וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה הלילית בביירות: עימותים בין הצבא לתומכי חיזבאללה ואמל

17.12.2019 / 8:45

ביום השלישי לעימותים בבירת לבנון, פיזרו כוחות צבא גז מדמיע נגד פעילי הארגונים השיעיים שזעמו על סרטון שלעג לאנשי הדת שלהם. הם הציתו צמיגים, השליכו אבנים והעלו באש מכוניות. המדינה משותקת מאז תחילת המחאה לפני כחודשיים, והשיחות להרכבת ממשלה תקועות

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

כוחות מצבא לבנון ירו הלילה (שלישי) גז מדמיע לעבר תומכי חיזבאללה ואמל השיעים, שניסו להסתער על כיכר בביירות בעקבות סרטון שבו הושמו ללעג מנהיגים בולטים בעדה שלהם. מאות צעירים על אופנועים, שנופפו בדגלי המפלגות ובדגלים דתיים, התאספו במרכז הבירה וצעקו "שיעים, שיעים", תוך שהם מעלים באש צמיגים. עדי ראיה סיפרו כי הם השליכו אבנים וזיקוקים לעבר כוחות הביטחון שעמדו בסמוך.

תוך שהם מתעלמים מקריאותיהם של הפוליטיקאים, הצעירים ניסו לפרוץ מחסום משטרתי בכיכר שבו הקימו מפגינים נגד הממשלה אוהלים במחאה הנמשכת כבר חודשיים. ברשתות הטלוויזיה נראו צעירים שורפים צמיגים, משחיתים מבני משרדים ומעלים באש כמה מכוניות, קרוב לכביש ראשי המחבר בין חלקי המזרחיים והמערביים של ביירות.

עימותים בהפגנות בביירות לבנון, 16 בדצמבר 2019. רויטרס
המפגינים ניסו לפרוץ מחסום ביטחוני. עימותים בביירות, הלילה/רויטרס

המפגינים בכיכר הותקפו בעבר על ידי ארגונים שיעיים שזעמו על קריאות נגד מנהיגיהם הפוליטיים, אך מעשי האלימות הלילה היו בעלי אופי עדתי גלוי. הסרטון, שהלהיט את היצרים במדינה המפולגת באופן עמוק מבחינה עדתית, הוכן על ידי סוני מהעיר טריפולי שבצפון המדינה ופורסם ברשתות החברתיות. זה היה הלילה השלישי ברציפות של הפגנות בעיר.

בעיר צידון שבדרום המדינה, שבה רוב האוכלוסייה סונית, קבוצות של צעירים רעולי פנים הסתערו על הכיכר המרכזית והעלו באש כמה אוהלים שבו לנו מפגינים במשך כמה שבועות.

עוד בוואלה!

בגלל קריאות נגד נסראללה: עימותים בין תומכי חיזבאללה למפגינים בביירות

לכתבה המלאה
עימותים בהפגנות בביירות לבנון, 16 בדצמבר 2019. רויטרס
עימותים בהפגנות בביירות לבנון, 16 בדצמבר 2019/רויטרס

מאז שההפגנות, שפרצו באוקטובר, הובילו את סעד אל-חרירי להתפטר מתפקידו כראש ממשלה, השיחות בין המפלגות הגדולות על הקמת ממשלה חדשה נותרו תקועות. לבנון זקוקה בדחיפות לממשלה חדשה שתוציא אותה מהמשבר הכלכלי, משום שהקהילה הבינלאומית מקצה את הסיוע הכלכלי שלה למדינה רק אם תוקם ממשלה שתוכל להעביר רפורמות קשות.

המחאה החלה בשל זעם הולך וגדל על יוקר המחיה, תכנית להטל מסים חדשים והתנהלותם של הפוליטיקאים השולטים במדינה על בסיס חלקות כוח עדתית מאז מלחמת האזרחים שהתחוללה בין 1975 ל-1990. המפגינים מאשימים את הפוליטיקאים בשוד הקופה הציבורית דרך רשתות נאמנות.

המשבר הכלכלי בלבנון, שהולך ונבנה במשך שנים, הגיע לשיאו: הלחץ על הלירה גדל, יבואנים רבים לא יכולים לרכוש סחורות, ובנקים הגבילו את משיכות הדולרים. הסנקציות שהטילה ארצות הברית על גורמים בלבנון בשל קשריהם לחיזבאללה, שהיו חלק מהממשלה היוצאת, הכבידו אף הן על המצב הכלכלי. חסן נסראללה, מזכ"ל הארגון השיעי הנתמך על ידי איראן, מתעקש שהממשלה החדשה תכלול גורמים פוליטיים, ולא רק אנשי מקצוע, כפי שדורשים המפגינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully