וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלה תמיכה מוחצת בפרלמנט: אישה ראשונה נבחרה לנשיאת יוון

22.1.2020 / 12:53

קטרינה סקלרופולו, נשיאת בית המשפט העליון, זכתה ברוב קולות של המחוקקים. מדובר בתפקיד סמלי בעיקרו, במדינה שבה שיעור הנשים המחזיקות בעמדות בכירות נמוך במיוחד

עריכה: עמית שמחה

הפרלמנט של יוון בחר היום (רביעי) בנשיאת בית המשפט העליון, קטרינה סקלרופולו, כנשיאת המדינה החדשה. היא תהיה האישה הראשונה בתפקיד, אחרי שרוב מוחץ מקרב המחוקקים - 261 תומכים מול 33 מתנגדים בלבד - הצביע עבורה. היא תכהן בתפקיד, הטקסי ברובו, במשך חמש שנים. סקלרופולו תיכנס לתפקיד ב-13 במרץ, והיא תחליף את הנשיא הנוכחי פרוקופיס פבלופולוס.

באופן מסורתי, שיעור הנשים המחזיקות בעמדות מפתח ביוון הוא נמוך במיוחד. בממשלה השמרנית הנוכחית, רק תפקיד אחד מתוך 18 העמדות הבכירות מאויש על ידי אישה. ראש הממשלה, קיריאקוס מיצוטקיס, שבחר בה כמועמדת באופן אישי, כינה אותה שופטת "יוצאת מהכלל" שלדבריו "מאחדת את כל היוונים". היא למדה באוניברסיטת הסורבון בפריז, והיא בתו של שופט בבית המשפט העליון. היא הייתה גם הנשיאה הראשונה של בית המשפט העליון.

נשיאת ביהמ"ש העליון של יוון לשעבר, קטרינה סקלארפולו בת ה-64, נבחרה 
לרה"מ במדינה, ובכך נהפכה לראשת הממשלה הראשונה בהיסטוריה של יוון. אתר רשמי
נשיאת העליון הראשונה. סקלרופולו/אתר רשמי

הנשיא הוא באופן סמלי ראש המדינה וראש הצבא, וכן הוא מאשר וחוקים ובאופן טכני יש להם את הכוח להכריז על מלחמה, אך רק בשיתוף הממשלה. סקלרופולו זכתה גם לתמיכתן של מפלגות השמאל, סיריזה והסוציאליסטים, כך שמספר הקולות שהצביעו בעדה היה מהגבוהים אי-פעם.

מיצוטקיס הדגיש כי הבחירה לא רק שברה את המסורת משום שזו נשיאה ראשונה, אלא כי היא גם לא הייתה חברה בשום מפלגה, בניגוד לנשיאי העבר.

הפרשנים ביוון בירכו על הקונצנזוס סביבה, בתקופה קשה מבחינה מדינית, בשל המתיחות המתמשכת עם טורקיה סביב חיפוש אחרי משאבים, גבולות והגירה. "הגיע הזמן שיוון תיפתח לעתיד", אמר מיצוטקיס מוקדם יותר החודש, כשהגיש את שמה לפרלמנט. זאת על רקע הביקורת שספג על הרכב ממשלתו.

סקר של חברת "אירוברומטר" מ-2017 מצא כי 63% אחוז מהיוונים סבורים שיש שוויון מגדרי בפוליטיקה, 69% בעבודה ו-61% בעמדות מנהיגות. ואולם, נתונים מאותה שנה הראו פערי שכר של יותר מ-12% בין גברים לנשים ביוון. גם האבטלה גבוהה יותר גם בקרב נשים, כשאחת מכל חמש מחוסרת עבודה על פי הנתונים הרשמיים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully