וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבלת אזורי רכיבה ומספרי זיהוי: התקנות החדשות לכלים החשמליים בת"א

16.12.2019 / 16:30

עיריית תל אביב פרסמה תקנות רחבות ומחמירות עבור כלי הרכב החשמליים בעיר שייושמו מתחילת שנת 2020. מחבישת קסדה בכלים השיתופיים, דרך אזורי נסיעה אסורים והגבלת מהירות ועד דיווח באפליקציה ייעודית על עבירות תנועה ומחזור סוללות

צילום: יותם רונן, עריכה: אסף דרורי

עיריית תל אביב פרסמה היום (שני) תקנות חדשות הנוגעות לכלי הרכב החשמליים בעיר. לקראת שנת 2020 החליטה העירייה להרחיב ולהחמיר את התנאים ואת המגבלות על הכלים, כחלק מהפיילוט אותו החלה באוגוסט 2020 אז החלה בהסדרת הצבתם של הכלים הזעירים שיתופיים המוצעים להשכרה במרחב הציבורי.

על בסיס בחינת הממצאים והפקת לקחים מתקופת ההפעלה הראשונית והתייעצות עם הגורמים האחראים על שמירה על הבטיחות בדרכים, החליטה העירייה להוסיף עוד תנאים והגבלות. המטרה של הכללים הנוספים היא להקטין את ההשפעות השליליות של השימוש בכלים הזעירים השיתופיים במרחב הציבורי, הן בהיבטים של בטיחות בדרכים והן בהיבטים של סדר ציבורי, כשהמשימה העיקרית היא מיגור התופעה של רכיבה אסורה במדרכה. כיום מעל 10% מהנסיעות בעיר מבוצעות בכלים זעירים חשמליים, וחלקן הגדול מבוצע באמצעות הכלים השיתופיים, המונים כ-8,000 קורקינטים ואופניים שיתופיים.

תאי חנייה לקורקינטים חשמליים שיתופיים בתל אביב. עיריית תל אביב,
תא חניה ייעודי לכלי הרכב השמליים. תל אביב/עיריית תל אביב

התקנות החדשות של העירייה נוגעות לחבישת קסדה, הגבלת הנסיעה באזורים מוגבלי תנועה או בעלי חיכוך רב עם הולכי רגל, מספרי זיהוי ואפליקציה ייעודית ומחזור סוללות. כך למשל, כל חברות הכלים השיתופיים יחוייבו לספק קסדה שתהיה נגישה למשתמש, באמצעות חיבורה לכל כלי חשמלי. הוספת התנאי האמור, ביקשה העירייה לקבל סמכות אכיפה בגין עבירה של רכיבה ללא קסדה אך על הדבר להיות מוסדר עם הממשלה.

העירייה מתכננת להשלים את התקנה עד ה-15 ביוני 2020. באזורים מוגבלי נסיעה, תימנע נסיעת כלים חשמליים באופן אלקטרוני, חברות הכלים השיתופיים יחוייבו לוודא כיבוי אוטומטי של הכלי בכניסה לאזור המוגדר כמוגבל נסיעה, למשל משטח העץ בנמל תל אביב. לוח הזמנים להשלמת תקנה זו יעשה ב-1 בפברואר 2020. לעומת זאת, באזורים שבהם זיהתה העירייה חיכוך רב עם הולכי הרגל, למשל שביל האופניים בטיילת בחוף גורדון, תוגבל מהירות נסיעת הכלים החשמליים ל-15 קמ''ש. כלומר, הכלים יאטו באופן אוטומטי את קצב הנסיעה. התקנה תושלם החל מ-1 בפברואר 2020.

דיווח על רוכבים שעברו עבירות תנועה באפקליקציה מיוחדת

בנוסף, ועל מנת למגר את תופעת הרכיבה על המדרכות, תאפשר העירייה לציבור הרחב לצלם באמצעות אפליקציית 106 כלים שיתופיים אשר נוסעים על המדרכות ולשלוח את התמונה, בצירוף נקודת ציון גאוגרפית וחתימת זמן למוקד העירוני. התמונות בצירוף המידע הרלוונטי יועבר בתוך 24 שעות לבעל ההיתר הזמני שהכלי שלו נמצא נוסע על המדרכה. יתר על כן, חברות הכלים השיתופיים נדרשו להתקין מספרי זיהוי לכל הכלים שנמצאים במרחב הציבורי בעיר. העירייה תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה לתפיסה וסילוק כלים שיתופיים אשר ימצאו ללא מספר זיהוי ברחבי העיר החל מ-1 בינואר 2020.

כמו כן, הוחלט על הרחבת האזורים בהם אסורה חניית כלים זעירים מחוץ לתאי חניה ייעודיים שנקבעו לטובת העניין. בנוסף לכ-220 תאי החנייה הייעודיים שסומנו ברובע שלוש, סומנו עוד כ-180 תאי חנייה ברובע חמש (דרומית לבוגרשוב). באזורים אלו לא תתאפשר סיום נסיעה ונעילת הכלים מחוץ לתאים. כמו כן, בימים אלה העירייה פועלת לסמן תאים ברובעים נוספים בעיר, כמו גם בתחנות הרכבת. לוח הזמנים להשלמת תקנה זו: החל מ-1 בינואר 2020. התקנה האחרונה נוגעת למחזור הסוללות. העירייה קבעה כי על חברות הכלים השיתופיים למחזר את הסוללות של כלים שיצאו משימוש, זאת על מנת למנוע השלכה אסורה של סוללות לפחים רגילים ולהקטין את ההשפעה האקולוגית השלילית של הכלים. לוח הזמנים להשלמת תקנה זו: החל מ-1 באפריל 2020.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, אמרה כי "על פי נתוני בית החולים "איכילוב", ב-15% מהתאונות מדובר בפגיעות ראש שניתן למנוע אותן אם הרוכבים יחבשו קסדות. חיוב החברות להצמיד קסדה לכל כלי חשמלי שיתופי נועד להבטיח שכל רוכב, גם מזדמן, שעולה על הכלי השיתופי ירכב עם ההגנה הדרושה על ראשו ועל פי החוק".

להבי הסבירה כי אף שהחוק מחייב כיום חבישת קסדה "ישנם רבים שרוכבים על כלים שיתופיים ללא קסדה, ואנו סבורים כי ההתייחסות לכלים השיתופיים צריכה להיות דומה לרכבים בהשכרה, כלומר עליהם להיות מצוידים בכל האמצעים על פי החוק".

לפי להבי, הנחיה זו מצטרפת לשורה ארוכה של תנאים שהכתיבה עיריית תל אביב לטובת הסדרת השימוש בכלים חשמליים שיתופיים במרחב הציבורי, וכבר בינואר הקרוב יוצמדו מספרי רישוי לכל הכלים השיתופיים ותחל לפעול יחידת אכיפה ייעודית. "יחד עם זאת", אמרה, "נדרשת הסדרה גם של הכלים החשמליים הפרטיים, שתלויה בחקיקה או תקנות ארציות וכל זמן שאנו מצויים בתקופת ממשלת מעבר ועם כנסת לא מתפקדת - אנו בעיריית תל אביב יפו מכתיבים תנאים כמיטב יכולתנו במסגרת היתרי ההפעלה שאנו מאשרים בעיר".

מבצע לאכיפת מוגברת של רכב דו גלגלי בתל אביב, 8 בדצמבר 2019. דנה ירקצי
מבצע לאכיפת מוגברת של רכב דו גלגלי בתל אביב, 8 בדצמבר 2019/דנה ירקצי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully