וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניז'ר: 71 חיילים נהרגו במתקפה של מאות פעילי טרור

12.12.2019 / 10:59

הצבא במדינה המערב אפריקנית אמר כי במתקפה הקטלנית ביותר אי-פעם נגד כוחותיו נעשה שימוש בירי ארטילרי ובמכוניות תופת. האלימות באזור, שבו פועלות שלוחות דאעש ואל-קאעדה, משתוללת בשנה האחרונה למרות נוכחות כוחות זרים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

71 חיילים מצבא ניז'ר נהרגו אתמול (רביעי) במתקפה על בסיס באזור נידח סמוך לגבול עם מאלי - כך אמר דובר הצבא אחרי המתקפה הקטלנית בהיסטוריה נגד צבא ניז'ר. ארגוני ג'יהאד, הקשורים לארגוני "המדינה האסלאמית" (דאעש) ואל-קאעדה, הגבירו את מתקפותיהם הקטלניות ברחבי אזור הסהל שבמערב אפריקה במהלך השנה האחרונה, למרות אלפי כוחות אזוריים וזרים שאמורים להיאבק בהם.

האלימות מכה במיוחד במאלי ובבורקינה פאסו, שחלקים נרחבים מהן חמקו מידי השלטונות, אולם היא זלגה גם לניז'ר, שחולקת גבול ארוך ופרוץ עם שתיהן. דובר הצבא, קולונל בובכר חסן, אמר בשידור ישיר בטלוויזיה כי כמה מאות חמושים תקפו את הבסיס בעיירה אינייטס שבמערב המדינה, לאורך שלוש שעות. באזור היו שתי מתקפות במאי וביולי, שבהן נהרגו 50 חיילים ניז'רים על ידי לוחמי שלוחת מערב אפריקה של דאעש.

לדבריו, החמושים ירו אש ארטילרית והשתמשו במכוניות תופת. דובר צבא ניז'ר הוסיף כי 12 חיילים נוספים נפצעו, ועוד כמה חיילים נעדרים. לדבריו, "מספר גדול" של חמושים נהרגו. שני גורמי ביטחון, שדיברו בעילום שם, אמרו ש-30 חיילים עדיין נעדרים.

לשכתו של נשיא המדינה מחמדו איסופו אמרה כי הוא שב אתמול למדינה אחרי שקטע ביקור במצרים.

חיילים מצבא ניז'ר בתרגיל עם צבא ארה"ב, אפריל 2018. רויטרס
חיילים מצבא ניז'ר בתרגיל עם צבא ארה"ב, אפריל שעבר/רויטרס

המצב הביטחוני הדרדר בשנה החולפת ברחבי הסאהל, רצועת שטח צחיחה למחצה השוכנת מתחת לסהרה, בשל מתקפות טרור וסכסוכים אתניים בין קהילות של חקלאים ורועים. האזור נכנס למשבר מאז 2012, כשמורדים משבט הטוארג ופעילי ג'יהאד שתמכו בהם באופן רופף כבשו את צפונה של מאלי, וצרפת התערבה במלחמה שנה לאחר מכן. ואולם, ארגוני הטרור התבססו מאז מחדש והרחיבו את טווח הפעילות שלהם.

מניין הקורבנות הגדל השנה גרם לכעס ציבורי על ממשלות האזור ועל השליטה לשעבר באזור, צרפת, שפרסה כ 4,500 חיילים באזור. נשיא צרפת עמנואל מקרון, המתוסכל מהלך הרוח האנטי-צרפת, זימן חמישה ממנהיגי האזור לספגה בשבוע הבא, שבה יבקש מהם להבהיר אם הם רוצים שהחיילים הצרפתים יישארו בשטח מדינותיהם.

כינוס חירום של צרפת

גם בצרפת גברו הביקורת על הפעילות הצבאית במערב אפריקה, אחרי שבתאונת מסוקים במאלי בחודש שעבר נהרגו 13 חיילים צרפתים.

שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, אמר אתמול בריאיון לעיתון לה מונד כי "אין לנו שום עניין באזור זה מלבד הביטחון שלנו". לדבריו, "אם זה לא ייפתר באמצעות הסכמות ובירור ההתחייבויות, נצטרך לשאול את עצמנו שאלות ולחשוב מחדש על הנוכחות הצבאית הצבאי שלנו," אמר.הוא הוסיף כי נסיגת הכוחות מהאזור אינה על הפרק בשלב זה.

כמה מהמדינות המערב אפריקניות, המשתתפות בכוח הצבאי האזורי G5 סהאל, הנתמך על ידי צרפת, הגיבו בקרירות למה שהם רואים כאולטימטום מפריז. דובר ממשלת מאלי אמר כי הנשיא איברהים בובקר קייטה ישתתף בפסגה רק "בתנאים" שהועברו לשליח הצרפתי באזור.

דיפלומט ממערב אפריקה, הפועל בפריז, אמר כי חמש המדינות לקחו קשה את הכינוס של מקרון. "אני חושב שהוא צריך להפגין יותר כבוד בפני המבוגרים", אמר הדיפלומט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully