וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פולין: גם ליטא רוצה חוק שיטהר אותה מפשעי השואה

כנען ליפשיץ, JTA

7.1.2020 / 7:54

הצעת החוק תקבע כי אזרחי המדינה לא נטלו חלק ברצח העם היהודי. "ליטא לא לקחה חלק בשואה משום שהייתה כבושה, כשם שהאומה הליטאית לא נטלה חלק בה מכיוון שהייתה משועבדת", טוען אחד ממקדמי ההצעה. צייד הנאצים אפרים זורוף: "זו שערוריה, שלב אחרון בתהליך ארוך של טיוח"

צילום: יואב איתיאל, וואלה!NEWS וארכיון יד ושם, עריכה: טל רזניק ושניר דבוש

(בווידאו: סיפורו המופלא של אברי פישר, ניצול השואה שהסתתר בביתו של חייל גרמני בסלובקיה)

ועדה בפרלמנט בליטא תידרש לנסח הצעת חוק שתכריז רשמית כי המדינה הבלטית ומנהיגיה לא השתתפו בשואה - כך אמר אחד מהמחוקקים במדינה שפועלים לקידום ההצעה. ארונאס גומוליאוסקס, יו"ר הוועדה להנצחת מלחמות החירות והזיכרון הלאומי בסיימאס, הפרלמנט הליטאי, אמר את הדברים בוועידה שנערכה בחודש שעבר.

אפרים זורוף, מנהל מרכז שמעון ויזנטל במזרח אירופה, מחה על החקיקה המתוכננת וכינה אותה "שערוריה". זורוף טען כי זהו "השלב האחרון בתהליך ארוך שנועד לטייח את שיתוף הפעולה המסיבי של הליטאים" בהשמדתם של למעלה מ-95% מתוך כרבע מיליון יהודים שחיו בליטא ערב פלישת הנאצים ב-1941.

הגשר באתר פונאר בליטא. Ezra Wolfinger, מערכת וואלה! NEWS
אחת האנדרטאות בפונאר, ליד וילנה/מערכת וואלה! NEWS, Ezra Wolfinger

לדברי גומוליאוסקס, חבר במפלגת השטון בליטא המונהגת על ידי ראש הממשלה סאוליוס סקווררניאליס, כותרתה של הצעת החוק תהיה "מדינת ליטא הייתה כבושה בשנים 1940-1990, ולא נטלה חלק בשואה".

"מדינת ליטא לא נטלה חלק בשואה משום שהייתה כבושה, בדיוק כמו שהאומה הליטאית לא נטלה חלק בשואה מכיוון שהייתה משועבדת", אמר גומוליאוסקס במהלך הוועידה. "כמובן שהייתה מעורבות מצד כמה יחידים, ובמקרים שכאלה צריך להכריע בית המשפט".

במוזיאון השואה הלאומי של ארצות הברית בוושינגטון, חולקים על דברי המחוקק. "הליטאים ביצעו פוגרומים אלימים נגד היהודים", נכתב בהצהרה שפרסם המוזיאון. "ביוני וביולי 1941 החלו יחידות של איינזצגרופן גרמנים, ביחד עם כוחות סיוע ליטאיים, ברצח שיטתי של יהודי ליטא". זורוף הביע את תקוותו "שהשכל הישר יגבר והחקיקה תבוטל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully