וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אומנות לאומית": שר התרבות של ברזיל הדהד את דברי גבלס - והודח

בסרטון שהעלה, השר רוברטו אלבים נאם על חשיבותה של אומנות "לאומית והירואית", לרקע מוזיקה של וגנר - המלחין האהוב על היטלר. דבריו, שנשמעו כמעט זהים לנאומו של שר התעמולה הנאצי, עוררו סערה, עד שהנשיא בולסונארו פיטר אותו מממשלתו: "דוחים אידיאולוגיות טוטליטריות"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

(בווידיאו: שיא של 11 שנה בקצב כריתת יערות האמזונס)

שר התרבות של ברזיל פוטר מתפקידו היום (שישי), לאחר שפרסם סרטון עם חלקים מנאומו של שר התעמולה בגרמניה הנאצית, יוזף גבלס - ועורר סערה. בסרטון שפורסם בחשבון הטוויטר הרשמי של משרדו, השר רוברטו אלבים קרא ליצירת אומנות "הירואית" ו"לאומית", כשהוא משתמש בניסוח שנשמע כמעט זהה לדבריו של פושע המלחמה הנאצי, וכשברקע מתנגנת האופרה לוהנגרין של ריכרד וגנר - המלחין האהוב על היטלר.

הנשיא ז'איר בולסונארו מהימין הקיצוני אמר שמדובר בנאום "מצער". בולסונארו, קצין צבא לשעבר בעל השקפת עולם שמרנית, האשים לא פעם את האמנות והיצירות התרבותיות, כולל בסרטים ובספרי הלימודים, כ"מוטה לטובת השמאל".

לאחר הסערה שהתעוררה במדינה, הוא כתב בציוץ בטוויטר כי הוא "חוזר ומדגיש כי אנחנו דוחים אידיאולוגיות של טוטליטריזם ורצח עם, כמו נאציזם וקומוניזם, וכך גם כל מסקנה שלהם. אנחנו מביעים גם את תמיכתנו הבלתי מסויגת בקהילה היהודית, שאנחנו ידידיה וחולקים עמה ערכים משותפים רבים".

שר התרבות של ברזיל רוברטו אלבים ב-25 באוקטובר 2019. AP
"היה צירוף מקרים, אבל המשפט עצמו מושלם". השר שפוטר, אלבים/AP

בסרטון שנמשך על פני שש הדקות, העוסק בפרסי האומנות הלאומיים, השר אלבים אמר כי "האומנות הברזילאית של העשור הבא תהיה לאומית והרואית, תתאפיין במעורבות רגשית רבה ותהיה מחוברת באופן עמוק לשאיפות הדחופות ביותר של עמנו, או שהיא תהיה לא כלום".

חלקים מהנאום היו זהים לאחד מנאומיו של גבלס. על פי הספר "יוזף גבלס: ביוגרפיה" של ההיסטוריון הגרמני פיטר לונגריך, שהקדיש כמה מעבודותיו לנושא השואה, שר התעמולה הנאצי אמר: "האומנות הגרמנית של העשור הבא תהיה הירואית, היא תהיה רומנטית מאוד, היא תהיה עובדתית ונקייה לחלוטין מסנטימנטליות, היא תהיה לאומית עם פאתוס גדול ומחויבות, או שהיא תהיה לא כלום".

גבלס עמד בראש משרד התעמולה שהיה אחראי על האדרתו של הפיהרר אדולף היטלר, כמו גם על שטיפת מוח של העם כדי לבסס צייתנות לשלטון הנאצי. השיטות שלו כללו צנזורה של העיתונות ושליטה בתחנות הרדיו, כמו גם בענפי התרבות והאומנות.

בפוסט שפרסם בפייסבוק, טען אלבים, מנהל תיאטרון שמונה לתפקיד בממשלת ברזיל בשנה שעברה, כי "השמאל יצר קישור כוזב" בין שני הנאומים, וש"לא היה שום דבר רע" בדברים שאמר. "הנאום כולו היה מבוסס על אידיאל לאומי עבור האומנות הברזילאית, והיה צירוף מקרים עם משפט אחד מנאומו של גבלס. לא ציטטתי אותו ולעולם לא עשה זאת. אבל המשפט הזה הוא מושלם בפני עצמו".

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו מנופף לתומכיו במהלך חגיגת חג המולד בברזיליה 19 בדצמבר 2019. AP
"מביעים תמיכה בלתי מסויגת בקהילה היהודית". בולסונארו/AP

מאוחר יותר, בפוסט נוסף שכתב, הוא טען כי "הנאום נכתב על סמך כמה רעיונות הנוגעים לאומנות לאומית שהוצעו על ידי יועציו". באף אחד מהפוסטים הוא לא התייחס למוזיקה שליוותה את הסרטון.

בין מי שקראו להדחתו של השר היו יו"ר הבית התחתון בקונגרס הברזילאי, רודריגו מאיה, שאמר כי אלבים "חצה כל גבול" בסרטון, שאותו הוא הגדיר כ"בלתי מתקבל על הדעת". הקונפדרציה הישראלית בברזיל אמרה כי "חיקוי השקפתו של גבלס היא סימן מפחיד לחזון התרבותי שלו, שאנחנו מוכרחים להילחם נגדו". הקונפדרציה קראה להדחתו המיידית של אלבים, והוסיפה: "זה לא מגיע לברזיל, ששלחה חיילים כדי להילחם בנאצים על אדמת אירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully