וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקטות נפלו סמוך לשגרירות ארה"ב בבגדאד; טראמפ מאיים: "נגיב בעוצמה"

ברקע המתיחות לאחר חיסול סולימאני, שתי קטיושות נפלו ב"אזור הירוק" וקטיושה נוספת נפלה בשכונה סמוכה. 6 בני אדם נפצעו. בתגובה, נשיא ארה"ב איים בפעולת "תגמול גדולה" לדבריו, אם איראן תעז לנקום את חיסול גנרל משמרות המהפכה. "מוכנים לתקוף אתרי מורשת איראניים"

עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים הלילה (שני) בפעולת "תגמול גדולה" נגד איראן לדבריו, אם תעז לנקום בוושינגטון על חיסולו של גנרל משמרות המהפכה קאסם סולימאני. הנשיא אמר כי ארצות הברית מוכנה לתקוף אתרי מורשת איראניים כיוון שאיראן הרגה לאורך השנים אזרחים אמריקנים רבים.

טראמפ אמר את הדברים לעיתונאים בבית הלבן לאחר חזרתו מביקור בפלורידה והוסיף כי הממשל עשוי לדון בפרסום מידע מודיעיני הקשור בחיסול סולימאני, ששיירתו הותקפה בבגדאד בשישי בידי מל"ט אמריקני.

שעות קודם לדבריו של טראמפ, שתי קטיושות נפלו ב"אזור הירוק" בו נמצאת שגרירות ארצות הברית בבגדאד וקטיושה נוספת בשכונת ג'אדיריה הסמוכה. המשטרה המקומית מסרה כי שישה בני אדם נפצעו.

נזקי שיגור הרקטות לעבר יעדים אמריקניים בעיראק, 4 בינואר 2020. צילום מסך
נזקי רקטות שנפלו בבגדאד, אמש/צילום מסך

מוקדם יותר צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי כל מתקפה איראנית נגד אזרחים או יעדים אמריקניים תיענה במהירות ובעוצמה, "וייתכן כי באופן לא פרופורציונלי".

מנגד, מנהיג מיליציה עיראקית שיעית המגובה על ידי איראן, קייס אל-קזאלי, הזהיר כי אם הכוחות האמריקניים לא יעזבו את עיראק, הם ייחשבו ככוח כובש. ביום שישי האחרון הטילה סנקציות על המיליציה בפיקודו של אל-קזאלי בטענה כי מדובר בשלוחה איראנית.

טראמפ יורד ממטוס האייר פורס וואן במרילנד, 5 ינואר 2020. רויטרס
"פעולת תגמול גדולה". טראמפ, אמש/רויטרס

אל-קזאלי שיגר את האיום לאחר שהפרלמנט העיראקי הצביע בעד הוצאת הכוחות האמריקניים מהמדינה. ההחלטה קוראת לממשלה לפעול לסיום כל "הנוכחות הזרה" על אדמת עיראק ולהחזיק במונופול על כלי הנשק. ההחלטה, שאינה מחייבת, קוראת לממשלה להבטיח שכוחות זרים לא משתמשים בשטחה היבשתי, האווירי או הימי של המדינה, תהיה הסיבה שאשר תהיה.

טראמפ התייחס לדברים ואיים להטיל סנקציות קשות על עיראק. "יש לנו בסיס צבאי שנבנה במדינה במיליארדי דולרים, וכוחותינו לא יעזבו אלא אם בגדאד תשלם לנו על כך", אמר. הנשיא הוסיף: "נטיל עליהם סנקציות כאלה שהם מעולם לא ראו".

מחלקת המדינה האמריקנית מסרה כי היא מאוכזבת מהחלטת הפרלמנט העיראקי. "בעת שאנחנו מחכים להבהרה נוספת על חוקיות והשפעת ההחלטה שהתקבלה היום, אנחנו דוחקים במנהיגים העיראקים לשקול מחדש את חשיבות היחסים הכלכליים והביטחוניים בין שתי המדינות והמשך נוכחות הקואליציה הגלובלית למאבק בדאעש", נמסר בהצהרת מחלקת המדינה.

כינוס חברי הפרלמנט העיראקי בבגדד 5 בינואר 2019. רויטרס
חברי הפרלמנט העיראקי מצביעים, היום/רויטרס

בתוך כך, טראמפ שוחח הלילה עם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, לראשונה מאז חיסולו של סולימאני. מהבית הלבן נמסר כי "השניים דנו בהתפתחויות האחרונות והדקו את הברית האמיצה בין המדינות.

קודם לכן מנהיגי גרמניה, צרפת ובריטניה, קראו לאיראן להימנע מכל פעולה אלימה ולחזור ולכבד את ההסדרים שנקבעו בין טהראן למעצמות בהסכם הגרעין משנת 2015. זאת בתגובה להודעת טהראן כי לא תציית יותר למגבלות הסכם הגרעין לאחר חיסול הבכיר האיראני. בנוסף, הדגישו שלושת המדינות את חשיבות צינון המתחים במזרח התיכון והביעו את נכונותן להמשיך ולהילחם בדאעש תוך השארת כוחות הקואליציה הבינלאומית בעיראק.

בצל הדריכות, גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית זיהתה כוננות מוגברת של מערכות הטילים האיראניות ברחבי המדינה. לדבריו, לא ברור האם רמת המוכנות גבוה למטרות הגנה או לא. הגורם לא פירט האם הטילים האיראניים כוונו למטרה מסוימת, לאור האיומים ששיגרה לוושינגטון. "הם ללא ספק ברמת מוכנות גבוהה", אמר. "האם זאת כוננות מוגברת כדי להתכונן טוב יותר להגנה או להתקפה? אי אפשר לקבוע זאת בשלב זה".

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

גם באירופה הביעו חשש מפני הסלמה במזרח התיכון. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שוחחו עם טראמפ. המנהיגים הסכימו לפעול יחד כדי להפחית את המתיחות באזור. לדברי ג'ונסון, "אנחנו בקשר צמוד עם כל הצדדים כדי לקדם רגיעה".

במקביל, שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, שוחח עם ראש ממשלת עיראק, עאדיל עבד אל-מהדי. לה דריאן הדגיש את חשיבות הקואליציה הבינלאומית למאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בעיראק ובסוריה. מלשכתו של אל-מהדי נמסר כי ראש הממשלה אמר לשר הצרפתי כי בכירים בבגדאד פועלים ליישום החלטת הפרלמנט על הוצאת הכוחות הזרים מהמדינה.


(עדכון ראשון: 5.1.20, 23:20)

קולות פיצוצים בבגדאד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully