

יו"ר גשר, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, הצטרפה לקריאות להקמת ועדת חקירה בנושא התאבדויות הרופאים ושלחה מכתב לשר הבריאות יעקב ליצמן. "מערכת הבריאות קורסת, חדרי המיון קורסים, המסדרונות עמוסים, שעות העבודה בלתי אפשרויות, אין מיטות ועכשיו גם הרופאים עצמם בסכנה. איך הגענו למצב שבו האנשים הכי חשובים במערכת הבריאות מגיעים לסף תהום?", אמרה. "אף אדם לא יכול להתמודד עם תנאי עבודה קשים כל כך ולחץ שכזה. מדינת ישראל צריכה לעשות בדק בית מאוד משמעותי על המצב שהיא הביאה את הרופאים אליו".

(עדכון ראשון: 16:39)

מרכז רפואי סורוקה, באר שבע. ראובן קסטרו
"עובדים ימים כלילות להחזיק את המקום". בית החולים סורוקה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully