וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בדרך לקנות קסדה": כל התירוצים במבצע האכיפה נגד רוכבי האופניים

8.12.2019 / 22:20

ברחבי ת"א החל מבצע האכיפה המשולב נגד רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים בניגוד לתקנות, ללא קסדה ועל המדרכה. צוות וואלה! NEWS התלווה לפקחים ולשוטרים שהיום החלו גם בהחרמת הכלים החשמליים. "החיים שווים יותר מ-250 שקלים"

צילום: יותם רונן, עריכה: אסף דרורי

מבצע האכיפה עליו הכריזה עיריית תל אביב-יפו בשיתוף המשטרה ומשרד התחבורה נגד רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים יצא לדרך. במסגרת המבצע פועלים כוחות משטרה יחד עם יחידת הפיקוח של עיריית תל אביב על מנת לעצור רוכבים על כלים חשמליים שנוסעים ללא קסדה, על המדרכה עם טלפון ביד או אוזניות.

צוות וואלה! NEWS התלווה לכוחות האכיפה סמוך לצומת הבימה בעיר. בעוד שמרבית הרוכבים שנתפסו נדרשו לשלם קנס, מחלקם הוחרמו האופניים החשמליים בגין רכיבה בניגוד לתקנות. ואף על פי כן, קשה לומר בבירור מהם הקווים המנחים במסגרת האכיפה. מצד אחד, רוכבים שנוסעים על הכביש בלי קסדה במהירות לא נעצרים מאחר שלדברי הפקחים והשוטרים - 'הם לא רודפים אחרי הנהגים'. מצד שני, רוכב שחצה קטע מדרכה בין שביל האופניים לכביש קיבל דוח ואופניו הוחרמו.

מבצע לאכיפת מוגברת של רכב דו גלגלי בתל אביב, 8 בדצמבר 2019. דנה ירקצי
"רוב הדוחות מסתכמים ב-250 שקלים"/דנה ירקצי

"אנחנו כרגע אוכפים נסיעה בכלי דו גלגלי וממונע - אופניים וקורקינט". סיפר קובי משעלי, פקח רב תכליתי מיחידת הפיקוח של עיריית תל אביב. "כשמדובר ברכיבה על מדרכה עם טלפון או אוזניות, אנחנו מגישים דוחות ובמקרה הצורך מחרימים את הכלים. רוב הדוחות מסתכמים ב-250 שקלים". לדבריו, המשטרה מסייעת באכיפה במקרה בו עולה מתרחשת פרובוקציה, אלימות או סירוב להציג תעודה מזהה בפני פקח.

עד כה, פעולות האכיפה הסתכמו במתן דוחות. כעת השוטרים והפקחים גם מחרימים את האופניים או הקורקינט, ועל הרוכב לשחררם, הן אם מדובר בקורקינט פרטי או בשיתופי. "כדי לעשות זאת צריך לשלם שובר תשלום ורק אחר כך אנחנו משחררים את הכלי", הסביר משעלי. "למעשה, רוכב שמסתכן בנהיגה שבניגוד לכללים צפוי לשלם פעמיים: פעם אחת בעקבות העבירה, ופעם נוספת על שחרור הקורקינט".

המבצע יימשך כשבוע, אולם בינואר הקרוב תוקם יחידת האופניים בשיתוף עם המשטרה, ופעולות האכיפה יתבצעו על בסיס יומיומי. על פי נתוני המשטרה חלה עלייה בהיקף הדוחות שניתנו בגין רכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים בניגוד לחוק. ב-2019 חל זינוק של 3,361 דוחות. אם ב2018- המספר עמד על 18,700 דוחות, הרי שב-2019 הוא הגיע ל-22,067. הקפיצה המשמעותית ביותר הייתה בדוחות שניתנו בגלל אי חבישת קסדה. ולמרות הנתונים, בעירייה ובשיטור העירוני טוענים כי דווקא חלה ירידה במספר הדוחות והעבירות. "ברגע שהתחלנו באכיפה התחלנו לראות ירידה", טען משעלי. "אנשים מודעים לחוקים ולנהלים".

עוד בוואלה!

צעיר בן 18 נפצע קשה מפגיעת ברק בצפון הארץ

לכתבה המלאה
מבצע לאכיפת מוגברת של רכב דו גלגלי בתל אביב, 8 בדצמבר 2019. דנה ירקצי
"רואים ירידה". מתן דוחות סמוך לתיאטרון הבימה בתל אביב, היום/דנה ירקצי

רס"ב שלמה טולדו מהמשטרה אינו שולל את דבריו של משעלי. "אנחנו בהחלט רואים ירידה", טען אך הסביר: "בגלל שמדובר בתל אביב-יפו יש הרבה אנשים שמגיעים מחוץ לעיר". הוא סיפר כי "במבצע הזה קיבלנו חומרי הסברה מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שתורגמו לכמה שפות, ערבית, טיגרית ועוד. יש מודעות, אבל צריך להגביר את האכיפה ואני מקווה שהאזרחים ילמדו מזה. ככה זה ימנע תאונות דרכים".

במהלך מבצע האכיפה, חלק מהרוכבים מקבלים את הפקחים בחיוך, בעוד שאחרים נבהלים ומנסים להימלט. בעודנו מתלווים לצוות, שני רוכבים נתפסו על הכביש ללא קסדה וקיבלו דוחות. בטו אברג'יל נעצר על ידי יחידת המשטרה לאחר שרכב ללא קסדה, לטענתו נגנבו לו האופניים יחד עם הקסדה בשבוע שעבר, והיום קיבל דוח בדיוק בזמן שבו נסע לקנות חדשה. "חבל שלא ראיתם אותי בדיזינגוף סנטר כי בדיוק באתי לקנות משם", אמר. "אני לא מבואס, החיים שווים יותר מ-250 שקלים". כשאנו שואלים אותו מה המסר, הוא משיב: "קסדה, קסדה, קסדה. הקנס הוא פרט שולי, החיים שלנו יותר חשובים. מה זה 250 שקלים? זה סכום שמוציאים במכולת. גנבו לי בשבוע שעבר, כמו שקורה בעיר הזאת בדרך קבע, הלכתי לקנות חדשה וקיבלתי ברכת בוקר טוב בדרך הביתה".

עוצרים רוכבים בין מקטעים: "מלכודת קנסות"

אנחנו ממשיכים עם הפקחים והשוטרים שמתמקמים מקטע שבין שביל אופניים המסתיים על המדרכה לבין מעבר החצייה. הרוכבים ששמים לב עוצרים בסוף שביל האופניים ולוקחים אותם ברגל. אלה שלא, נקלעים ל"מלכודת הקנסות", נעצרים ומקבלים דוח. בזמן הזה נוסע על הכביש רוכב אופניים ללא קסדה במהירות. כשאנו שואלים את הפקח מדוע לא עצר את הרוכב, השיב: "אנחנו לא רודפים אחרי אלו שנסעו במהירות". כשהקשנו והתרענו כי זו קטנוניות לעמוד בדיוק בין השביל שמסתיים על המדרכה לבין הכביש, במקום לעצור את העבריינים האמיתיים, הפקח משעלי ענה: "הם צריכים לדעת את החוק וגם על המקטע מדרכה הזה אסור לו לנהוג".

לפתע מגיע רוכב עם קסדה שנסע על המדרכה וניסה להגיע אל השביל, השוטר אומר לו כי עבר על החוק הוא לא מקשיב ומנסה לברוח, שני השוטרים תופסים אותו ועוצרים אותו בצד. הרוכב נכנס לסערת רגשות ומתחיל לבכות. השוטרים לא מוותרים, הדוח ניתן.

כאוס על שניים. ראובן סביו, קינן כהן
רוכבים בשביל אופניים בתל אביב/קינן כהן, ראובן סביו

רוכבת נוספת שנוסעת עם קסדה בשביל האופניים ומגיעה למקטע המדובר, התבקשה אף היא לעצור על ידי הפקחים. היא מתקשה להבין היכן טעתה. הם פועלים להחרמת הקורקינט שלה, והיא נותרה מופתעת. בהמשך גם מגיע תייר מדרום אפריקה על קורקינט של שיתופי. גם אותו עוצרים. אצלו זה משום שלא חבש קסדה. השוטר מסביר לנו שהוא לא יקבל דוח כי כרגע ההנחיה לא לתת קנסות לתיירים. "הם לא מבינים את החוק וכרגע עוסקים בהסברה גם מולם".

"ממש הופתעתי", סיפר איבן, תייר מדרום אפריקה מספר, "אני אוהת את הקורקינטים בישראל, אין לנו שירות כזה בדרום אפריקה. כיף לנסוע ליד חוף הים, עכשיו רציתי לנסוע לסנטר ולקנות לילד שלי מתנה וממש הופתעתי, לא ידעתי בכלל שזו חובה לחבוש קסדה. מאיפה אביא אחת כזו עכשיו? תנו לעצור את התשלום על הקורקינט ואלך כבר ברגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully