וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטרה - כביש של אל-קאעדה: צבא אסד כותש את מעוז המורדים בסוריה

24.12.2019 / 4:37

בשלושת ימי הלחימה האחרונים נפגעו עשרות קהילות וכפרים מההתקפות האוויריות של צבא אסד, שמתקדם במחוז אידליב בניסיון להשתלט על עיירה שבשליטת המורדים. אלפים נמלטו בבטחה במסגרת הפסקת אש הומניטרית בחסות האו"ם. "תושבים רבים היו צריכים לבחור בין מוות או בריחה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

כוחות הצבא של משטר אסד המשיכו אתמול (שני) להתקדם בלחימה במעוזי המורדים האחרונים שנותרו במדינה. המתקפה הצבאית הנוספת שהחלה בשבוע שעבר, הביאה לבריחה המונית של אזרחים, שנמלטו לאזורים בטוחים יותר בסמוך לגבול עם טורקיה.

בחסות תקיפות אוויריות והפגזות כבדות, כוחות סורים התקדמו במחוז אידליב בצפון-מערב המדינה, לעבר עיירה מרכזית שבשליטת המורדים, מערת א-נועמאן. העיירה נמצאת על כביש מהיר המקשר בין עיר הבירה דמשק לבין העיר חאלב בצפון.

תושבים נמלטים באידליב, בעקבות הפגזות צבא אסד, 24 בדצמבר 2019. AP
תושבים נמלטים ממחוז אידליב/AP

ככל הנראה, המטרה המידית של כוחות הנשיא בשאר אסד היא לפתוח מחדש את הכביש המהיר, שנסגר על ידי המורדים מאז שנת 2012. מחוז אידליב, הנשלט על ידי חמושים המסונפים לאל-קאעדה, מהווה גם בית לשלושה מיליון אזרחים, והאו"ם הזהיר כמה פעמים מפני הסיכון ההולך וגובר לקטסטרופה הומניטרית לאורך הגבול עם טורקיה. האו"ם טוען כי יותר ממחצית האזרחים באידליב נעקרו מבתיהם בעקבות ההתקפות האוויריות הבלתי-פוסקות באזור.

דובר מזכ"ל האו"ם סטפן דוג'ריק אמר אתמול כי הפסקת אש הומניטרית, שנקבעה לצורך משא ומתן בחסות האו"ם, אפשרה מעבר בטוח ליותר מ-2,500 בני אדם שנמלטו מהאזור. במהלך שלושת הימים האחרונים, לדברי דוג'ריק, כ-39 קהילות ויישובים נפגעו מההפגזות במחוזות חמה, אידליב וחאלב, וכ-47 קהילות שנפגעו כתוצאה מהתקיפות האוויריות. דוג'ריק הוסיף כי "האו"ם קורא לכל הצדדים להבטיח את ההגנה על אזרחים ולאפשר גישה מתמשכת וללא הפרעות לארגונים ההומניטריים לספק סיוע לכל הנזקקים".

הריסות בעיר אידליב בצפון סוריה, בעקבות הפצצות צבא אסד, 24 בדצמבר 2019. רויטרס
הריסות בעיר אידליב/רויטרס

תושבים רבים מכפרים ועיירות במחוז אידליב המותקף נמלטו עם חפציהם במשאיות, במכוניות ובאופנועים. הבריחה של תושבי האזור הגיעה לאחר המתקפה היבשתית של כוחות המשטר, שהתחדשה בשבוע שעבר לאחר קריסת הפסקת האש שהייתה באזור מאז סוף אוגוסט. לפני סבב האלימות האחרון, דיווח האו"ם כי כ-60 אלף מתושבי מחוז אידליב כבר נעקרו מבתיהם מאז שהחלו ההפצצות של כוחות אסד בסוף החודש שעבר.

העיתון הפרו-ממשלתי אל-ווטאן טען כי הכוחות הסוריים נמצאים במרחק של כמה קילומטרים ממארת אל-נומאן והוסיף כי העיירה "עשויה להיכנע לצבא בלי קרב". כוחות ההגנה האזרחית הסורית, המכונה גם הקסדות הלבנות, אמרה כי מארת אל-נומאן והעיירה סרקב הסמוכה היו כמעט ריקים לאחר שעשרות אלפי אזרחים נמלטו מהתקיפות האוויריות והקרקעיות של כוחות המשטר. "כפי שאתה יכול לראות ההרס הוא מסיבי. תושבים רבים נאלצו לברוח מהאזור", אמר איש הקסדות הלבנות במארת אל-נומן. "הם היו צריכים לבחור בין מוות או בריחה אל עבר הלא נודע בצפון".

הריסות בעיר אידליב בצפון סוריה, בעקבות הפצצות צבא אסד, 24 בדצמבר 2019. AP
העיירה מארת אל-נומאן "עשויה להיכנע לצבא בלי קרב". הריסות בעיר אידליב/AP

בעיתון אל-ווטאן ובמרכז הסורי לזכויות אדם דיווחו כי כוחות אסד גם כמעט הצליחו להשתלט על עמדת תצפית טורקית בסמוך לכפר סורמן שבמחוז אידליב. טורקיה היא תומכת משמעותית של כמה מקבוצות המורדים, ויש לה 12 עמדות תצפית בצפון-מערב סוריה, במסגרת הסכם שהושג בשנה שעברה בתיווך רוסיה. המרכז הסורי לזכויות אדם, שיש לו רשת של פעילים בסוריה, מסר כי כוחות הממשל השתלטו בימים האחרונים כ-35 כפרים ויישובים ליד העיירה מארת אל-נומאן.

כמו כן, בתקשורת במדינה דווח כי אתמול התפוצצה מכונית תופת בשוק בעיירה והרגה חמישה בני אדם. סוכנות הידיעות הממלכתית סאנא מסרה כי הפיצוץ אירע בכפר סולוק הסמוך לגבול עם טורקיה. במהלך מבצע "מעיין השלום" בחודש אוקטובר, כבשו לוחמי מיליציות פרו-טורקיות את תל אבייד וסולוק מידי הלוחמים הכורדים. פלישת טורקיה לצפון-מזרח סוריה דחקה את הלוחמים הכורדים מהאזורים הסמוכים לגבול עם טורקיה.

תושבים נמלטים באידליב, בעקבות הפגזות צבא אסד, 24 בדצמבר 2019. AP
כ-60 אלף מתושבי מחוז אידליב כבר נעקרו מבתיהם. תודבים נמלטים מאידליב/AP

עשרות אנשים נהרגו בשבועות האחרונים בסדרת פיצוצים שאירעה באזור צפון סוריה, שבשליטת לוחמי המיליציות הפרו-טורקיות. טורקיה מאשימה בכך את הלוחמים הכורדים, אך הכורדים מכחישים מעורבות בתקיפות אלו. בצבא רוסיה מנגד, טענו כי המורדים השתמשו במל"טים כדי לתקוף את בסיס חיל האוויר הרוסי הסמוך לחוף הים במערב סוריה יום קודם לכן. לטענת הרוסים, שני המל"טים הופלו ולא גרמו לנזק או לנפגעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully