וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן הודתה בהפלת המטוס האוקראיני רק אחרי שרוחאני איים להתפטר

26.1.2020 / 18:39

לפי תחקיר ניו יורק טיימס, טיוח הפרשה הסתיים רק אחרי שהנשיא איים לפרוש מתפקידו ולגרום לסערה גדולה יותר. המטוס הופל בשוגג על ידי משמרות המהפכה, ששיגרו לעברו שני טילים שהרגו את כל 176 הנוסעים שלו. כרוניקה של שקרים, יום אחרי יום

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

איראן הודתה בהפלת המטוס האוקראיני רק אחרי שהנשיא חסן רוחאני איים להתפטר - כך דווח היום (ראשון) בניו יורק טיימס. המשטר הכחיש במשך שלושה ימים כי הוא אחראי לאסון, שבו נספו כל 176 הנוסעים, עד שמשמרות המהפכה קיבלו אחריות על ירי טילים בשוגג לעבר המטוס שהמריא מטהראן לקייב.

הדיווח מגיע כחלק מתחקיר נרחב בניו יורק טיימס, תחת הכותרת "אנטומיה של שקרים", המגולל כיצד ניסתה טהראן להסתיר את האירוע, שהתרחש שעות אחרי ששיגרה טילים לעבר יעדים אמריקניים בעיראק בתגובה לחיסול הגנרל קאסם סולימאני. המשטר תירץ זאת בכוננות הגבוהה שבו הוא היה שרוי, מחשש לפעולת נקם אמריקנית.

נשיא איראן חסן רוחאני, 14 בינואר 2020. AP
רתח כשגילה את מה שאירע. רוחאני/AP

לפי ניו יורק טיימס, קצין במשמרות המהפכה חשב שזיהה כלי טיס בלתי מזוהה ליד נמל התעופה הבינלאומי של טהראן, והיו לו שניות בודדות להחליט אם לשגר את הטילים. הוא ניסה להגיע למרכז הפיקוד כדי לקבל אישור לשיגורים, אך לא הצליח לעשות זאת. הוא החליט בכל זאת לשגר טיל נ"מ אחד, ואז אחד נוסף.

אחרי שהמטוס האוקראיני הפך לכדור אש והתרסק, ניסו בכירי משמרות המהפכה לטייח את האסון. הם אפילו לא עדכנו את רוחאני ואת ממשלתו, שבאופן פומבי הכחישו כי המטוס הופל וטענו כי הוא חווה תקלה טכנית. אחרי שהוא סוף סוף עודכן בפרטי המידע, הוא הציב להם אולטימטום, לפי הדיווח - חשפו את מה שקרה, אחרת יתפטר. רק אז, 72 שעות לאחר מכן, נכנס לתמונה המנהיג העליון עלי חמינאי, והורה לממשלה להודות במה שקרה.

עוד בוואלה!

ארה"ב: ליורשו של סולימאני מצפה גורל דומה אם ימשיך בדרכו

לכתבה המלאה
שרידי המטוס האוקראיני שהופל בפאתי טהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
שני הטילים פגעו בו תוך כמה שניות. שרידי המטוס/רויטרס

התחקיר התבסס על שיחות עם דיפלומטים איראנים, גורמי ממשל בהווה ובעבר, גורמים במשמרות המהפכה ומקורבים לחמינאי, כמו גם על הצהרות רשמיות ועל דיווחים בכלי התקשורת הרשמיים באיראן.

הוא חושף את העימות הפנימי במשטר, בין הממשלה הנבחרת לבין הארגון הצבאי החזק ביותר ברפוליבקה האסלאמית, שישפיע על המשך החקירה והמשא ומתן על פיצויים למשפחות הקורבנות, חלקן הלא מבוטל מקנדה וממדינות אחרות. ניסיון הטיוח של הפלת המטוס הצית הפגנות ספונטניות בימים שלאחר מכן, אך אלו לא הבשילו מעבר לכן.

שלישי

בסביבות השעה חצות ב-7 בינואר, כשאין נערכה לשיגור מתקפת הטילים שלה, בכירים במשמרות המהפכה הורו על פריסת סוללות נ"מ ניידות סביב אזור צבאי רגיש הסמוך לנמל התעופה חומייני שבבירה. הכוחות היו במצב כוננות "במלחמה", הגבוהה ביותר, אך למרות זאת, הממשלה המשיכה לאפשר לטיסות אזרחיות להמריא מהנמל ולנחות בו.

הגנרל אמיר עלי חאג'יזאדה, מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה, אמר בהמשך כי גורמים רשמיים בטהראן לא נענו לבקשה לסגור את המרחב האווירי לכל הטיסות. גורמים במשמרות המהפכה ובכירים אחרים אמרו לניו יורק טיימס כי הרשויות חששו שסגירת הנמל תיצור תבהלה שעומדת לפרוץ מלחמה עם ארצות הברית בכל רגע. הם קיוו שנוכחות המטוסים האזרחיים תשמש אמצעי הרתעה מפני תקיפת הנמל או הבסיס הסמוך, כשלמעשה הם הפכו את הנוסעים למגנים אנושיים מבלי שחשדו בכך.

רביעי

אחרי שיגורי הטילים לעבר הכוחות האמריקניים בעיראק, הפקיד המרכזי של ההגנה האווירית הוציא אזהרה ולפיה מטוסי קרב אמריקניים המריאו מאיחוד האמירויות הערביות ושטילי שיוט שוגרו לעבר איראן. אותו קצין בסוללת הנ"מ שליד נמל התעופה שמע את אותן אזהרות, אך לא שמע הודעה נוספת שיצאה בהמשך ולפי התרעת טילי השיוט הייתה התרעת שווא.

ככל הנראה, גם ההתרעות על המראת מטוסי קרב אמריקניים היו שגויות. גורמי צבא אמריקניים אמרו כי שום מטוס אמריקני לא היה במרחב האווירי של איראן או בסמוך לו באותו הלילה. לטענת חאג'יזאדה, הקצין ששיגר את הטילים לא הצליח ליצור קשר עם מפקדיו משום שרשת התקשורת שובשה במכוון.

הגנרל, שנכח במערב המדינה ופיקח על המתקפה בעיראק, קיבל שיחת טלפון שבה עודכן על מה שאירע. "התקשרתי לגורמים הממונים ואמרתי להם מה שקרה ושיש סבירות גבוהה שפגענו במטוס שלנו", הוא אמר בצהרה טלוויזיונית אחרי קבלת האחריות.

אתר רשמי

עד שהגיע הגנרל בחזרה לטהראן, הוא הודיע על כך לשלושת הגורמים הצבאיים הבכירים ביותר באיראן, עבד רחים מוסאווי, מפקד הצבא האחראי גם על פיקוד ההגנה האווירית; מוחמד בגרי, מפקד הכוחות המזוינים וחוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה. משמרות המהפכה, נפרדים מהצבא הסדיר והם כפופים רק למנהיג העליון. בשלב זה, מנהיגי שני הצבאות ידעו את האמת. חג'יזאדה יעץ לגנרלים שלא לספר על כך לאנשי השדה ביחידות ההגנה האווירית מחשש שזה עלול לפגוע ביכולתם להגיב במהירות אם ארצות הברית אכן תתקוף.

"זה היה לטובת הביטחון הלאומי שלנו כי אז מערכת ההגנה האווירית שלנו הייתה נפגעת", אמר הגנרל בריאיון שהעניק השבוע. "אנשי השטח היו חושדים בכל דבר".

מנהיגי הצבא הקימו ועדת חקירה חשאית שכללה גורמים מחיל האוויר של משמרות המהפכה, מההגנה האווירית של הצבא וממומחי מודיעין וסייבר. הוועדה והקצינים שהיו מעורבים בירי הושתקו והונחו שלא לדבר עם איש. הוועדה בחנה נתונים מנמל התעופה, את מסלול הטיסה, רשתות מכ"ם והתרעות והודעות ממפעילי יחידות הטילים ומהמפקדה המרכזית. העדים - הקצין שלחץ על הכפתור, המפקדים שלו וכל מי שהיה מעורב - נחקרו במשך שעות. הוועדה בחנה גם את האפשרות שארצות הברית או ישראל פרצו למערכת ההגנה של איראן או שיבשו את נתיבי האוויר.

עד יום רביעי בערב, הוועדה הגיעה למסקנה שהמטוס הופל בגלל טעות אנוש. "לא היינו בטוחים במה שקרה עד יום רביעי סביב השקיעה", אמר מפקד משמרות המהפכה בנאום טלוויזיוני שנשא בפני הפרלמנט. "צוות החקירה שלנו הגיע למסקנה כי המטוס התרסק בגלל טעויות אנוש".

חמינאי כבר עודכן, אך לא רוחאני, נבחרי ציבור אחרים או הציבור עצמו. מפקדים בכירים באיראן תהו אם לשמור זאת בסוד עד שהקופסאות השחורות של המטוס - נתוני הטיסה והקלטות תא הטייס - ייבדקו ויתנהלו חקירות רשמיות. התהליך היה יכול להימשך חודשים, מה שיקנה לאיראן זמן להכיל את הסערה הציבורית והבינלאומית שתיווצר עם חשיפת האמת.

מפגינים נגד המשטר, טהראן, איראן, 11 בינואר 2020. AP
הציבור זעם על הטיוח. הפגנות בטהראן אחרי חשיפת הפלת המטוס/AP

הממשלה מחצה באלימות התקוממות נגד ממשלה בנובמבר. אולם ההרג האמריקני של הגנרל סולימאני, ובעקבותיו השביתות נגד ארצות הברית, הפך את דעת הקהל. איראנים התגלו ברגע של אחדות לאומית.

הבכירים חששו שהודאה בהפלת מטוס הנוסעים תצית גל חדש של הפגנות נגד הממשלה, אחרי הדיכוי האלים מנובמבר ותחושת האחדות ששררה במדינה אחרי החיסול של סולימאני.

"הם תמכו בטיוח משום שהם חשבו שהמדינה לא תוכל להתמודד עם משבר נוסף", אמר גורם בשורות משמרות המהפכה, ששמר על עילום שם כמו יותר המצוטטים בכתבה. "בסופו של דבר, הגנה על הרפובליקה האסלאמית היא המטרה העליונה שלנו, בכל מחיר".

באותו ערב, אמר דובר כוחות המטות המשולבים לכלי התקשורת האיראניים כי ההשערות שטילים פגעו במטוס הן "שקר מוחלט".

חמישי

עם הגעת החוקרים האוקראינים לטהראן, אמרו מנהיגים בכירים במערב כי יש להם ראיות לכך שאיראן הפילה את המטוס בטעות. בכירי המשטר המשיכו להכחיש זאת במוצהר ובמופגן, וכינו זאת "מזימה מערבית" וחלק מ"לוחמה פסיכולוגית" שמטרתה להחליש את איראן בדיוק אחרי מפגן הכוח שלה מול ארצות הברית.

עם זאת, בשיחות פרטיות הביעו גורמי ממשל דאגה ותהו אם יש אמת בטענות המערב. רוחאני, אסטרטג צבאי מנוסה בעצמו, ושר החוץ שלו, מוחמד ג'וואד זריף, לא ענו לשיחות טלפון ממנהיגי העולם ומשרי החוץ שחיפשו תשובות לאור חוסר ידיעתם על המתרחש.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נושא את תפילת יום שישי בבירה טהראן ב-17 בינואר 2020. רויטרס
הכריע בעימות בין רוחאני למשמרות המהפכה. חמינאי/רויטרס

גם בפנים איראן החל לחץ ציבורי על הממשלה להגיב טענות. בין הקורבנות היו כמה מהאנשים הטובים והמבריקים ביותר של איראן - מדענים ורופאים בולטים, עשרות מבכירי החוקרים הצעירים באיראן ובוגרי אוניברסיטאות מובחרות, ושישה זוכים במדליית זהב וכסף בפיזיקה ובאולימפיאדות מתמטיקה. היו שני זוגות שזה עתה התחתנו אחרי שהגיעו מקנדה ימים ספורים קודם לכן. היו משפחות עם ילדים קטנים. קרוביהם דרשו תשובות וברשתות החברתיות היצרים געשו. היו שהאשימו את איראן ברצח אזרחיה, כשאחרים כינו טענות אלו בגידה.

גורמים רשמיים אמרו כי רוחאני ניסה להתקשר כמה פעמים לבכירי הצבא, שלא ענו לו. חברי ממשלתו התקשרו לאנשי הקשר שלהם בצבא ונאמר להם כי ההאשמות שקריות. רשות התעופה האזרחית של איראן קיבלה מגורמים צבאיים תשובות דומות.

"יום חמישי היה מוטרף", אמר עלי רביי, דובר הממשלה, במסיבת עיתונאים שכינס לאחר חשיפת הטיוח. "הממשלה ערכה שיחות טלפון אחת אחרי השנייה, והתשובה לכל השאלות לצבא הייתה שלא נורה שום טיל".

שישי

ביום שישי בבוקר, אמר דובר הממשלה כי הטענות שהמטוס הופל על ידי איראן הן "שקר גדול"ץ כמה שעות לאחר מכן, בכירי הצבא ערכו פגישה פרטית עם רוחאני וסיפרו לו את האמת. לפי מקורביו של הנשיא, הוא רחת ודרש שאיראן תכריז מידית שהיא עשתה טעות טגרית ושהיא מקבלת על עצמה את ההשלכות. בכירי הצבא דחו את דרישותיו והזהירו כי הן יכולות לערער את יציבות המדינה, אולם אז איים רוחאני להתפטר.

הנשיא אמר כי קנדה, שמרבית האזרחים הזרים על המטוס היו שלה, וארצות הברית, שבתור יצרנית מטוס הבואינג הוזמנה להשתתף בחקירת התאונה, יחשפו בסוף את הראיות שלהן. הוא אמר כי הנזק לתדמית של איראן ולאמון הציבור בממשלה יצרו משבר עצום בזמן שבו איראן לא מסוגלת לשאת עוד לחץ.
עם החרפת הוויכוח, אחד ממקורביו של חמינאי שנכח במפגש עדכן את הנשיא העליון. חמינאי השיב בחזרה לקבוצה, והורה לממשלה להכין הצהרה ציבורית המקבלת אחריות על מה שאירע. רוחאני תדרך כמה מבכירי ממשלו על מה שקרה, והם זעמו.

רביעי, דובר הממשלה, נשבר. לפי עבאס עבדי, מבקר בולט של הממסד הדתי באיראן, אמר כי כשהוא שוחח עם רביעי באותו הערב, האחרון היה מתוסכל ובכה. "הכול שקר", אמר דובר הממשלה, לפי תיאורו של עבדי. "הכול שקר. מה עליי לעשות? הכבוד שלי הלך".

האתר בו התרסק מטוס אוקראינה אינטרנשיונל לאחר ההמראה משדה התעופה בטהראן, איראן, 8 בינואר 2020. רויטרס
המדינה הייתה בכוננות "מלחמה". שרידי המטוס/רויטרס

בהמשך, כינסה המועצה לביטחון לאומי של איראן ישיבת חירום וניסחה שתי הצהרות. הראשונה פורסמה על ידי הכוחות המזוינים, והשנייה על ידי רוחאני.

היו שהעלו את האפשרות לכלול בהצהרות טענה שארצות הברית או ישראל תרמו לתאונה באמצעות שיבוש מערכות המכ"ם או פריצה לרשתות התקשורת של איראן. עם זאת, בכירי הצבא התנגדו. מפקד חיל אוויר במשמרות המהפכה אמר כי המבוכה מההודאה בטעות אנוש מחווירה לעומת הודאה בכך שמערכות ההגנה האווירית של המדינה חשופות לפריצות של האויב.

בהמשך, רשות התעופה האזרחית של איראן אמרה כי היא לא מצאה שום ראיות לשיבוש תקשורת או לפריצה למערכות.

(עדכון ראשון: 17:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully