וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אחד המעורבים בירי בג'רזי סיטי פרסם פוסטים אנטישמיים לפני המתקפה

גורם במערכת האכיפה אמר לניו יורק טיימס כי הרשויות סבורות שהמניע לתקיפה היה אנטישמי, וכן אנטי-משטרתי, משום שאותו חשוד פרסם גם פוסטים נגד שוטרים. עם זאת, ייתכן שמחלות נפש ושימוש בסמים היוו גורם מרכזי לתקיפה, אחד החשודים השתייך בעבר לתנועת העבריים השחורים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

אחד החשודים בירי אתמול (שלישי) במרכול הכשר בג'רזי סיטי פרסם פוסטים אנטישמיים לפני המתקפה - כך דווח בניו יורק טיימס. לפי גורם המעורה בחקירת האירוע, הרשויות סבורות שהמניע לתקיפה היה אנטישמי וכן אנטי-משטרתי, משום שאותו חשוד פרסם גם פוסטים נגד שוטרים. עם זאת, גורם במערכת אכיפת החוק אמר כי חוקרי האירוע מאמינים כי מחלות נפש ושימוש בסמים עשויים להיות הגורמים העיקריים בהתקפה. לדברי אותו גורם, החוקרים רואים כעת בהודעה האנטישמית שפורסמה ברשת כגורם משני.

החשודים בירי הם דייוויד אנדרסון ופרנסין גרהאם, לפי רשת NBC שציטטה ארבעה גורמים ברשויות אכיפת החוק. השניים, לפי הדיווח, היו בעבר חלק מתנועת העבריים השחורים בעלת האידיאולוגיה האנטישמית. בוואן הגנוב שבו הם נסעו נמצא פתק עם רישומים דתיים.

הערב פורסם תיעוד מהאירוע, בו נראה אחד מהתוקפים כשהוא יוצא מרכב מסרחי שחנה ברחוב, ופותח בירי מסיבי אל עבר החנות ועוברי אורח שעברו בסביבתה באותו זמן.

תיעוד הירי במרכול הכשר בג'רסי סיטי. אתר רשמי
תיעוד הירי במרכול הכשר בג'רסי סיטי/אתר רשמי

במהלך התקרית נהרגו שוטר ושלושה אזרחים, בהם לאה מינדל פרענץ ומשה דוויטש. שני החמושים חוסלו במהלך חילופי האש. עד כה אף גורם רשמי מגופי החקירה בניו ג'רזי לא אישר באופן פומבי כי האירוע אכן כוון נגד יהודים וכי הירי בוצע על רקע אנטישמי. עם זאת, ראש העיר היהודי של ג'רזי סיטי, סטיבן פולופ, אמר היום כי החשודים תכננו מראש לבצע אותו במרכול הכשר, וכי עניין זה מחזק עוד יותר את החשד שהאירוע כוון נגד יהודים. "זה ברור שהוא כיוון למקום", אמר. ראש העיר אף רמז על הרקע האנטישמי לדברים בציוצים לאורך היום. "אין מקום לשנאה ולאנטישמיות בעיר", אמר.

"סרקנו את צילומי מצלמות האבטחה וחשבנו שזה חשוב לעדכן את הציבור במידע", הסביר ראש העיר. "במהלך האירוע קשה היה להבין את המניע - ועדיין יש שאלות רבות לגביו. עם זאת אחרי שצפינו במצלמות האבטחה אנחנו מרגשים שאנחנו יכולים להיות די בטוחים ולומר שההתקפה כוונה כלפי המכולת הכשרה".

ראש העיר פולופ הצביע בקטע הווידאו על הרכב שככל הנראה שימש את החמושים, שעה שנע ברחובות ג'רזי סיטי. "החשוד עצר בנקודה ההיא", אמר והצביע על המרכול הכשר. "הוא פתח את הדלת ברוגע כשהוא נושא שני רובים. הוא והחשוד השני".

עוד בוואלה!

תקרית הירי בניו ג'רזי: "המרכול הכשר נבחר כיעד מראש לתקיפה"

לכתבה המלאה
אירוע הירי בניו ג'רזי 10 בדצמבר 2019. AP
ניו ג'רזי, אתמול/AP

ג'יימס שאה, קב"ט העיר ג'רזי סיטי, הסביר: "אנחנו יודעים שהאירוע החל בקרב יריות בין שוטרים לחשודים, ונמשך לתוך שטח החנות. האירוע התחיל כמתקפה על האזרחים בחנות, ואז השוטרים שלנו שהוצבו ברחוב הסמוך הגיבו מיד לרעש היריות. הם הציבו עצמם בקו האש ובגבורה. בתוך שניות, עוד שוטרים הגיעו, חילצו אותם תוך ניסיון לחתור למגע עם היורים".

הוא הוסיף כי החמושים הגיעו למקום עם רובים ארוכי קנה בידיהם ומייד החלו לירות. "היו להם עוד הרבה מטרות זמינות שהם לא כיוונו אליהם מתוך כוונה להתמקד בחנות ההיא, אז היה ברור שזאת הייתה מטרתם והם רצו לפגוע באנשים במקום ההוא".

במהלך היום כלי תקשורת מקומיים פרסמו את שמותיהם של שניים מארבעת ההרוגים, חברי הקהילה החסידית המקומית - משה דויטש בן 24 ובעלת המרכול לאה מינדה פרנץ, אם לשלושה. פרנץ ניהלה את המרכול יחד עם בעלה, שעזב את המקום רגעים ספורים לפני הירי והלך לתפילת מנחה בבית הכנסת השכונתי. המרכול הוא אחד מהמקומות המרכזיים של הקהילה האורתודוכסית ההולכת וגדלה בעיר, השוכנת מעבר לנהר ההאדסון ושבה חיים כ-270 אלף איש.

ראש עיריית, ג'רסי סיטי סטיבן פולופ בזירת אירוע הירי בניו ג'רזי 11 בדצמבר 2019. AP
ראש עיריית ג'רזי סיטי, סטיבן פולופ/AP

קורבן נוסף הוא חוקר המשטרה ג'וזף סילס, בן 40 ואב לחמישה. זהותו של הרוג נוסף טרם ידועה. חמישה בני אדם נוספים, בהם שני שוטרים, נפצעו במהלך חילופי האש שהתפתחו בין שוטרים וכוחות מיוחדים לבין החשודים.

האירוע החל בסביבות השעה 12:00, בבית קברות מקומי. שם נהרג השוטר מירי שני החשודים, שלפי הדיווחים היו גבר ואישה. כלי תקשורת מקומיים דיווחו קשרו בין העימות במקום לחקירת רצח קודמת שאירעה במקום. לאחר מכן, השניים ברחו מהמקום בוואן גנוב, שהכיל לפי המשטרה מתקן נפץ כלשהו שנבדק על ידי הרשויות, והסתתרו במרכול הכשר במשך שעות שבהן נורו מאות כדורים.

זירת אירוע הירי בניו ג'רזי 11 בדצמבר 2019. AP
אף גורם רשמי לא הכריז כי הרקע לאירוע אנטישמי. ג'רזי סיטי/AP

התוקפים ברחו מהמקום ברכ גנוב

במקום נהרגו שלושה אנשים, בטרם החמושים חוסלו בידי המשטרה. חקירת התקרית עדיין נמשכת והחוקרים אוספים מידע על אודות דיווחים שונים שפורסמו אתמול, בהם בין השאר קיומו של חשוד נוסף.

"עמדתי ליד בר הסלטים במרכול ושמעתי שלוש יריות", סיפר עד ראייה. "כדורים ניפצו את שמשת החנות. לפתע ראיתי שני אנשים נכנסים לבושים במעילי גשם שחורים ורובים. הם ניסו לכוון את הנשק אליי, אבל הצלחתי להימלט".

הבית הלבן מסר אתמול שהנשיא דונלד טראמפ עודכן בהתפתחויות ועוקב אחר ההתרחשויות. "קיבלתי תדרוך על הירי המזעזע שאירע בג'רזי סיטי, ניו ג'רזי. מחשבותינו ותפילותינו עם הקורבנות ומשפחותיהם. אנו נמשיך לעקוב אחר המצב בזמן שאנו מסייעים לרשויות המקומיות והממשלתיות בשטח", כתב בטוויטר.


(עדכון ראשון: 15:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully