וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לאחר החיסול: "לא נועד לפתוח במלחמה, מכבדים את העם האיראני"

נשיא ארצות הברית אישר כי החיסול בוצע בהנחייתו והאשים כי סולימאני אחראי לתקיפות האחרונות, בניהם גם על השגרירות, בבגדאד. "אני רוחש כבוד לאנשים באיראן ולא מעוניין בהחלפת המשטר שם", אמר. "אעשה הכל כדי להגן על האזרחים"

אתר רשמי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (שישי) כי חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני נועד למנוע מלחמה ולא לפתוח באחת נוספת. בנאום שנשא, ציין כי סולימאני אחראי למותם של אמריקנים רבים והאשימו באחריות לתקיפת השגרירות האמריקנית בבגדאד.

"המשימה החשובה ביותר שלי היא הגנת המדינה. בהוראתי חיסל הצבא את סולימאני שתכנן פיגעו מיידי על אנשי צבא ודיפלומטיים אמריקנים", אמר הנשיא טראמפ בפלורידה. "אני רוחש כבוד לאנשים באיראן ולא מעוניין בהחלפת המשטר שם". לדבריו, "השימוש בכוח קודס בשכונות באיראן חייב להיפסק מיד". עוד האשים טראמפ כי סולימאני נהג בדיכוי במפגינים האיראנים ואמר כי יעשה הכל כדי להגן על האזרחים האמריקנים.

מוקדם יותר צייץ טראמפ בטוויטר כי כי "איראן מעולם לא ניצחה מלחמה, אך גם מעולם לא הפסידה במשא ומתן". זוהי התייחסות ראשונה של הנשיא האמריקני לחיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, לאחר שבשעות הבוקר העלה בציוץ בטוויטר את דגל ארצות הברית. טראמפ הוסיף כי סולימאני תכנן להרוג עוד אמריקנים רבים, וכי הוא אחראי למותם של מפגינים במחאות שפקדו את איראן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים ראשונה לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני בבגדאד. 03 בינואר 2020.. רויטרס
לא מעוניינים בהסלמה. נשיא ארה"ב טראמפ במסיבת העיתונאים, הערב/רויטרס

במהלך היום הודיע שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו כי ארצות הברית אינה מעוניינת בהסלמה ומחויבת להימנע מכך. הוא כתב בטוויטר כי שוחח על כך עם בכיר במשטר של סין, עם שר החוץ הבריטי ושר החוץ של גרמניה. "החיסול היה פעולה הגנתית לאור התרעות על פגיעה באמריקנים", הוסיף.

בריאיון ל"פוקס ניוז" אמר פומפאו כי "אנחנו בטוחים שעשינו צעד נכון מבחינה אסטרטגית. זאת הייתה החלטה שהתבססה על נתונים מודיעיניים". הוא הוסיף כי "הייתה לנו הזדמנות לבצע זאת אתמול וניצלנו אותה. הנשיא טראמפ היה אחראי על כל הפעולות".

מוקדם יותר קראה שגרירות ארצות הברית בבגדאד לאזרחיה "לעזוב את עיראק מיד" לאחר החיסול. במקביל, כוחות לחימה בטרור של צבא עיראק נפרסו בפתח שגרירות ארצות הברית בבגדאד. רוסיה הביעה חשש כי החיסול של סולימאני יגביר את המתיחות באזור. "בגלל המתיחות המוגברת בעיראק ובאזור, שגרירות ארצות הברית קוראת לאזרחים אמריקנים להיזהר ולעזוב את עיראק באופן מיידי. אזרחים שצריכים לצאת בתעופה ולא מצליחים, לצאת ממדינות אחרות דרך היבשה", נמסר בהצהרת השגרירות. במקביל, גם צבא בריטניה הגביר את האבטחה בכל בסיסיו במזרח התיכון.

(עדכון ראשון: 15:15)

עוד בוואלה!

תגובה איראנית רחבה או ניסיון לפשרה: ההשלכות אחרי חיסול סולימאני

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפקד כוח קוד האיראני, קאסם סולימאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי לארצות הברית יש זכות להגן על עצמה וכי סולימאני היה אחראי למותם של אמריקנים חפים מפשע. "כפי שלישראל יש את הזכות להגנה עצמית, לארצות הברית יש את אותה הזכות בדיוק. טראמפ ראוי לכל ההערכה, ואנחנו עומדים לצדה של ארצות הברית". דברים אלו הנם התבטאותו הראשונה של נתניהו לחיסולו בעיראק של מפקד כוח קודס סולימאני בידי כוחות אמריקניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully