וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מצונאמי של מגמה: הר הגעש טאאל בפיליפינים "נטען מחדש"

20.1.2020 / 11:19

כשבוע אחרי שההר טאאל החל לפלוט עשן ואפר רעילים, מדען בכיר במדינה מזהיר מהתפרצותו. הרשויות הורו לבתי עסק להישאר סגורים, וכמאה אלף תושבים נמצאים במקלטים

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הר הגעש טאאל בפיליפינים עשוי להתפרץ עם "היטענותו מחדש" במגמה, תוך שהוא פולט גזים רעילים - כך הזהיר היום (שני) מדען בכיר במדינה. רעידות אדמה עדיין מתרחשות סביב ההר, ששלח ענני אפר עצומים לשמיים ב-12 בינואר. "אם זה יגיע ללוע, זה יכול לגרום לפיצוץ חזק", אמר רנטו סולידום, מנהל המכון הוולקני והסיסמולוגי של הפיליפינים.

הרשויות הכריזו על אזור סגור של 14 ק"מ סביב הר הגעש, כשמומחים מזהירים כי התפרצותו עשויה להוביל לגשם של סלעים ומאגמה וליצור צונאמי באגם הסמוך לו. הן גם הורו לבתי העסק באזור להישאר סגורים, אחרי שכמה אתרים באזור הנופש טגייטיי נפתחו אחרי שההר הראה סימנים של רגיעה.

"ביקשנו מהם לחדול מפעילות כדי ששום תייר או תושב מקומי לא יתפתה לאזור הזה", אמר סגן שר הפנים, אפימקו דנסניג, לכתבים. יותר ממאה אלף איש כבר נטשו את בתיהם סביב הר הגעש ונהרו למרכזי פינוי.

בית מכוסה באפר מהתפרצות הר הגעש טאאל בפיליפינים, 20 בינואר2020. רויטרס
בית מכוסה באפר מהתפרצות הר הגעש טאאל בפיליפינים/רויטרס

טאאל, שגובהו 311 מטרים בלבד, הוא אחד מהרי הגעש הפעילים הנמוכים ביותר בעולם, אב הוא עשוי להיות קטלני. ב-1911, נהרגו יותר מ-1,300 איש נהרגו בהתפרצות שלו. עד כה, לא היו הרוגים בהתפרצות האחרונה וגם ההשפעה הכלכלית שלה מוגבלת, על אף שטיסות בוטלו לאחר שאפשר כבד נפל במנילה.

יותר ממאלה אלף בני אדם כבר נטשו את בתיהם מסביב להר הגעש ונהרולמרכזי הפינוי לאחר שהאפר הוולקני כיסה בתים, בתי ספר וחוות. ממשרד החינוך נמסר כי הוא מוכן לשלוח מורים שיעבירו שיעורים ליותר ממיליון תלמידים בעיירות הסמוכות, לאחר שאלפי פליטים מוקמו במבני בתי הספר עבור מחסה.

אולם, לא דווחו על מקרי מוות כתוצאה מההתפרצות. השפעתו של הר הגעש הייתה מינורית יחסית לכלכלה הפיליפנית, עם ביטול טיסות ויום עבודה ב-12 לינואר, בגלל נפילת אפר כבדה בבירה מנילה.

הר הגעש טאאל התפרץ יותר משלושים פעמים בחמש המאות האחרונות, כשהתפרצותו האחרונה אירעה בשנת 1977. הפיליפינים שוכנת על "טבעת האש", חגורת הרי געש המקיפה את האוקיינוס השקט, שגם היא מועדת לרעידות אדמה.

עוד בוואלה!

דרך מנהרה, עם סיוע מבפנים: 75 אסירים נמלטו מכלא בפרגוואי

לכתבה המלאה
עצים שנפגעו מהתפרצות הר הגעש טאאל בפיליפינים, 20 בינואר2020. רויטרס
עצים שנפגעו מהתפרצות הר הגעש בפיליפינים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully