וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגת מיאנמר דחתה בהאג את הטענות לרצח הרוהינגיה: "סכסוך פנימי"

12.12.2019 / 9:39

אונג סאן סו צ'י, כלת נובל לשלום, התייצבה בבית הדין הבינלאומי והגנה על הצבא שבו נאבקה במשך שנים. "הטענות לא מבוססות ומטעות", אמרה על העתירה שהגישה גמביה

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

מנהיגת מיאנמר, אונג סאן סו צ'י, דחתה אתמול (רביעי) את הטענות נגד ארצה בביצוע רצח עם נגד מיעוט הרוהינגיה המוסלמי כ"לא מבוססות ומטעות". לדבריה, אין מקום לדון במקרה בבית המשפט הגבוה של האו"ם.

סו צ'ין, כלת פרס נובל לשלום, מייצגת את ארצה במהלך שלושת ימי הדיונים בבית הדין הבינלאומי בהאג. היא דוחה את ההאשמות שעלו בעתירה שהגישה גמביה בחודש שעבר, שבה האשימה המדינה המוסלמית הקטנה שבמערב אפריקה את המדינה הבודהיסטית שבדרום-מזרח אסיה בהפרת האמנה למניעת רצח העם מ-1948.

מי שהייתה עד לא מכבר סמל דמוקרטי בעיני המערב, הגנה אתמול במשך כ-30 דקות על פעולות הצבא, שבמשך שנים החזיק אותה במעצר בית. לדבריה, "פעולת הטיהור" של הצבא במדינת המחוז ראכין, שהחלה באוגוסט 2017 הייתה תגובת-נגד לטרור בעקבות מתקפה של רוהינגים חמושים על עשרות תחנות משטרה. "זהו סכסוך פנימי", אמרה.

לדבריה, גמביה הציגה תמונה לא שלמה של "מה שמתרחש באמת במדינת ראכין במיאנמר". יותר מ-730 אלף רוהינגים ברחו ממיאנמר לבנגלדש בעקבות המתקפה, וחוקרי האו"ם אמרו כי לפחות עשרת אלפים בני אדם נהרגו. ארגוני זכויות אדם אמרו כי הצהרתה של סו צ'י סותרת את הראיות בשטח ואת העדויות של הפליטים.

"דבריה עומדים בסתירה לכל הראיות שנאספו על ידי האו"ם, והעדות שהצוותים שלנו שמעו מאינספור ניצולים", אמר ג'ורג' גרהאם, מנהל השירותים ההומניטריים בארגון "להציל את הילדים".

מנהיגת מיאנמר אונג סאן סו צ'י בדיון בבית הדין בהאג, 11 בדצמבר 2019. רויטרס
מכלת פרס נובל לתומכת הצבא. סו צ'י בהאג, אתמול/רויטרס

גמביה טוענת כי חובתה של כל מדינה, לפי האמנה, למנוע רצח עם או להעניש את האחראים. בעוד שסו צ'י הודתה כי ייתכן שהופעל כוח צבאי חסר פרופורציות ושאזרחים נהרגו, היא טוענת שהמעשים אינם מהווים רצח עם. לדבריה, מיאנמר מענישה חיילים שהיו מעורבים במעשים אלו, שבעבר תיארה אותם כמקרים מבודדים.

"בנסיבות אלו, ודאי שרצח עם מתוכנן לא יכול להיות ההשערה היחידה", אמרה בפני ההרכב של 17 שופטים. "האם יכולה להיות כוונת רצח עם מצד מדינה שחוקרת, מעמידה לדין ומענישה באופן פעיל חיילים וקצינים המואשמים בפשעים?", התגוננה המנהיגה האזרחית של מיאנמר, בורמה לשעבר.

השופטים שמעו השבוע את השלב הראשון בתיק: בקשתה של גמביה לנקיטת "צעדים זמניים" - המקבילים לצו הרחקה נגד מיאנמר על מת להגן על אוכלוסיית הרוהינגיה, עד לדיון בתיק במלואו.

לבית הדין אין סמכויות אכיפה, אולם פסיקותיו הן סופיות ויש להן משקל בינלאומי רב. הסף החוקי להגדרת רצח עם הוא גבוה - רק שלושה מקרים הוכרו על פי החוק הבינלאומי מאז מלחמת העולם השנייה: בקמבודיה, בסוף שנות ה-70; ברואנדה ב-1994; ובסרברניצה, בוסניה, בשנת 1995. אף שצוות משימה של האו"ם מצא כי "הפשעים החמורים ביותר תחת החוק הבינלאומי" בוצעו במיאנמר וקרא לקיים משפטים בגין רצח עם, אולם בית משפט מעולם לא בחן את העדויות עד עתה.

הפרקליט המייצג את מיאנמר, וויליאם שבאס, ביקש לדחות את צו המניעה ואמר כי לבית המשפט אין סמכות שיפוטית. הוא טען כי מספר הקורבנות לא עומד ברף להגדרה של רצח עם, הכוללת השמדה מוחלטת או חלקית של קבוצה אתנית ספציפית.

כפר שרוף של מיעוט הרוהינגיה בצפון מיאנמר, ספטמבר 2017. רויטרס
לפחות עשרת אלפים איש נהרגו. כפר שרוף במדינת ראכין/רויטרס

מעבר לגבולה המערבי של מדינת המחוז ראכין, בבנגלדש, עוקבים מקרוב אחרי התיק. במדינה שוהים יותר ממיליון רוהינגים במחנה הפליטים הגדול ביותר בעולם.

"שקרנית, שקרנית, בושה!", צעקו כמה פליטים כשצפו בסו צ'י בטלוויזיה. "היא שקרנית. שקרנית גדולה, שתתבייש", אמר עבדור רחים, בן 52, בזמן דבריה בשידור ישיר בטלוויזיה במרכז קהילתי במחנה קוטופלונג.

בביאנגון, הבירה הכלכלית של מיאנמר, נערכו הפגנות תמיכה בסו צ'י בימים האחרונים. אתמול צפו בדיון כמה מאות אנשים, כולל נזירים ואנשי ממשל, שהתכנסו בפארק בעיר. חלקם הקליטו את דבריה בטלפונים הסלולריים שלה.

"עורכי הדין של מיאנמר מבריקים. מכיוון שזאת האמת, עורכי הדין נראים כל כך בטוחים. הם אומרים את האמת," אמר שין נו, בן 62.

סו צ'י עלתה לשלטון ב-2016 אחרי שמפלגתה זכתה בניצחון מוחץ בבחירות, אך החוקה שנוסחה על ידי הצבא קובעת שעליה לחלוק את השלטון עם הצבא ששלט במדינה במשך עשרות שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully