וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה, צרפת ובריטניה בהצהרה משותפת: על איראן לציית להסכם הגרעין

בעקבות הודעת טהראן כי לא תציית יותר למגבלות הסכם הגרעין עם המעצמות לאחר חיסול סולימאני - מרקל, מקרון וג'ונסון קראו לרפובליקה האסלאמית "לסגת מכל האמצעים שלא תואמים את ההסכם" ויצאו נגד החלטת עיראק על גירוש הכוחות הזרים. "הקואליציה נגד דאעש היא בעלת חשיבות"

עריכה: אסף דרורי

איגוד המדינות E-3 המורכב מגרמניה, צרפת ובריטניה, קרא הלילה (שני) לאיראן להימנע מכל פעולה אלימה ולחזור ולכבד את ההסדרים שנקבעו בין טהראן למעצמות בהסכם הגרעין. זאת בעקבות הודעתה של איראן כי לא תציית יותר למגבלות הסכם הגרעין שנחתם עם שש המעצמות ב-2015 לאחר חיסולו של גנרל משמרות המהפכה קאסם סולימאני.

"אנו קוראים לאיראן לסגת מכל האמצעים שאינם תואמים את הסכם הגרעין", נמסר בהצהרתם המשותפת של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון.

איראן, ארצות הברית ומדינות נוספות חתמו בשנת 2015 על תכנית הפעולה המשותפת (JCPOA), במסגרתה ריסנה טהראן את יכולת העשרת האורניום וזכתה בתמורה להקלה בסנקציות שהוטלו עליה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש בהמשך מהעסקה, שביקשה למנוע את פיתוחה של פצצה גרעינית איראנית, והגדיל את הסנקציות הכלכליות על טהראן באמצעות חסימת מכירותיה הבינלאומיות של הנפט הגולמי.

מקרון, מרקל, ג'ונסון, בוועידת G-7, 

24, אוגוסט 2019. AP
סיכמו על עמדתם בשיחת טלפון. ג'ונסון, מרקל ומקרון בוויעדת G-7/AP

חרף ההודעה הבהירה הרפובליקה האסלאמית כי תוסיף לשתף פעולה עם הפיקוח של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) וכן כי היא פתוחה למשא ומתן עם שותפות אירופיות, שעד כה היו מנועות מלסייע לה לייצא נפט גולמי בשל הסנקציות האמריקניות.

שעות לפני ההצהרה המשותפת, שתי קטיושות נפלו ב"אזור הירוק" בו נמצאת שגרירות ארצות הברית בבגדאד וקטיושה נוספת בשכונת ג'אדיריה הסמוכה. המשטרה המקומית מסרה כי שישה בני אדם נפצעו. לאחר התקרית, טראמפ איים בפעולת "תגמול גדולה" נגד איראן, אם תעז לנקום בוושינגטון על חיסולו של סולימאני. הנשיא אמר כי ארצות הברית מוכנה לתקוף אתרי מורשת איראניים כיוון שאיראן הרגה אזרחים אמריקנים והוסיף כי הממשל עשוי לדון בפרסום מידע מודיעיני הקשור בחיסול סולימאני.

בד בבד, הבית הלבן הודיע הלילה כי טראמפ שוחח בטלפון עם ג'ונסון בעניין המצב בעיראק ואיראן, ולשכתו של מקרון מסרה כי הנשיא מנסה לתאם שיחה בינו לבין נשיא איראן חסן רוחאני.

עוד בוואלה!

איראן: לא נציית יותר למגבלות הסכם הגרעין עם המעצמות

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מנחם את אלמנתו של מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני, שחוסל על ידי ארצות הברית בעיראק. 03 בינואר 2020.. אתר רשמי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מנחם את משפחתו של סולימאני/אתר רשמי

בהצהרתם התייחסו מנהיגי המעצמות האירופיות להחלטת הפרלמנט בעיראק לגרש כוחות צבאיים זרים משטח המדינה בתגובה לחיסול סולימאני וכן למתיחות באזור כולו. הם הדגישו את חשיבות צינון המתחים וכן את נכונות המדינות להמשיך ולהילחם בדאעש תוך השארת הכוחות הלוחמים מטעם הקואליציה הבינלאומית בעיראק.

"זה הכרחי כעת להוריד את ההסלמה. אנו קוראים לכל השחקנים המעורבים לגלות איפוק ואחריות מרבית", נמסר בהודעת המנהיגים. "שמירה על כוחות הקואליציה נגד דאעש היא בעלת חשיבות רבה בנקודה זהו. אנו קוראים לשלטונות בעיראק להמשיך ולספק לקואליציה את התמיכה הדרושה", אמרו.

הצהרתם של מרקל, ג'ונסון ומקרון הגיע לאחר שהשלושה שוחחו אמש במתיחות במזרח התיכון. בנוסף לכך, נציגי נאט"ו ייפגשו היום בבריסל לישיבה דחופה בה ידונו במצב במזרח התיכון. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, ארגן את הפגישה בתום התייעצויות עם חברי ברית ההגנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully