וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסטרונאוטית שחגגה את חנוכה בחלל הסתבכה עם אנשי הארץ השטוחה

20.1.2020 / 0:01

חברי קהילת "הארץ השטוחה" זועמים על טייסת החלל ג'סיקה מאיר - שחגגה השנה את חג החנוכה מתחנת החלל הבינלאומית - לאחר שפרסמה תמונה של כדור הארץ העגול מהחלל. הם בטוחים שמאיר השתמשה בכוונה בעדשת עין הדג כדי להציג מראה כדורי ומזויף של כדור הארץ

כדור הארץ מתחנת החלל הבינלאומית/NASA

בסרטון - ככה נראה כדור הארץ מתחנת החלל הבינלאומית - או שזו הונאה?

טייסת החלל האמריקאית ג'סיקה מאיר תיעדה את כדור הארץ מתחנת החלל הבינלאומית, צייצה את התמונות בטוויטר וחטפה על זה בראש מחברי קהילת "הארץ השטוחה "- המאמינים כי מבנה כדור הארץ בכלל שטוח ולא כדורי.הם זועמים עליה לאחר שזו - לדבריהם - השתמשה בעדשת עין הדג והציגה בתמונותיה מראה מזויף של כדור הארץ בו הוא נראה כדורי ולא שטוח כפי שהם מאמינים שהוא.

הציוץ שהתחיל הכל:

האסטרונאוטית מאיר שוהה בחודשים האחרונים בתחנת החלל הבינלאומית ופרסמה תמונות של היופי הנשגב שנשקף לנגד עיניה מבעד החלון השקוף. בתמונות, מן הסתם, כדור הארץ נראה מעוגל - וכמה צופים סקפטיים - שבכלל בטוחים שכדור הארץ שטוח - לא היו מרוצים ממי שהעזה לצאת נגדם. "ככה את משקרת למיליארדי אנשים ומעמידה פנים שאת אסטרונאוטית? החיים שלך כנראה ממש גרועים", כתב משתמש טוויטר זועם. רבים מהקהילה האשימו את מאיר בצילום התמונה באמצעות עדשת עין הדג, עדשה בעלת אורך מוקד קצר במיוחד שיוצרת תמונה "כדורית". "למה הם תמיד משתמשים בעדשות עין הדג?" כתב אחד ואחר הוסיף: "כן. זו עדשת עין הדג. זה מה שגורם לכדור הארץ להיראות עגול, כשלמעשה הוא שטוח!".

"ניסיון יפה עם עין הדג, אבל הוא שטוח"

"כן, זו עדשת עין הדג. גורם לכדור הארץ להיראות עגול. למעשה, כדור הארץ שטוח!"

אחרים ניסו לשלול את אמינותה בדרכים אחרות וטענו שכלל אי אפשר לצלם את כדור הארץ כולו ממסלול שקרוב כל כך לכדור הארץ. תחנת החלל הבינלאומית מקיפה את כדור הארץ במסלול לווייני נמוך, בגובה ממוצע של 400 ק"מ בלבד. "אז ממרחק של 400 ק"מ מעל פני האדמה את יכולה לראות את כל כדור הארץ העגול?", כתב אחד בתגובות, "לא נשמע אמין במיוחד".

האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר. רויטרס
האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר/רויטרס

זה כבר לא מצחיק: קהילת הארץ השטוחה צוברת תאוצה

תיאוריות לפיהן כדור הארץ הוא שטוח התמוססו במאה הקודמת, אך עליית הרשתות החברתיות אפשרה לתיאוריות הקונספירציה בנושא לפרוח מחדש. חברות טכנולוגית מנסות כעת לפצח את התפשטות המידע השגוי על מראה כדור הארץ - אך מאמציהם לא עזרו לעצור את התופעה. כנסים בינלאומיים של קהילת הארץ השטוחה מתקיימים מדי שנה, עם כ-600 אנשים שהראו נוכחות באחד הכנסים הגדולים שנערכו בשנה שעברה. הכנס כלל העברת מצגות, הענקת פרסים לסרטונים המובילים של השנה והרצאות מפי כמה מהאנשים המשפיעים ביותר של התנועה. על אף שאין מידע ברור על כמות האנשים שמאמינים בתיאוריה, רבים סבורים שיש מיליונים של מאמיני הארץ השטוחה ש"חיים בארון", כולל כמה כוכבים גדולים וטייסים. רק בקהילה המקוונת שלהם יש מאות אלפי עוקבים וביוטיוב יש אינספור סרטונים התומכים בתיאוריה שזכו למיליוני צפיות.

סקר שנערך בידי חברת YouGov בקרב יותר מ-8 אלף מבוגרים אמריקאים מצא שאחד מתוך ששה אמריקאים לא בטוח בכך שמבנה כדור הארץ כדורי. לקהילת הארץ השטוחה יש סלבריטאים, מוזיקה ומרצ'נדייז משלהם -וקטלוג נרחב של תיאוריות פסאודו-מדעיות. הנושא זכה לסיקור בסרט תיעודי של נטפליקס ונתמך בידי סלבריטאים שונים, כמו הרפאר B.o.B. מדי שנה נערכים יותר ויותר כנסים בנושא. "מעולם לא ראיתי משהו שצומח כל כך מהר", אמר רובי דייווידסון, מייסד ועידת דאלאס, "תוך 10 שנים, המספרים הולכים להיות מדהימים. בשנה הבאה תערך ועידה בכל מדינה גדולה בעולם".

בנאס"א מסבירים שבני האדם יודעים מזה יותר מ-2,000 שנה שכדור הארץ הוא עגול: "היוונים הקדומים מדדו צללים במהלך מפנה השמש בקיץ וחישבו גם את היקף כדור הארץ. הם השתמשו במיקומם של כוכבים וקבוצות כוכבים כדי להעריך מרחקים על פני כדור הארץ. הם אפילו יכלו לראות את הצל העגול של כוכב הלכת שלנו על הירח במהלך ליקוי ירח (אנו עדיין יכולים לראות זאת במהלך הליקוי)".

כיום מדענים יכולים להשתמש ב- GPS ובלוויינים אחרים כדי למדוד את גודל כדור הארץ וצורתו בטווח של סנטימטר. נאס"א הוסיפה: "למרות שכוכב הלכת שלנו הוא כדורי, הוא אינו עיגול מושלם. בגלל הכוח שנוצר כשכדור הארץ מסתובב, הקטבים הצפוניים והדרומיים הם מעט שטוחים. סיבוב כדור הארץ, תנועתו המתנדנדת וכוחות אחרים גורמים לכוכב הלכת לשנות את צורתו לאט מאוד, אך הוא עדיין עגול".

צפו בגבר ששיגר את עצמו לחלל ברקטה ביתית כדי להוכיח שכדור הארץ שטוח

גבר רוצה לשגר רקטה ולהוכיח שהעולם שטוח/צילום: יוטיוב, עריכה: ורד לידני

חנוכה על הירח

האסטרונאוטית שעוררה את הסערה, ג'סיקה מאיר, לקחה חלק במשלחות 61/62 לתחנת החלל הבינלאומית ב-25 בספטמבר 2019. מאחר שאביה הוא רופא יהודי-ישראלי, את חג החנוכה האחרון היא חגגה בחלל. בערב הדלקת הנר הראשון של החג, היא צייצה תמונה של הגרביים החגיגיות שלה על רקע כדור הארץ - כשעליהן הדפס של מגן דוד וחנוכייה. "חנוכה שמח לכל מי שחוגג את החג בכדור הארץ! #חנוכהשמח" היא כתבה.

חנוכה שמח מהחללית. עמוד הטוויטר של ג'סיקה מאיר, באדיבות המצולמים
האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר חוגגת חנוכה בחלל/באדיבות המצולמים, עמוד הטוויטר של ג'סיקה מאיר

מאייר צפויה להעביר את זמנה בתחנת החלל לתקופה של יותר מחצי שנה. ב-18 באוקטובר, היא יצאה מתחנת החלל בליווי האסטרונאוטית כריסטינה קוק למשימת תיקון התקן BCDU. בכך הן למעשה היו צמד הנשים הראשון שביצע הליכה בחלל.

האסטרונאוטיות כריסטינה קוך וג'סיקה מאיר מארצות הברית, צמד הנשים הראשונות שביצע הליכה בחלל. 19 באוקטובר 2019.. רויטרס
האסטרונאוטיות כריסטינה קוך וג'סיקה מאיר מארצות הברית, צמד הנשים הראשון שביצע הליכה בחלל/רויטרס

מאיר היא לא הראשונה שחגגה את חג החנוכה בחלל. במשרד ההיסטוריה של נאס"א ציינו את חג החנוכה בגיף של האסטרונאוט ג'ף הופמן, שחגג את החג ב-1993 בסיבוב סביבון במהלך מסעו הרביעי לירח.

גם ג'ף הופמן חגג את חנוכה על הירח:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully