וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציל אלפי יהודים בשואה: ההכרה המאוחרת ב"שינדלר היפני"

15.1.2018 / 17:55

ראש ממשלת יפן ביקר בקונסוליה היפנית לשעבר בליטא, שם פעל צ'יאונה שוהיגרה, שהנפיק אלפי דרכונים לפליטים יהודים על אף הברית בין טוקיו לברלין. על פועלו זכה בתואר חסיד אומות עולם. "בתור יפני, אני גאה בו"

ראש ממשלת יפן הוקיר אתמול (ראשון) את פועלו של דיפלומט יפני, שהציל לפי ההערכות כ-6,000 יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, בזמן ביקורו בקונסוליה היפנית בליטא. צ'יאונה שוהיגרה היה הקונסול בקובנה, אז בירת ליטא, כשהוא סירב למלא את פקודותיו של הממונים עליו והנפיק ויזות יפניות ליהודים שנמלטו משטחיה הכבושים של פולין, על אף שיפן הייתה בעלת ברית של גרמניה הנאצית.

"האומץ והאנושיות שלו מספקים לנו הצצה כיצד עלינו לשרוד בעולם הזה, שבו שלטון החוק שעליו מבוסס הסדר הבינלאומי נתון תחת אתגרים שונים", אמר אתמול אבה לכתבים, ברקע המתיחות מול קוריאה הצפונית. "הוא עבד הרחק מיפן ובנסיבות קשות, אבל הייתה לו אמונה גדולה והוא הציל יהודים רבים", אמר ראש ממשלת יפן אחרי שהוא ביקר בקונסוליה לשעבר וישב בשולחנו של שוהיגרה, המכונה "שינלדר היפני". "בתור יפני, אני גאה בו מאוד".

דיפלומט יפני - צ'יאונה סוגיהארה. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
הקריירה הדיפלומטית שלו הסתיימה לאחר המלחמה. צ'יאונה שוהיגרה/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

כמה ממנהיגיה של יפן במהלך מלחמת העולם השנייה הוצאו להורג בסיומה על ידי טריבונל מיוחד שהקימו ארצות הברית ובעלות הברית, וסין וקוריאה הדרומית קראו ליפן להתמודד עם עברה אחרי שאבה שלח פרחים למקדש המנציח חלק מפושעי המלחמה של המדינה באוגוסט האחרון.

שוהיגרה קיבל על פועלו תואר חסיד אומות עולם ממוזיאון יד ושם, אחרי שאפשר לאלפי פליטים יהודים להימלט מאירופה דרך רוסיה אל יפן, בחודשים יולי ואוגוסט ב-1940. הקריירה הדיפלומטית שלו הסתיימה זמן קצר לאחר תום המלחמה ובמשך עשורים, פועלו לא היה מוכר בקרב הציבור היפני.
רובה של יהדות ליטא, שמנתה כ-200 אלף איש לפני השואה, נרצחה בירי בחודשים הראשונים של הכיבוש הנאצי, שהחל ביוני 1941.

ראש ממשלת יפן, שינזו איבה, במהלך ביקורו בקובנה, ליטא  14 בינואר 2018. רויטרס
אבה במהלך ביקורו בליטא/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully