וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יורש העצר" שמבטיח להפסיק את האומללות של תושבי יוון

קיריאקוס מיטסוטקיס הוא בן לראש ממשלה לשעבר ואח של ראשת העיר אתונה בעבר ושרת חוץ. הוא הבטיח שלא יהיו עוד קיצוצים כואבים תחת ממשלת הימין החדשה, אחרי ארבע שנות שלטון השמאל.

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ראש הממשלה החדש של יוון, קיריאקוס מיטסוטקיס, הוא נצר לשושלת פוליטית. אביו, קונסטנטינוס, היה ראש הממשלה בתחילת שנות ה-90 ואחותו, דורה בקויאניס, הייתה ראש עיריית אתונה כשהיא אירחה את האולימפיאדה ב-2004 ובהמשך שימשה גם שרת החוץ. יחד עם משפחת פפנדראו הסוציאליסטית ומשפחת קרמנליס השמרנית, משפחת מיטסוטקיס שלטה בפוליטיקה ביוון במשך שנים ארוכות. היום (שני) היא שבה למרכז הבמה, כשקיריאקוס הושבע לתפקיד ראש הממשלה.

כשמפלגת "דמוקרטיה חדשה" הודחה מהשלטון בינואר 2015 על ידי מפלגת השמאל הקיצונית סיריזה, הייתה תחושה של מהפכה של הדור הצעיר נגד הגוורדיה הישנה, שהואשמה בצרות הכלכליות שאליהן נקלעה המדינה. קיריאקוס, שמכונה על ידי יריביו אחד "מיורשי העצר" של הפוליטיקה היוונית, היה חלק מאותה ממשלה, והוא הופקד על רפורמות שכללו פיטורי אלפי עובדי ציבור על מנת לעמוד בתנאי החילוץ של הנושים מאירופה.

מיטסוטקיס, שנחשב לליברלי בשורות מפלגתו, התחנך בהארוורד ובסטנפורד, שתיים מהאוניברסיטאות הנחשבות ביותר בארצות הברית. הוא קיבל את הנהגת המפלגה בינואר 2016, חודשים אחרי שהיא ספגה מפלגה בשתי מערכות בחירות ובמשאל עם. ציפראס ביסס את כוחו, אך בשנים שחלפו מאז הוא הפך למטרה עבור אלו שסברו כי הוא הסכים לתנאים קשים מדי מצד האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק האירופי המרכזי.

טקס השבעתו של ראש ממשלת יוון הנכנס,  קיריאקוס מיטסוטקיס בארמון הנשיאות באתונה 8 ביולי 2019. רויטרס
המשפחה חוזרת למרכז הבמה. מיטסוטקיס, היום/רויטרס

גם אחרי שתכנית החילוץ הסתיימה, מיטסוטקיס, בן 51, תקף את ציפראס על שהשיפור במצב כלכלי אטי מדי. מנהיג השמרנים ניצל את הזעם הציבורי על ההסכם שגיבש ראש הממשלה עם מקדוניה השכנה, והאשים אותו בפילוג העם. ואולם, הוא הודה כי אין הרבה שהוא יכול לעשות כדי לשנות את ההסכם ההיסטורי, שבמסגרתו שינתה המדינה השכנה את שמה למקדוניה הצפונית. בתמורה, יוון הסירה את הווטו שהטילה על הצטרפותה למוסדות בינלאומיים.

עוד באותו נושא

מהפך ביוון: הימין יחזור לשלטון עם רוב בפרלמנט

לכתבה המלאה

בסוף מאי, הניצחון העתידי כבר סומן על הקיר - מפלגתו ניצחה בבחירות לפרלמנט, וציפראס החליט להקדים את הבחירות. מיטסוטקיס הבטיח לקצץ במסים, להפריט שירותים ציבוריים ולהחיות את מעמד הביניים שקרס תחת העול. ואולם, הכלכלה היוונית עדיין נתונה לפיקוח של אירופה, ולא ברור עד כמה ראש הממשלה החדש יוכל לתמרן. עם זאת, הוא הבטיח כי לא יהיו עוד פיטורים של עובדי מדינה או קיצוץ בפנסיות ובמענקים.

ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס עם ראש זוראן זאאב במהלך ביקור היסטורי בצפון מקדוניה 3 באפריל 2019. רויטרס
ההסכם פגע במעמדו. ציפראס וראש ממשלת מקדוניה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully