וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוטרים העבירו חומרי חקירה בקבוצה סודית - ותיק תקיפה אכזרית קרס

12.12.2019 / 11:36

שוטרי תחנת משטרה בצפון ניהלו קבוצת ווטסאפ סודית שבה שיתפו ביניהם חומרי חקירה רגישים ופרטי חשודים בתקיפת שוטר. המידע הועבר לפני שנערך לחשודים מסדר זיהוי בו היו נדרשים שוטרים לזהותם, והפרקליטות נאלצה לסגת מהאישומים החמורים. המשטרה: "הנהלים יחודדו בהתאם"

עריכה: אסף דרורי, עמית שמחה

בתחנת משטרה בצפון התנהלה קבוצת ווטסאפ סודית שבה היו חברים כל שוטרי התחנה והועברו בה חומרי חקירה רגישים וכן הוראות, ללא מידור ותוך מעקף הרישומים הרשמיים והמערכת הממוחשבת המשטרתית. לכל שוטר בתחנה הייתה כך גישה לכל מסמך, צילום, או פיסת מידע ששותפו בקבוצה, כולל שמות ופרטים אישיים של אנשים שנחשדו בעבירות פליליות.

גילוי העניין הביא לאחרונה לקריסת תיק פלילי חמור נגד ארבעה גברים שריסקו את פניו של שוטר באכזריות ובברוטאליות יוצאת דופן, כשפניו נדרשו לשחזור. זאת לאחר שבין היתר, התברר שתמונות של חשודים בתקיפת השוטר, וכן פרטיהם האישיים, הועברו בקבוצה עוד טרם נערך להם מסדר זיהוי בו היו נדרשים שוטרים לזהותם. בפרקליטות כלל לא ידעו על קיומה של הקבוצה הסודית ששמה: "משנים מציאות", והופתעו ללמוד על התכתובות בה. בשל כך, ובשל כשלים ראייתיים נוספים כאמור נאלצו לעשות ויתורים מפליגים לנאשמים.

קבוצת הווטסאפ הסודית של תחנת משטרה בצפון. אתר רשמי
קבוצת הוואטסאפ של השוטרים/אתר רשמי

לכן הפרקליטות נאלצה לסגת מהאישומים החמורים בכתב האישום שהגישה נגדם בבית המשפט המחוזי בחיפה, ושהעונש בגין העבירות שיוחסו להן הוא עד 15 שנות מאסר, ולהסתפק בעבירות מינוריות יותר המתאימות בכלל לבית משפט שלום. הארבעה שכפרו עד כה באישומים הזדרזו להודות בעבירות התיק המרוכך. טרם ניתן גזר הדין.

התיק מתנהל בבית המשפט מחודש מרץ, ורק בנובמבר, לאחר החשיפה, העבירה הפרקליטות לסניגורים את ההתכתבויות בקבוצת הווטסאפ. עם חשיפת המקרה הורה מפקד תחנת המשטרה לפקודיו לסגור מיד את הקבוצה. עו"ד ראניה סרוג'י, המייצגת את אחד החשודים מטעם הסניגוריה הציבורית, אמרה כי "בקבוצה הזו הועברו חומרי חקירה רגישים שעות ספורות אחר אירוע, ביניהן תמונות, והרי מדובר בקבוצה בה חברים עדים מרכזיים שיתבקשו אחר כך לזהות את מי שהשתתפו באירוע".

עו"ד סרוג'י שחשפה את הקבוצה לבית המשפט, ושהיא בעצמה פרקליטה לשעבר, ביקשה להדגיש כי "חמור ביותר שקיומה של הקבוצה הסודית לא קיבל ביטוי בחומרי החקירה ושהפרקליטות כלל לא ידעה עליה. רק כשגילינו אותה וגילינו שכל העדים נקראו להתאסף בחדר של החוקר הראשי בתיק, יכולנו לשאול 'לאיזו מטרה'". היא הוסיפה כי "כך ללא ספק 'משנים מציאות', אבל למרבה הצער לא כפי שמצופה מהמשטרה, השוטרים שינו את המציאות הראייתית. כמה ציני זה שזה נחשף דווקא בתיק חשוב מעין כמוהו למשטרה שבמרכזו שוטר שנפצע קשה".

קבוצת הווטסאפ הסודית של תחנת משטרה בצפון. אתר רשמי
פרטי חשוד שהועברו בקבוצה/אתר רשמי

"לא יודע אם עשו זאת מרוע או מטמטום", אמר לוואלה! NEWS גורם משפטי המצוי בפרטי ההתנהלות הזו.

ממשטרת ישראל נמסר כי "במשטרה קיימים נהלים מוקפדים העוסקים בשמירה על ביטחון המידע בארגון בכל הרמות ובכל הנושאים. בעקבות הצורך המבצעי הקיים לעתים תכופות בזרימת מידע בזמן אמת בין מערכי משטרה ויחידות השיטור, במהלך השנים האחרונות שודרגו מערכות המשטרה משמעותית באופן המאפשר להעביר חומרים מסווגים לכל שוטר באמצעות אפליקציית מסרונים משטרתית ייעודית. עוד הוסיפו מהמשטרה כי "למרות שמדובר בקבוצת וואטסאפ סגורה ובה תכתובות פנימיות בין שוטרי התחנה בלבד, בעיקר לצורך סנכרון מידע וביצוע משימות שיטור, הרי שהנושא ייבדק ובמידת הצורך יחודדו הנהלים בהתאם".

"משטרת ישראל תמשיך להקפיד על כלל ההיבטים והסוגיות הנוגעות לביטחון המידע בארגון. נציין כי במקרה שתואר, הנאשמים נעצרו, הואשמו והורשעו בתקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, גרימת חבלה ממשית לשוטרים ובעבירות נוספות בהליך שנוהל על ידי הפרקליטות. נמשיך לפעול בנחישות נגד כל מי שיתקוף וינהג באלימות כלפי שוטרים המבקשים לבצע פעילות אכיפה כחוק", אמרו.

מפרקליטות מחוז חיפה נמסר כי "קשיים ראייתיים, שנתגלו תוך כדי ניהול התיק, בין השאר מספר עדים שחזרו בהם מגרסתם בבית המשפט, בכל הקשור להשתלשלות האירועים וזיהוי הנאשמים כמבצעי העבירה, פרטים שנמסרו על ידי מספר עדים - ונסתרו בראיות חיצוניות, כמו גם חומרים שעלו מקבוצת הוואטסאפ, כל אלה עמדו בבסיס ההחלטה להגיע להסדר הטיעון".

במחלקה לחקירות שוטרים לא הכירו את הנושא ולמדו עליו מפניית וואלה! NEWS.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully