וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח הפגיעות בקטינים: יותר מ-50 אלף מקרי התעללות ב-2018

30.12.2019 / 5:00

משרד העבודה והרווחה פרסם את הדוח השנתי של העובדים הסוציאלים לפי חוק הנוער לשנת 2018, ממנו עולים כי ביותר מ-70% מהמקרים המדווחים, קטינים שנפגעו בידי בן משפחה. כ-25% מהדיווחים הם בגין התעללות פיזית, ו-20% מהדיווחים הועברו לטיפול המשטרה

צילום: רוני כנפו, עריכה: תומר לוי

עלייה של 8% בדיווחים על התעללות בקטינים בשנת 2018 - כך עולה מהדוח השנתי שהתפרסם היום (שני) של העובדים הסוציאלים לפי חוק הנוער במשרד העבודה והרווחה. לפי הדוח, ב-2018 התקבלו 50,976 דיווחים על התעללות בקטינים לעומת 47,447 בשנת 2017 ו-48,203 בשנת 2016. מדובר בדיווחים שמתקבלים אצל עובדים סוציאליים לפי חוק הנוער, הפועלים במסגרת חוק הגנה על קטינים וחסרי ישע.

במדינת ישראל פועלים בסך הכל 722 עובדים סוציאלים לפי חוק הנוער, במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות. תפקידם הוא לפעול בכל מקרה שבו נודע על ילדים שנפגעו מאלימות פיזית, מינית או מהזנחה קשה. בנוסף, מהדוח עולה כי העובדים הסוציאלים העבירו לטיפול המשטרה 10,403 מהמקרים שעליהם חלה חובת הדיווח לפי חוק הנוער. 1,710 מקרים הוגשו לוועדת פטור מדיווח למשטרה. כל היתר טופלו במסגרת השירותים הקיימים במחלקה לשירותים חברתיים, או במסגרות חוץ-ביתיות כמו משפחות אומנה שמשרד הרווחה מפעיל.

גן ציבורי ברחוב ויצמן בחולון, אפריל 2015. ברני ארדוב
מספר הדיווחים הגבוה ביותר היה בגין הזנחה, התעללות פיזית ומינית/ברני ארדוב

מספר הדיווחים הגבוה ביותר היה בגין הזנחה - 14,342 (30.6%), התעללות פיזית 11,633 (24.8%), התעללות מינית 5,461 (11.7%) והתעללות רגשית 3,425 (7.3%). הזנחה היא מצב מתמשך, המתאפיין בהיעדר יכולת של האחראי על הקטין לספק לו מענה לצרכיו הבסיסיים, להגן עליו, לספק לו נגישות לשירותי בריאות וחינוך ולספק לו צרכים רגשיים בסיסיים באופן כזה שעלול להוביל לפגיעה בבריאותו ובהתפתחותו התקינה. מנגד, התעללות היא גם מצב מתמשך, אבל של פגיעה פיזית ואקטיבית בקטין.

מהדוח עולה כי מרבית הפגיעות בקטינים מתרחשות במרחב שאמור להיות הבטוח ביותר עבורם, ועל ידי האנשים שאמורים לדאוג להם - ב-71% מהמקרים הפוגע הוא אחראי בתוך המשפחה, כשב-4.1% מהמקרים הפוגע הוא אחראי מחוץ למשפחה. עוד עולה מהדוח כי בנים חשופים יותר לפגיעה - 53.1% מהמקרים היו של פגיעה בבנים לעומת 46.9% בבנות.

עוד בוואלה!

שליחות קטלנית, גרסת המציאות: כך איבדנו אמון בטכנולוגיה (אבל לא הצלחנו להיגמל ממנה)

לכתבה המלאה

חמישית מהפגיעות - בבעלי מוגבלויות

מהשוואה בין המחוזות עולה שמספר הדיווחים הגבוה ביותר היה במחוז ירושלים (32.2% מכלל הדיווחים), למרות שלא מדובר במחוז הגדול ביותר. אחוז הדיווחים במחוז מרכז עומד על 27.5%, בצפון 26.9% ואחוז הדיווחים הנמוך ביותר נמצא במחוז דרום (13.3%).

הדוח חושף גם שיעור מדאיג של דיווחים על חשד לפגיעה בקטינים עם מוגבלויות - 11,404 מקרים שמהווים 22.4% מכלל הדיווחים. דיווחים נוספים הגיעו בנושאים: 731 מקרים של התמכרויות קטינים (1.6%), 792 על נוער שמעורב בפלילים (1.7%) ו-1,176 מהדיווחים עסקו בניסיונות אובדניים של קטינים (2.5%).

הנתונים מתייחסים גם לסוג ההתערבות שבוצעה בעקבות כל אחד מהדיווחים. מהדוח עולה כי בשנת 2018 הוצאו 2,303 קטינים מחוץ למשמורת, והאחראים עליהם הועברו בצו בית משפט למסגרות חוץ ביתיות כגון פנימיות, אומנה ועוד.

משרד הרווחה, ירושלים. אין, אתר רשמי
ב-71% מהמקרים הפוגע הוא אחראי בתוך המשפחה. משרד הרווחה/אתר רשמי, אין

חוה לוי, עובדת סוציאלית ראשית לחוק הנוער, אמרה כי "השנה אנו מציינים 30 שנים לתיקון בחוק שהגדיר את חובת הדיווח - המחייבת כל אדם ואנשי מקצוע, כולל אנשי טיפול, רפואה וחינוך לדווח על פגיעה בקטין אם קיים חשד לכך". היא הסבירה שלאורך השנים רואים העובדים הסוציאלים עלייה מתמדת בכמות הדיווחים, "במקום בו מקיימים את החובה החוקית". היא הוסיפה כי "דבר זה מאפשר לעובדים הסוציאלים להגיע אל הקטינים הסובלים מהזנחה והתעללות, ולהעניק הגנה וטיפול".

לוי הבהירה כי היא מתכוונת להמשיך ולהשקיע באיתור וזיהוי ילדים שנפגעים "על מנת לקיים משימה חשובה זו ובשלבים מוקדמים ככל הניתן". עוד הוסיפה לוי, "עובדים סוציאלים לפי חוק הנוער עוסקים במלאכת ההגנה על קטינים ונוער ברמות סיכון גבוה לאורך כל שעות היממה ובמשך כל השנה, לעיתים תוך סיכון אישי". לוי הבהירה כי "עבודתם המסורה ומחויבותם מאפשרת לקטינים הנזקקים לכך חיים מוגנים וקבלת טיפול המותאם לצרכיהם הרגשיים, הנפשיים, ההתפתחותיים והחינוכיים, בין אם בקרב המשפחה והקהילה ובין אם בתכניות חוץ ביתיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully