וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכזבה במשפחתה של נעמה יששכר: "חייבים להמשיך במאבק"

קרובי הצעירה הישראלית אמרו כי הם כועסים על בית המשפט במוסקבה, שדחה את ערעורה על עונש המאסר שניתן לה. "היא לא צריכה לשאת על הכתפיים את האינטרסים בין המדינות", אמרו במשפחה. נתניהו שוחח עם האם, שאמרה: "תן לי תקווה". עורך דינה של יששכר: "עשינו כל מה שיכולנו"

עריכה: שאול אדם וליר שפיגלר

במשפחה ובצוות ההגנה של הצעירה הישראלית נעמה יששכר קיבלו היום (חמישי) באכזבה את החלטת בית המשפט במוסקבה לדחות את ערעורה, ולהותיר את כנו את העונש שניתן לה. "אין לי מילים", אמרה נעמה, שנשלחה ל-7.5 שנות מאסר בכלא ברוסי בגין סמים שנמצאו בתרמילה בשדה התעופה, מתוך תא הזכוכית שבו העידה בבית המשפט. אמה, יפה יששכר, אמרה לה: "אני אוהבת אותך, נעמה, תהיי חזקה".

"אנו מצטערים וכועסים", אמרו במשפחתה של יששכר. "כולם ראו את הפארסה שהתנהלה כשנעמה מבודדת בתא זכוכית. נעמה לא צריכה לשאת על הכתפיים שלה את כל האינטרסים והמחלוקות בין ישראל לרוסיה. אנו מבקשים מראש הממשלה, תממש את התחייבותך. אל תאפשר מצב שבו פוטין נוחת בישראל לטקס ממלכתי בלי שנעמה שבה הביתה".

הערעור הוגש על ידי עורכי דינה ואדים קולבגנט מרוסיה ואלכסיי קובלנקו מישראל. "עשינו כל מה שאנחנו יכולים ויותר מכך", אמר קלוגבנט בתגובה להחלטה. "השמענו את כל הטיעונים שלנו, שהם רבים, הסברנו בפרטי פרטים את טיעוני ההגנה כדי שיתקבלו תוצאות הוגנות וצודקות. אבל הרכב השופטים הזה לא הקשיב לנו, או לא היה יכול לעשות זאת. זה אומר שיש סיבות אחרות".

אמה ואחותה של נעמה יששכר בדיון בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 19 בדצמבר 2019. AFP, GettyImages
אמה ואחותה של נעמה יששכר בבית המשפט, היום/GettyImages, AFP

כשנשאל האם מדובר בסיבות פוליטיות, השיב: "אולי, אני לא רוצה להעלות ספקולציות, אני עורך דין ולא פוליטיקאי. ואני יודע בוודאות שעמיתיי ואני עשינו את כל העבודה ההכרחית כדי לבטל את פסק הדין הלא צודק הזה. אבל בית המשפט לא הסכים איתנו, ואולי לא היה יכול להסכים איתנו".

הסנגור הוסיף כי הוא "ללא ספק" ממליץ להגיש ערעור. לדבריו, "אנחנו בטוחים שזה הכרחי בתיק הנוכחי ואנחנו חייבים להמשיך במאבק שלנו לראייתנו. אבל כמובן, זה תלוי בנעמה ובאמה, הן אלה שיחליטו".

"מבקשת צדק"

בעדותה, יששכר חזרה בה מההודאה שניתנה בבית המשפט, וטענה כי היא לא הבינה מה היא עשתה, לא ידעה את השפה, וכי עורכי הדין הקודמים שייצגו אותה הטעו אותה וזייפו את מסמך ההודאה. עוד טענה יששכר כי שוטר רוסי הכריח אותה לעבור את הגבול באופן יזום, וכי היא ראתה את הסם בפעם הראשונה שבה השוטר הוציא את זה מהתיק שלה.

"אני מבקשת צדק", אמרה נעמה אחרי שלב הסיכומים. "אף אחד לא שאל אותי אם הסם שלי. לא הייתי לי כוונה להחזיק בו ולהיכנס לרוסיה. הייתי במשך תשעה חודשים מאחורי סורג ובריח, במדינה זרה ומבודדת, ללא זכויות אדם ושפת האם שלי. ההרשעה הזאת תהרוס את כל הטוב שבניתי בחיים שלי בגלל פשע שלא ביצעתי".

נעמה יששכר בדיון בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 19 בדצמבר 2019. AFP, GettyImages
"אין לי מילים". נעמה יששכר בבית המשפט, היום/GettyImages, AFP

לאחר שמיעת הטיעונים מצד ההגנה והתביעה, השופטים יצאו להתייעצות - וכעבור עשר דקות חזרו ומסרו את החלטתם כי הערעור נדחה. "נראה לך שיש פה צדק? זה רוסיה, זה לא מפתיע", אמרה יפה יששכר לעיתונאים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם האם ואמר לה: "חרף האכזבה מהחלטת בית המשפט - אני לא מוותר. אמשיך לפעול בכל דרך כדי להשיב את נעמה הביתה". בשיחתם, אמרה לו יפה: "תן לי תקווה".

מוקדם יותר השבוע, בכנס תומכים בחיפה במסגרת הפריימריז לראשות הליכוד, נתניהו אמר כי "אתם קוראים לי קוסם, אבל אני מבטיח דבר אחד - אני מביא את נעמה הביתה". אתמול, גורמים בסביבתו הבהירו כי בדבריו הוא התכוון לומר ש"הוא מחויב להביא את נעמה יששכר הביתה" וכי "זה ייקח עוד זמן".

תשעה חודשים בכלא

יעקב ליבנה, הממונה על השגרירות הישראלית ברוסיה, אמר כי "כמו כולנו, אני אישית מאוכזב מהתוצאה. יחד עם זאת, היחסים שלנו עם רוסיה הם יחסים איתנים וחשובים. אני מקווה ומייחל ליום שבו נעמה תחזור הביתה, אנחנו מקווים שזה יהיה מהר ככל האפשר".

ליבנה הוסיף כי "משרד החוץ, כפי שעשה עד היום, ימשיך לטפל וללוות את נעמה עד שהיא תחזור הביתה. אני מקווה שזה יקרה בהקדם האפשרי, צריך לראות את ההליך המשפטי ואת החלטת הרשויות הרוסיות".

אמה ואחותה של נעמה יששכר מגיעות לבית המשפט

עריכה: שאול אדם

הפרשה החלה כשבחודש באפריל האחרון יששכר נתפסה עם 9.5 גרם חשיש בנמל התעופה במוסקבה, בעת שעשתה את דרכה מהודו לישראל. הדיון נפתח הבוקר בבית המשפט במוסקבה, בנוכחותה של הישראלית, ובפני הרכב של שלושה שופטים.

האם והאחות, יפה וליעד יששכר, קיוו כי השופטים יקבלו הכרעה בעניינה ויודיעו האם היא תישאר לרצות את העונש המאסר הארוך שנגזר עליה, או שהוא יומתק או אף יבוטל והיא תשוחרר. הם פגשו בה היום לראשונה מחוץ לכותלי הכלא, מאז שנאסרה.

שר החוץ ישראל כץ אמר כי "למרות ההחלטה המאכזבת של בית המשפט ברוסיה, נמשיך לפעול בכל העוצמה לשחרורה של נעמה והחזרתה הביתה לחיק משפחתה. משרד החוץ ימשיך ללוות ולסייע לנעמה ומשפחתה בכל הערוצים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully