וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחנות, התומכים - והגשם: המדריך המלא לפריימריז בליכוד

25.12.2019 / 12:07

אחרי בחירות שחילקו את הליכוד לשני מחנות וסדרת בליצים תקשורתיים, טענות על גריעת מתפקדים ומסע דילוגים בין כנסי פעילים, בנימין נתניהו וגדעון סער משחיזים סכינים לקראת פתיחת הקלפיות מחר. מהם ההימורים ואיך התחזיות הגשומות עשויות להשפיע על התוצאות? תמונת מצב

אתר רשמי

בישורת האחרונה לקראת פתיחת הקלפיות לפריימריז לראשות הליכוד מחר (חמישי) בבוקר, בנימין נתניהו וגדעון סער משחיזים סכינים לקראת הקרב הגדול ועוקבים בדאגה אחר המפה הסינופטית. את היממה האחרונה נתניהו יעביר בעוד כנסים ואירועים ברחבי הארץ כפי שעשה בשבועיים האחרונים, ואילו סער יהיה עסוק בעיקר בשיחות שכנוע טלפוניות: המטרה של שניהם - להגיע לכמה שיותר מתפקדי ליכוד ולשכנע אותם לצאת ולהצביע למרות מזג האוויר הסוער שאמור לפקוד את הארץ מחר.

מאמצי השכנוע יימשכו גם מחר עם פתיחת הקלפיות ב-8 בבוקר, כששני הצדדים ינסו לגייס כמה שיותר מתפקדים לטובתם. לפי ההערכה הרווחת בליכוד, נתניהו הוא פייבוריט לנצח, אך התחזיות הגשומות עשויות לפגוע באחוזי ההצבעה ולהשאיר את תומכיו בבית. ככלל, סער, שמוביל מחנה קטן ומאורגן יותר, נחשב למי שירוויח משיעורי הצבעה נמוכים, ואילו נתניהו, שנהנה מתמיכה בעיקר אצל הבוחרים החופשיים, דוחף לשיעור הצבעה גבוה. לקראת פתיחת הקלפיות, הנה סיכום קצר ותמונת מצב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם גדעון סער בתום ישיבת סיעה מיוחדת של הליכוד לציון יום מותו של בגין. 11 במרץ 2018. שרון רביבו, מערכת וואלה!
נכנסים לישורת האחרונה של הקמפיין. נתניהו וסער/מערכת וואלה!, שרון רביבו

ההיסטוריה הקצרה עד כאן

היו"ר המכהן הצליח לגרוף את תמיכתם הפומבית של כמעט כל צמרת הליכוד, ובעיקר של כל חברי החמישייה והעשיריה הראשונה שחלקם לוטשים עיניהם לקרב הירושה

סער, שהיה במשך שנים הח"כ הכי פופולרי בליכוד, לקח פסק זמן מהפוליטיקה ב-2014, חזר ב-2017 - קצת אחרי שנפתחו החקירות הפליליות של נתניהו, ותוך זמן קצר סומן כמי שמנסה לחתור תחתיו. בשנה שעברה, נתניהו החל לחשוש כי סער והנשיא ריבלין, שנחשב למקורבו, רקמו "מזימת פוטש" להדחתו, וניסה בכל מאודו לפגוע בו ובאנשיו בפריימריז האחרונים של הליכוד לרשימת הכנסת בפברואר האחרון. למרות המאמצים הגדולים לערער את בסיס התמיכה שלו, סער הגיע למקום החמישי, ואף הצליח להביא לניצחון של מיכל שיר, מקורבתו שהתמודדה במחוז תל אביב, על פני המועמד בו תמך נתניהו.

בבחירות מועד א' ובמועד ב' השניים הכריזו על סוג של הפסקת אש, וסער לקח חלק פעיל בקמפיין הליכוד, אך החששות של נתניהו לא התפוגגו. שבועיים אחרי בחירות ספטמבר, נתניהו הודיע כי הוא שוקל לקיים פריימריז בזק על ראשות הליכוד, וסער צייץ "אני מוכן", אך היוזמה ירדה מהפרק באותו זמן ואחר כך היוצרות התהפכו. אחרי הגשת כתב האישום נגד נתניהו, סער היה זה שדרש לקיים פריימריז בזק - עוד לפני פיזור הכנסת, בטענה שהוא יכול להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות, אך נתניהו הצליח לדחות את ההתמודדות עד שהאפשרות שתורכב ממשלה בלעדיו תרד סופית מהשולחן. בשלב מסוים, הוא אפילו שקל לבטל את הפריימריז בכלל, אך בסופו של דבר שוכנע שההתמודדות עשויה להועיל לו, ומיד אחרי פיזור הכנסת פעל לקיימן בהקדם האפשרי.

גדעון סער במהלך כנס פתיחת הבחירות המקדימות לראשות הליכוד, אולמי הרמיטאז', אור יהודה 16 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
מחנה קטן ומאורגן. סער בכנס פתיחת הפריימריז/ראובן קסטרו

עוד קצת היסטוריה

נתניהו עומד בראשות הליכוד ברציפות מאז סוף 2005, ובכל ההתמודדויות שהיו מולו מאז ניצח ברוב גדול - את סילבן שלום, ישראל כץ, משה פייגלין ודני דנון שהעזו להתמודד מולו. הפעם האחרונה שבה מתפקדי הליכוד הביעו בו אמון הייתה בסוף 2014, לקראת הבחירות לכנסת ה-20, ונתניהו ניצח בהן את דני דנון ברוב גדול. מחד, אחרי בחירות 2015, הוא הקדים את הבחירות המקדימות והבטיח את הנהגתו גם בבחירות לכנסת ה-21, אך מכיוון שאף אחד לא הציב מועמדות מולו, הפריימריז בוטלו והוא נקבע כיו"ר המפלגה גם לבחירות הבאות. אחרי בחירות אפריל, הוא הצליח לאשר במזכירות הליכוד החלטה שביטלה את פריימריז לראשות הליכוד וגם לרשימה, וכך נחסכה ממנו ההתמודדות לקראת הכנסת ה-22.

סער הוא היחיד מבין בכירי הליכוד שקרא תיגר על נתניהו בעקבות כישלונותיו הפוליטיים בשנה האחרונה, וכך, ייערכו מחר פריימריז לראשות הליכוד כמתחייב בחוקת המפלגה לראשונה מזה חמש שנים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו באירוע קמפיין לפריימריז לראשות הליכוד בחיפה, 17 בדצמבר 2019. שרון רביבו, אתר רשמי
מתמקד בחיזוק האתוס הליכודי. נתניהו באירוע פריימריז בחיפה/אתר רשמי, שרון רביבו

המעודדים ביציע וקבוצות הכוח

כיאה לקרב דמוקרטי במיטבו, בשבועות האחרונים הליכוד הלך ונחלק בין מחנה נתניהו למחנה סער. היו"ר המכהן הצליח לגרוף את תמיכתם הפומבית של כמעט כל צמרת הליכוד, ובעיקר של כל חברי החמישייה והעשיריה הראשונה שחלקם לוטשים עיניהם לקרב הירושה ביום שאחרי נתניהו. ישראל כץ ומירי רגב התגייסו לנהל את מטה הפריימריז של נתניהו, ומלווים אותו בכל צעד ושעל במפגשים עם הפעילים במסע הדילוגים הארצי שהוא מנהל לקראת הפריימריז, יריב לוין, יואב גלנט, גילה גמליאל ואבי דיכטר, גם הם בתומכי נתניהו הנלהבים.

האחרון להצטרף למחנה תומכי נתניהו היה השר גלעד ארדן, מספר 3 ברשימת הליכוד, שאתמול קרא למתפקדים להצביע ביבי ולקח צד. כעת, יולי אדלשטיין וחיים כץ הם היחידים מסיעת הליכוד שלא נקטו עמדה פומבית ונותרו על הגדר. מאחורי הקלעים, פעילים המזוהים עם אדלשטיין מסייעים לקמפיין נתניהו, ואילו כץ, שמקורב מאוד לסער, הגיע לכנס שלו ונחשב למי שתומך בו.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין במעמד החזרת המנדט להטלת הרכבת הממשלה על יו"ר הכנסת, 21 נובמבר 2019. מיכאל דימנשטיין, לע"מ, עיבוד תמונה
פעילים המזוהים עמו מסייעים לקמפיין של נתניהו. אדלשטיין/עיבוד תמונה, מיכאל דימנשטיין, לע"מ
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן בטקס הזיכרון לאסון הכרמל 17 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
לקח צד. ארדן/שלומי גבאי

מהצד השני, רק ארבעה מ-32 הח"כים הנוכחיים של הליכוד בכנסת הצטרפו לקרב של סער: יואב קיש, שרן השכל, מיכל שיר ואתי עטיה. בתווך, כמעט כל ראשי הערים, ראשי המועצות, וראשי הסניפים של הליכוד ברחבי הארץ נחלקו בין נתניהו וסער, כשהאחרון קיבל תמיכה חזקה בעיקר מראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, וראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה.

גם מפת קבוצות הכוח והמפקדים הגדולים בליכוד נחלקה לשניים. סער בנה על תמיכת ועד העובדים של התעשייה האווירית, בסיס הכוח של מקורבו חיים כץ, הליכודניקים החדשים - וחלק לא מכובד מהמפקד ביהודה שומרון. בכל קבוצה, לפי ההערכה, יש כמה אלפי אנשים, אך כץ לא קרא פומבית לתמוך בו, הליכודניקים החדשים ברובם החליטו שלא לתמוך בו בגלל שלא הביע עמדה ערכית כלפי מצבו המשפטי של נתניהו, וראשי המתפקדים ביהודה שומרון נחלקו בינו ובין נתניהו ובסופו של דבר גם שם נתנו חופש הצבעה. נתניהו, מצד שני, קיבל בשבועיים האחרונים את התמיכה של מתפקדי "קבלה לעם", וכן את ברכת הרב מאזוז, שכל אחד מהם מוביל אלפי מתפקדים שאמורים להצביע כמקשה אחת.

שר המשפטים אמיר אוחנה וטקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
מתקבל בתשואות רמות בכל כנס. אוחנה/שלומי גבאי
חיים כץ בכנס פתיחת הבחירות המקדימות של גדעון סער לראשות הליכוד, אולמי הרמיטאז', אור יהודה 16 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
נחשב למי שתומך בסער. כץ בכנס פריימריז באור יהודה/ראובן קסטרו

במחנה סער טענו במהלך הקמפיין טענות קשות נגד מנהלת הליכוד שגרעה מספר הבוחרים אלפי שמות של מתפקדים שמזוהים עם הליכודניקים החדשים ועם סער, במטרה לפגוע בתמיכה בבחירות. בנוסף לכך, החלטת ועדת הבחירות המרכזית שלא לאפשר הצבעה בכלל הסניפים אלא רק בסניפים אליהם המתפקדים משויכים עשויה לפגוע גם היא במחנה סער: רבים מתומכיו שובצו בקלפיות רחוקות, והמתפקדים המאורגנים בתעשייה האווירית רגילים שהיו להצביע בקלפי אחת קרובה למקום עבודתם, יצטרכו להשקיע יותר כדי לשלשל את הפתק לקלפי.

הקמפיינים והנשק הסודי

נתניהו התמקד בעיקר בהישגיו ויכולותיו הנוכחות, ובחיזוק האתוס הליכודי שלא מדיחים מנהיג מכהן, בזמן שבכירים אחרים עשו בשבילו את העבודה השחורה ותקפו את סער כחתרן שחבר לכחול לבן ולשמאל

שני הקמפיינים נוהלו בעיקרם בשטח, במסע דילוגים בין סניפים ואולמות אירועים. הקמפיין של סער התמקד בעיקר במצבו הפוליטי של נתניהו לאור כתבי האישום והעובדה שהוא ככל הנראה חסום מלהרכיב ממשלה, בסיוע שורת סקרים שמראים שגוש הימין בהובלתו גדל. נתניהו מצדו התמקד בעיקר בהישגיו ויכולותיו הנוכחות, ובחיזוק האתוס הליכודי שלא מדיחים מנהיג מכהן, בזמן שבכירים אחרים בליכוד עשו בשבילו את העבודה השחורה ותקפו את סער כחתרן שחבר לכחול לבן ולשמאל במאמץ להפלת שלטון נתניהו. נתניהו כמעט ולא הזכיר או התייחס לסער בנאומיו בכנסים, ורק השבוע, לראשונה, פרסם תגובה רשמית לדברים שהמתחרה שלו אמר. אחרי שסער הצהיר כי אם ייבחר יפעל לבחירתו של נתניהו לנשיא המדינה, גם נתניהו תקף אותו כמי ש"התיישר עם התקשורת והשמאל".

לצדו של סער בכנסים עמדו הח"כים והפעילים, ובעיקר רעייתו גאולה אבן-סער שלקחה חלק פעיל ובולט בקמפיין. אבן-סער לקחה פסק זמן מהגשה בטלוויזיה וליוותה את בעלה ברחבי הארץ ובבליצים של ראיונות תקשורתיים. היא התקבלה באהדה גדולה על ידי תומכיו וסייעה לו במיצוב תדמית זוגית להנהגת המדינה, בדיוק כמו הזוג שאותם הם שואפים להחליף בבלפור.

יואב קיש וגאולה אבן במהלך כנס תמיכה בגדעון סער, אולמי אורנים, חיפה 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
לקחה חלק פעיל ובולט בקמפיין. גאולה אבן-סער, משמאל/שלומי גבאי

הכוכב של כנסי הפריימריז של הצד השני היה שר המשפטים אמיר אוחנה, שמתקבל בתשואות רמות בכל כנס אליו הוא מגיע. העימותים של אוחנה עם צמרת משרד המשפטים והקמפיין שנפל במקביל לקרב על מינוי ממלא מקום פרקליט המדינה הגבירו מאוד את החשיפה ואת הפופולריות שלו בקרב מתפקדי ליכוד, שמשננים בכנסים את הסיסמה שטבע: "העם דורש צדק משפטי".

הימורים וסיכויים

לפי ההערכה הרווחת בליכוד נתניהו צפוי לנצח את סער בהפרש גדול. כל מי שהתמודד מולו בעשור האחרון קיבל בין 20-30% מהקולות כך שזו נקודת הפתיחה של סער, שמתבססת על מחנה שלם שבכל מקרה מצביע נגד נתניהו. אם סער יזכה ליותר מ-30% מהקולות, התוצאה תציב אותו בעמדת פתיחה טובה לקרב הבא על הנהגת הליכוד אחרי סוף עידן נתניהו, אך ככל שיקבל פחות מכך, זו תיחשב מכה למעמדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully