וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולגלות על החוף: הסערה גרמה לנזק כבד בבית הקברות הצלבני בחוף הכרמל

13.1.2020 / 18:37

בעקבות הסערה האחרונה נגרמו נזקים כבדים לבית העלמין העתיק שליד המבצר הצלבני שבחוף עתלית. מדובר באחד האתרים ההיסטוריים שהשתמרו בשלמותו בארץ. מהמועצה האזורית חוף הכרמל נמסר בתגובה כי "המועצה שתפה פעולה עם רשות העתיקות לשימור המקום, גידורו ותחזוקתו"

צילום: יואב איתיאל, וואלה!NEWS, עריכה: עמית שמחה

נזק כבד נגרם בסופה האחרונה לבית העלמין הצלבני בעתלית, והבוקר (שני) עוסקים אנשי רשות העתיקות בקבורה חפוזה של עצמות וגולגולות שנחשפו ונשטפו כתוצאה מהרוחות והגשמים העזים. העצמות נאספו, הונחו בחריץ שנפער בקרקע, כוסו בשטיח שנמצא במקום ודחפור כיסה את הכל בעפר. אנשי רשות העתיקות דרשו שלא לצלם את הפעילות הזו, והרחיקו את כל מי שניסה להתקרב לאזור.

אופק גלילי, צוללן עבודות תת-ימיות בן 24 מעתלית הגיע לחוף הסמוך ביום חמישי והזדעזע ממראה של גולגלות הפזורות בסמוך לחוף ומאימות להישטף אל הים. את האתר הוא מכיר היטב מילדותו, מכיוון שהוא הוא בנו של ד"ר אודי גלילי, תושב עתלית ומתנדב בעמותת כחול ירוק, שפעל רבות לשימור המקום. "אבא שמע שאני בחוף וביקש שאבדוק מה קורה שם בגשמים, והחוש שלו צדק, המראה באמת היה איום ונורא", סיפר לוואלה!NEWS , והוסיף כי הודיע זאת מיד לרשות העתיקות.

המתחם שליד מבצר עתלית הוא בעל חשיבות לעולם הנוצרי ואחד מבתי הקברות ההיסטוריים שהשתמר בשלמותו באופן נדיר. בבית הקברות נמצאים לפי ההערכה יותר מ-1,700 קברים, בהם נקברו אבירים, צליינים, תושבים מהעיר העתיקה שהתקיימה באזור, ובעלי מקצוע שעבדו במבצר. בית הקברות הוקם בסמיכות למבצר עתלית, שנבנה בין השנים 1217-1218 על ידי מסדר האבירים הטמפלרים בסיועם של צליינים, ומכאן שמו - מבצר הצליינים. הוא היה מהגדולים והמשוכללים ממבצרי ממלכת ירושלים הצלבנית, ושימש כמעוז האחרון של הצלבנים לפני נסיגתם מארץ הקודש ב-1291.

גולגולות בבית העלמין הצלבני בעתלית 13 בינואר 2019. אתר רשמי
הגולגולות בקרבת בית הקברות, היום/אתר רשמי

למרות חשיבותו, בית הקברות נותר מוזנח במשך תקופה ארוכה. ב-2014 התברר שבאתר, השוכן בסמוך לחוף הים, נערכים פיקניקים ומנגלים ממש על אבני הקברים העתיקים, ושהמצבות במקום מפורקות. המועצה האזורית חוף הכרמל הבטיחה לפעול למען שימור המקום, גידרה אותו והציבה במקום שלט הסברה. אלא שהים פרץ לא פעם את החומה המגדרת את המקום וסחף כמה קברים.

בשנת 1934, לאחר גילויו של בית הקברות, נערכה בו חפירה מטעם מחלקת העתיקות של המנדט הבריטי, שהעריכה את מספר הקברים בו בכ-1,900. בשנים 2015-2017 נערכו שוב בבית הקברות הצלבני חפירות ארכיאולוגיות. חמישה חוקרים מאוניברסיטת בורדו חפרו במספר קברים במתחם, מצאו שלדים שמורים במיוחד, בני 800 שנים ועליהם סימני פציעה מחרבות, המצביעים על הקרבות שהתרחשו באזור. בנוסף לכך, אותרו ממצאי קבורה ייחודיים המצביעים על קבורה בקומות וקבורת אחים. בכוונת החוקרים להשתמש במידע הביולוגי שדגמו מהקברים, שדרכו ינסו לפענח מידע נוסף הקשור לנוהלי הלוויות, מין הנקברים, אירועים מלחמתיים שהתרחשו באזור ועוד.

ודיע אבו-נסאר המשמש בישראל דובר לוותיקן, אומר לוואלה!NEWS כי "אמנם אנחנו לא קשורים ישירות לבית העלמין הזה, שהוא בעצם אתר ארכיאולוגי, אולם ברור שכשאנחנו רואים את המראות האלה אנחנו מזועזעים, כמו שכל בן אנוש מזועזע מהם". הוא הוסיף כי "אנחנו מבקשים כמובן מהרשויות המוסמכות לטפל במצב הבלתי נסבל הזה, כי לכל אדם מגיעה קבורה של כבוד, בין אם נקבר בשנה שעברה או לפני אלף שנה".

עוד בוואלה!

פרץ על האיחוד בשמאל: "הזדמנות לא רגילה"; הורוביץ: "חדשות רעות לנתניהו"

לכתבה המלאה
גולגולות בבית העלמין הצלבני בעתלית 13 בינואר 2019. אתר רשמי
למרות חשיבותו, בית הקברות נותר מוזנח במשך תקופה ארוכה. הגולגולות בקרבת בית הקברות, היום/אתר רשמי
הכניסה לבית הקברות הצלבני בחוף הכרמל, 13 בינואר 2020. יואב איתיאל, אתר רשמי
הכניסה לבית הקברות/אתר רשמי, יואב איתיאל

מרשות העתיקות נמסר כי "הסערה הקשה בימים האחרונים חשפה אל פני הקרקע שרידי אדם מבית קברות בעתלית המתוארך לתקופה הצלבנית. עובדי רשות העתיקות, בשיתוף עם המועצה האזורית חוף הכרמל ותושבים, הגיעו היום לשטח על מנת להחזיר את המצב לקדמותו". הם הוסיפו כי "קיר ההגנה הבריטי אשר קרס בלחץ הגשמים שוקם אף הוא. רשות העתיקות קוראת לציבור לסייע לה בשמירה על אוצרות הארץ ולדווח על ממצאים עתיקים שנראה כי נחשפו בשל הגשמים".

מהמועצה האזורית חוף הכרמל נמסר בתגובה כי "המועצה האזורית חוף הכרמל רואה בבית הקברות הצלבני בעתלית חלק בלתי נפרד מההיסטוריה והמורשת בארץ ישראל, ומשכך, שתפה המועצה פעולה עם רשות העתיקות לשימור המקום, גידורו ותחזוקתו השוטפת". כמו כן טענו כי המועצה סייעה לשגרירות צרפת בעת החפירות הארכיאולוגיות במקום, "סיוע שנאמד בעשרות אלפי שקלים".

"בימי הסערה האחרונים ירדו באזורנו משקעים בכמויות עצומות, שגרמו לנזקים רבים ומשמעותיים - ברכוש, בתשתיות ועוד", הוסיפו במועצה האזורית חוף הכרמל. "נזקים אלו ניכרים גם בבית הקברות, ואנו פועלים עם רשות העתיקות, האחראית על שימור ותחזוקת המקום, לתיקון הגידור במקום, ולהשבתו לקדמותו".

גולגולות בבית העלמין הצלבני בעתלית 13 בינואר 2019. אתר רשמי
"מראות שכל בן אנוש מזועזע מהם". הגולגולות בקרבת בית הקברות, היום/אתר רשמי
חוף הים בסמוך לבית הקברות הצלבני בחוף הכרמל, 13 בינואר 2020. יואב איתיאל, אתר רשמי
הנזק שנגרם לחוף בסמוך לבית הקברות והמנזר/אתר רשמי, יואב איתיאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully