וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי קרוב לקטסטרופה עולמית: שעון יום הדין התקדם במאה שניות לקראת חצות

קבוצת מדענים ובכירים לשעבר בממשל האמריקני קבעו כי הסיכון לקריסה אזרחית ממלחמה גרעינית או ממשבר האקלים הוא הגבוה ביותר מאז 1947. הסיבות: הפרישה מהסכם הגרעין והסכם האקלים. יו"ר הקבוצה הזהירה כי אי-הפעולה ביחס לבעיות האקלים היא "גזר דין מוות לאנושות"

צילום: רויטרס

הסיכון לקריסה אזרחית ממלחמה גרעינית או ממשבר האקלים הוא במצב הסיכון הגבוה ביותר מאז נוצר שעון "יום הדין" ב-1947 - כך קבעו קבוצת מדענים ופקדי ממשל אמריקנים לשעבר. הם הוסיפו כי השעון נמצא כעת כ-100 שניות לפני חצות וכי המצב הנוכחי הוא "לא יציב בכלל". לדבריהם, עליית בקמפיינים המבוססים על דיס-אינפורמציה, מתאפשרת בזכות ההתקדמות ביכולות הסייבר, ושני האיומים הללו מרחיקים את הציבור מלפעול לשינוי בנושא.

"ביטאון מדעני האטום" פרסם את הדיווח, לפיו השעון התקדם למצב של 100 שניות לפני חצות, "השעה" הקרובה ביותר לאסון קטסטרופלי מאז החל השעון לפעול ב-1947. "על העולם להתעורר. הכוכב שלנו מתמודד מול שני איומים קיומיים בו-זמנית", אמרה מרי רובינסון, יו"ר קבוצת מנהיגים בינלאומיים בשם "הזקנים".

רובינסון, שכיהנה בעבר כנשיאת אירלנד וכנציבת האו"ם לזכויות אדם הוסיפה שמדינות שלא מכוונות לצמצום פליטת גזי החממה ומוסיפות להשתמש בדלק מאובנים מסוגים שונים, כמו פחם, נפט ודלק טבעי - "גוזרות גזר דין מוות על האנושות". בנוסף לכך, טענה רובינסון כי בעוד שלחץ ציבורי נותן תקווה לטיפול בסוגיות האקלים, בשאלות איומי הגרעין אין לחץ ציבורי כלל. עוד הוסיפה רובינסון כי כל עוד נשק גרעיני נותר זמין, אי אפשר להבטיח כי לא ישתמשו בהם יום אחד, "בטעות או בכוונה".

קבוצת המדענים עם "שעון יום הדין", 25 בינואר 2020. AP
העולם מסוכן יותר בעקבות הפרישה מהסכם הגרעין והסכם האקלים. קבוצת המדענים עם "שעון יום הדין"/AP

רוברט רוזנר, יו"ר ועד המדע והביטחון של הביטאון המדעי, אמר שהחברה הפכה עולם מסוכן מאוד לנורמלי והתרגלה אליו. הוא אמר כי "מלחמת מידע" חותרת תחת "יכולת הציבור להבין מה אמיתי ומה לא נכון ושקרי".

שרון סקוואסוני, חוקרת מאוניבסיטת וושינגטון, אמרה כי פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין הביאה לכך שאיראן תצמצם את מחויבויותיה להסכם. היא הוסיפה כי למרות אנשים מסויימים חשבו שדונלד טראמפ יצליח להביא את קוריאה הצפונית לשולחן המשא ומתן לגבי יכולות הגרעין שלה, הדבר לא קרה בפועל.

אזהרות המדענים מגיעות בזמן שהפיקוח על ההתחמשות הגרעינית בעולם נמצא בסכנת קיום. ההסכם לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני בין ארצות הברית לברית המועצות מ-1987, פג מתוקפו באוגוסט 2019, כשארצות הברית האשימה את רוסיה באי עמידה בו, ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז על עזיבתו.

מיד לאחר מכן החלה ארצות הברית לקיים ניסויים בטילים גרעיניים לטווח בינוני, הדומים לטילים הרוסים, אולם לא ברור אם הם יוצבו באסיה או באירופה.

קבוצת המדענים עם "שעון יום הדין", 25 בינואר 2020. AP
"גזר דין מוות לאנושות". קבוצת המדענים עם "שעון יום הדין"/AP

מותה של האמנה לפירוק מנשק גרעיני משאיר רק את הסכם ה-New Start, שנחתם בין רוסיה וארצות הברית על ידי הנשיאים דאז דמיטרי מדבדב וברק אובמה בשנת 2010, כגבול האחרון בין ארצות הברית ורוסיה. גם ההסכם הזה עתיד לפוג בפברואר 2021, אמנם ניתן להאריך את ההסכם בחמש שנים, ופוטין הסכים להארכה, אך ממשל טראמפ מתעקש לכלול בו גם את סין. סין, שהארסנל הגרעיני שלה לא פרוס בצורה אגרסיבית, שללה הצטרפות לאמנה.

"שעון יום הדין" לא היה במצב מסוכן כל כך מתום המלחמה הקרה. בעוד המלחמה הגרעינית נותרה איום, משבר האקלים ממשיך להתעצם, שכן הממשלה הפדרלית בארצות הברית תחת טראמפ פרשה מהסכם האקלים.

השנה שעברה הייתה השנייה הכי חמה שנמדדה בכדור הארץ. הטמפרטורה הממוצעת של שנת 2019 הייתה גבוהה יותר מהממוצע בין 1850 ל-1900, ביותר ממעלה אחת. השימוש בדלקים מאובנים ופליטת גזי חממה עלולות לעודד את ההתחממות בעוד שלוש או ארבע מעלות. הפרעות אלו מחזקות את מזג האוויר הקיצוני וצפויות להחמיר את העוני ואי השקט העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully