וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיישנים וזיהוי אתרי חפירה: צה"ל פורס טכנולוגיה חדשה למניעת מנהרות בגבול לבנון

19.1.2020 / 18:12

כשנה אחרי מבצע "מגן צפוני", כוחות ההנדסה החלו בקידוחים בגבול לבנון להטמעת חיישנים על מנת לאתר חפירות בזמן אמת ולהתריע מפני מנהרות עתידיות. לפי דובר צה"ל, הפעולות להנחת התשתית יימשכו כמה חודשים, וזאת כצעד מניעתי בלבד. "אין מידע חדש לגבי מנהרות חוצות גדר"

צילום: שלומי גבאי; דובר צה"ל עריכה: ליר שפיגלר

(בווידיאו: סיכום מבצע 'מגן צפוני', בשנה שעברה)

פעולות להנחת תשתית בגבול לבנון - כל הפרטים

  • כוחות ההנדסה החלו בפריסת תשתית טכנולוגית לאיתור מנהרות בגבול לבנון
  • התשתית מבוססת על חיישנים שיוכלו לזהות חפירות בקרקע בזמן אמת
  • הקידוחים יימשכו כמה חודשים, תחילה - סביב קיבוץ משגב עם
  • לפי דובר צה"ל, מדובר בצעד מניעתי בלבד: "אין מידע חדש לגבי מנהרות חוצות גדר"

צה"ל החל הבוקר (ראשון) בפריסת תשתית טכנולוגית מבוססת חיישנים לגילוי ולזיהוי אתרי החפירה בגבול לבנון - כך הודיע דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן. לפי דובר צה"ל, "התשתית מבוססת על טכנולוגיה ייחודית מסוגה שהותאמה למאפייני הקרקע בגבול הצפון ועתידה לעקוב אחר הנעשה בתווך התת-קרקעי".

מדובר בתשתית קבועה, שתונח על ידי כוחות ההנדסה של פיקוד הצפון מהצד הלבנוני לתוך הצד הישראלי, וכדי להטמיע אותה בקרקע יש לבצע קידוחים בעמוקים שונים. התשתית תכלול סנסורים שיתבססו על גילוי רעשים ססמיים ואקוסטיים, במטרה לזהות חפירת מנהרות בזמן אמת. פעולות הקידוחים יימשכו כמה חודשים, והיישוב הראשון שסביבו תתפרס המערכת הוא קיבוץ משגב עם.

הנחת תשתית טכנולוגית לגילוי ומניעת חפירה תת-קרקעית בגבול לבנון 19 בינואר 2020. דובר צה"ל
הנחת התשתית הטכנולוגית לגילוי ומניעת חפירה תת-קרקעית בגבול לבנון, הבוקר/דובר צה"ל

דובר צה"ל הדגיש כי ההודעה לציבור נועדה למנוע ספקולציות, גם בלבנון וגם בישראל. לדבריו, החפירות יכללו שימוש בדרילרים - כלים הנדסיים הכוללים מקדחי ענק, כך שניתן יהיה לראות את הפעולה גם מהצד הלבנוני וגם מהצד הישראלי. הוא הבהיר כי "אין מידע חדש לגבי מנהרות חוצות גדר. מדובר בתשתית מניעתית ללא מודיעין מחדש. התשתית הזו תהיה תעודת ביטוח למנוע מנהרות נוספות בעתיד".

לצורך פעולות ההגנה הנדרשות, פיקוד הצפון לא יתגבר את הכוחות, אלא יתבסס על כוחות פעילות הביטחון השוטף (בט"ש). הנחת היסוד בצה"ל היא כי כיום אין מנהרות חוצות משטח לבנון לשטח ישראל. מדובר צה"ל נמסר כי התשתית נפרסת "כצעד מניעתי" וכי "היה ותמצא פעילות תת-קרקעית נוספת, היא תסוכל כפי שנעשה עד כה".

הנחת תשתית טכנולוגית לגילוי ומניעת חפירה תת-קרקעית בגבול לבנון 19 בינואר 2020. דובר צה"ל
הנחת התשתית הטכנולוגית לגילוי ומניעת חפירה תת-קרקעית בגבול לבנון, הבוקר/דובר צה"ל

עוד נמסר מדובר צה"ל כי "פריסת התשתית הינה מרכיב נוסף במאמץ ההגנה הנרחב שמתקיים באופן שוטף בעוצבת 'הגליל'. כוחות צה"ל ימשיכו לממש את משימתם בהגנה ולפעול מסביב לשעון על מנת לשמר את הריבונות של מדינת ישראל ולהגן על תושביה".

הפעולות להנחת התשתית התת-קרקעית מתבצעות לאחר שבשנה שעברה, במסגרת מבצע "מגן צפוני", צה"ל חשף והשמיד שש מנהרות התקפיות שנחפרו על ידי ארגון חיזבאללה וחצו את גדר הגבול לישראל. לדברי דובר צה"ל, המבצע שלל מחיזבאללה יכולת ייחודית שאותה הוא בנה במשך שנים, והשקיע בה מאמצים רבים.

(עדכון ראשון 10:00)

סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. דובר צה"ל
הפעולות יימשכו כמה חודשים. השמדת מנהרה במסגרת מבצע "מגן צפוני", מאי/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully