וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוננות הצפות בת"א ותגבור כוחות הכיבוי: ישראל נערכת לחזרת הסערה

במשטרה ובכוחות ההצלה פרסמו שורת הנחיות לקראת התחדשות הגשם, שיחל בצפון ויתפשט בהדרגה לשאר חלקי הארץ. השר לביטחון פנים קיים הערכת מצב ורשות הטבע והגנים סגרה מסלולים. אחרי אסון המעלית, עיריית תל אביב הזהירה: "אי אפשר להבטיח שלא יהיו הצפות". התחזית המלאה

צילום: כיבוי והצלה, עריכה: טל רזניק

יומיים לאחר תום המערכת החורפית הקודמת, שאף גבתה את חייהם של ארבעה בני אדם, המשטרה וגופי החירום וההצלה מפרסמים היום (שלישי) שורת הנחיות לקראת הסערה שצפויה להתחיל בשעות הערב בצפון הארץ, ותתפשט דרומה עד לסוף השבוע.

במהלך היום, התקיימה הערכת מצב בראשות נציב כבאות והצלה דדי שמחי, לבחינת מוכנות כלל הכוחות המבצעיים במערך הכבאות למתן מענה מהיר לאירועי מזג האוויר. הגשמים העזים שירדו בימים האחרונים העלו את עוצמת הזרימות בנחל קישון עד כדי 196 קוב לשניה. הנחל עלה על גדותיו והציף שטחים רבים.

במסגרת הערכת המצב, רב-טפסר שמחי בחן את ההיערכות המבצעית בחן את ההיערכות המבצעית והנחה את כלל המחוזות להיערך לתרחישים שונים ומתן מענה מהיר. במסגרת ההיערכות, הועברה הנחיה לתגבר אתת חנות כיבוי ברחבי הארץ, וכן את עובדי מוקד החירום.

קריסת קיר בשכונת סליזאין בנצרת, 26 בדצמבר 2019. תיעוד מבצעי כבאות והצלה לישראל, דוברות כב"ה
פורסמו הנחיות לקראת הסערה, צוותי הכבאות, היום/דוברות כב"ה, תיעוד מבצעי כבאות והצלה לישראל

בשירותי הכבאות וההצלה פרסמו שורה של הנחיות למקרי חירום, וכן כמה אזהרות לציבור על מנת להימנע מאבדות בנפש. בין השאר, בנציבות קראו להימנע מירידה לחניונים או לקומות מתחת למפלס הקרקע במצבים של שיטפון או הצפה. כמו כן, על רקע מותם של דין שושני וסתיו הררי במעלית בתל אביב, קראו גם להימנע משימוש במעליות הנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע ומתחתיו במצב הצפה.

נוסף על כך, בשירותי הכבאות הורו לדיירים המתגוררים בדירות מתחת לפני הקרקע לעזוב מידית את בתיהם במקרי הצפה, ולעלות אל מעל פני הקרקע על מנת לאפשר לכוחות ההצלה להבחין בהם ולסייע במקרה הצורך.

המרכז המטאורולוגי הערוך לקראת הסופה המתקרבת 7 בינואר 2019. קובי ריכטר/TPS, אתר רשמי
ההיערכות בשירות המטאורולוגי לקראת הסופה/אתר רשמי, קובי ריכטר/TPS

המשרד להגנת הסביבה התריע מפני זיהום גבוה שישרור הלילה בחלק מהאזורים. לפי הודעת המשרד, כתוצאה מסופות המאבק, ריכוז החלקיקים הנשימים באוויר יעלה בהדרגה וישרור זיהום אוויר גבוה עד מאוד במרכז הארץ ובדרומה. "זיהום האוויר הגבוה קשור בשקע עמוק מעל מזרח הים התיכון, אשר גורם לרוחות דרומיות-מערביות חזקות ולהסעת אבק מצפון ממצרים לישראל", הסבירו.

עם זאת, איכות האוויר מחר בהתחלה בעקבות הגשמים. במשרד המליצו לאוכלוסיות רגישות - בהן חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהיריון - להימנע מפעילות גופנית מאומצת. גם לאוכלוסייה הרגילה מומלץ לצמצם פעילות גופנית מאומצת בחוץ.

במשטרה פרסמו אזהרות מחשש לשיטפונות

גם במשטרת ישראל נערכים למזג האוויר הסוער בכוחות מתוגברים ברחבי הארץ, וכן בפריסת שוטרים, לוחמים וכן מתנדבים בכבישי הארץ. כמו כן, יחידות החילוץ של המשטרה והמערך האווירי של המשטרה מוכנים לפעול בתוך זמן קצר במוקדים השונים ככל שיידרש.

לצד אזהרות מערך הכיבוי, במשטרה פרסמו אזהרות נוספות בנוגע למקרי חירום בהם נקלעים אזרחים לשיטפונות, זאת לאחר מותם של ערן הרנשטט ועלי אגברייה שנסחפו במקומות שונים בזרמים החזקים. במשטרה מפצירים שלא להתקרב למקורות מים זורמים ולערוצי נחל מחשש להתמוטטות הגדות ובשל הזרימה החזקה, שעלולה לגרום להיסחפות בזרם המים. כמו כן, אין לחצות מקורות מים, ומקומות עם זרימת מים חזקה (גם עם רכבי שטח) או לחצות כבישים מוצפים שאין אפשרות לאמוד את עומקם.

במשטרה גם הזהירו מפני נהיגה בסערה וקראו לנהגים להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך, להדליק אורות ולהימנע מעצירות פתאומיות. כמו כן שבו על ההנחיות לשמור מרחק ולשים דגש לתנועת הולכי רגל. הן במשטרה והן בשירותי הכיבוי קראו לדווח על כל מפגע במוקדי החירום 100 ו-102 בהתאמה, ולהישמע להנחיות אנשי כוחות הביטחון וההצלה בשטח.

ברשות הטבע והגנים הודיעו כי לאור החשש להצפות, נחל דרגה וכל מסלולי הגלישה בנחלי מדבר יהודה, המסלול הרגלי בנחל אוג ובנחל פרת יהיו סגורים. חל איסור מוחלט להיכנס לאפיקי נחלים בזרימה ברגל וברכב עד לירידה מוחלטת של מפלס המים, ואסור להתקרב לשפת נחל בשעת שיטפון מחשש להתמוטטות הגדה.

מזג אויר גשום בירושלים, 12 בדצמבר 2019. רוני כנפו
להימנע משימוש בחניונים במקרי הצפה. ירושלים, הערב/רוני כנפו

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן קיים הערכת מצב עם כוחות החירום וההצלה לבחינת מוכנות והיערכות הכוחות לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי להתרחש החל מהלילה. השר ארדן הדגיש כי המשימה המרכזית היא מניעת אובדן חיי אדם ולכן יש לתעדף הוצאת כוחות קודם כל להצלת חיים ורק לאחר מכן לטיפול בתשתיות או בנזק כלכלי.

ארדן הנחה לחבור לרשויות המקומיות באזורים המועדים להצפות ולמזג אוויר קיצון ולחדד את אחריות הרשות המקומית לוודא מוכנות התשתיות החיוניות בהתאם לפוטנציאל הפגיעה (ניקוזים, ביוב וכו'). כמו כן יש לפעול מול כלל הרשויות לביצוע כל הפעולות המקדימות למניעת סכנות. בנוסף לכך, הנחה השר לאייש באופן מלא את כל מוקדי החירום הטלפוניים ולוודא שאין אף קו טלפון שלא מאויש על ידי מוקדן החל מהלילה ועד יום שישי בצהריים.

רוחות עזות בתל אביב 7 בינואר 2019. אבי כהן
רוחות עזות בתל אביב, הערב/אבי כהן

משטרת ישראל קיבלה הנחיה מארדן למפות את כל הכבישים וצירי התנועה שיש סכנה להצפתם ולהיות במוכנות מיידית לסגירתם. הוא הדגיש כי יש לקיים רשת עדכונים מיידיים בין מרכז החיזוי של המכון המטאורולוגי לכוחות המשטרה וכיבוי האש בכדי להתריע על שינויים בתחזית מזג האוויר ואירועי קיצון העלולים להתפתח באזורים ממוקדים ביממות הקרובות.

צפו במכ"ם הגשם:

בנוסף, הנחה השר ארדן לתגבר את צוותי הצוללנים של כבאות והצלה לישראל ולהקצות מסוקי משטרה בכדי לקצר את זמני ההגעה של הצוללנים לאזורים בהם נדרש חילוץ. הוא הדגיש כי יש להציג לצה"ל ולפיקוד העורף את הצורך הצפוי בסיוע בכלים הנדסיים, סירות גומי וחיילי פיקוד העורף ולהעמידם בכוננות להקפצה מיידית.

עיריית תל אביב-יפו הודיעה כי היא נערכת לקראת מזג האוויר הסוער, אולם היא הודיעה כי "אי אפשר להבטיח לחלוטין שלא תהינה הצפות, זאת בשל כמויות גשם חסרות תקדים שיורדות בזמן קצר ויוצרות עומס על התשתיות".

העירייה הודיעה כי היא נקטה שורת פעולות, הכוללות בין היתר טיפול בנזקים ומפגעים שנגרמו ממזג האוויר, תיקון מוצאי התיעול לנחלים, הכנת צוותי העובדים, הביוביות והמשאבות הנותנות מענה במקרי חירום, היערכות לפינוי תושבים והצבת מכולות של ציוד לינה למרכזי ההשהיה וכן בדיקת תקינות מערכות הרמזורים.

הערכות עיריית תל אביב למזג האוויר הסוער 7 בינואר 2019. אתר רשמי
היערכות עיריית תל אביב למזג האוויר הסוער, היום/אתר רשמי
הערכות עיריית תל אביב למזג האוויר הסוער 7 בינואר 2019. דוברות עיריית תל אביב, אתר רשמי
היערכות עיריית תל אביב למזג האוויר הסוער, היום/אתר רשמי, דוברות עיריית תל אביב

גם מטה החירום של עיריית חיפה התכנס לישיבת תיאום והיערכות לקראת מזג האוויר הסוער, שבה הוחלט כי יתוגברו היחידות לפינוי סחף, טיפול בהצפות וחסימות כבישים. שירותי בעירייה נערכו להעניק סיוע לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, קשישים ואנשים בעלי נכויות.

שלג בחרמון, חשש להצפות במרכז

השירות המטאורולוגי מזהיר מפני ים גבוה לספינות בים התיכון, הגבלות ראות, רוחות חזקות, הצפות, הצפות. מזג האוויר הסוער יחל כבר בשעות הלילה עם גשמים מקומיים בצפון הארץ ויתכנו גם במישור החוף. בצפון אף יתכנו סופות רעמים בודדות ויינשבו רוחות ערות. החל ממחר יחל גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים וברד בצפון הארץ ובמישור החוף.

במהלך היום הגשמים יתפשטו בהדרגה למרכז הארץ והרוחות החזקות יוסיפו לנשוב. בדרום הארץ צפוי אובך ובחרמון יירד שלג. כמו כן, הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל ובמרכז הארץ קיים חשש להצפות.

הערכות חברת החשמל למזג האוויר הסוער 7 בינואר 2019. דוברות חברת החשמל, אתר רשמי
עובדי חברת החשמל, בכוננות לקראת הסופה, היום/אתר רשמי, דוברות חברת החשמל

ביום חמישי עדיין יהיה קר מהרגיל לעוה ויירד גשם לפרקים, המלווה בסופות רעמים בעיקר בצפון הארץ ומרכזה. יוסיף להיות חשש לשיטפונות בבקעת הירדן וים המלח. במישור החוף ובשפלה קיים חשש כבד להצפות.

ביום שישי, יירד בבוקר גשם המלווה בסופות רעמים בודדות, בעיקר במרכז ובדרום הארץ, ויהיה חשש לשיטפונות בנחלי הדרום והמזרח. אולם, במהלך היום הגשם ייחלש בהדרגה. למחרת, ייתכן גשם מקומי קל ותחול התחממות קלה.

הערכות חברת החשמל למזג האוויר. חברת החשמל, אתר רשמי
חברת חשמל בכוננות, היום/אתר רשמי, חברת החשמל

מידות החום הצפויות הלילה ומחר: בירושלים מ-4 מעלות הלילה עד 8 מעלות מחר, בתל אביב 12 מעלות עד 14, בחיפה 10 מעלות עד 12, בצפת 3 מעלות עד 6, בקצרין 6-9, בטבריה 10-13, בנצרת 9-10, בעפולה 9-13, בבית שאן 10-13, בלוד 10-14, באשדוד 12-15, בעין גדי 13-19, בבאר שבע 7-14, במצפה רמון 4-10 ובאילת 10 מעלות הלילה עד 20 מעלות מחר.

במד"א פרסמו הנחיות לציבור להגנה מפני פגעי מזג האוויר. מנכ"ל הארגון, אלי בין, אמר כי "אנו מבקשים מהציבור לנקוט משנה זהירות, על מנת להימנע מתאונות ופגיעות הנגרמות כתוצאה מקור עז, גשמים ורוחות חזקות. כמדי שנה, במד"א ערוכים לכל אירוע, בכל מזג אוויר. אני קורא לציבור להגביר את תשומת הלב לקרובי משפחה, מכרים ושכנים קשישים המתגוררים לבדם, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ולסייע להם במידת הצורך".

(עדכון ראשון: 15:30)

רוחות עזות בתל אביב 7 בינואר 2019. אבי כהן
תל אביב, הערב/אבי כהן
עננים בשמי ירושלים 7 בינואר 2019. רוני כנפו
חורף בירושלים, היום/רוני כנפו
הערכות חברת החשמל למזג האוויר הסוער 7 בינואר 2019. דוברות חברת החשמל, אתר רשמי
עובדי חברת החשמל, היום/אתר רשמי, דוברות חברת החשמל
הערכות עיריית תל אביב למזג האוויר הסוער 7 בינואר 2019. דוברות עיריית תל אביב, אתר רשמי
כוננות הצפות. תל אביב, היום/אתר רשמי, דוברות עיריית תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully