וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום לפני פקיעת המנדט: הונחה הצעת חוק לפיזור הכנסת ה-22

10.12.2019 / 18:27

הכנסת צפויה להצביע על הצעת החוק ב-3 קריאות, ולכל המאוחר עד חצות, מועד פיזורה האוטומטי במצב שבו אף אחד מהח"כים לא הצליח להרכיב ממשלה. לפי הצעת החוק, הבחירות יתקיימו ב-2 במרץ, כשבוע ויממה לפני מועד הבחירות המקורי שהוזז בעקבות חג הפורים

עריכה: אסף דרורי

בדרך לבחירות שלישיות - עדכונים אחרונים

  • ח"כים מכחול לבן ומהליכוד הניחו את הצעת החוק לפיזור הכנסת
  • הכנסת תצביע מחר על פיזורה ועל שינויים בהליך הבחירות בשלוש קריאות
  • הוועדה המסדרת תתכנס מחר בבוקר כדי לאשר הליך מזורז לפיזור
  • ליברמן: "עליי ועל מפלגתי הופעלו מסע לחצים ופיתויים"

על שולחן הכנסת הונחה הערב (שלישי) הצעת חוק לפיזור הכנסת ה-22. הכנסת צפויה להצביע מחר על הצעת החוק בשלוש קריאות, ולכל המאוחר עד חצות - מועד הפיזור האוטומטי של הכנסת ה-22 אם אף אחד מהח"כים לא יצליח להקים ממשלה. לפי הצעת החוק, הבחירות יתקיימו ב-2 במרץ, יום שני בשבוע, וכשבוע ויממה לפני מועד הבחירות המקורי. הסיבה לשינוי - חג הפורים אותו מציינים השנה במועד זה, ועל כן נדרש לשנותו.

כך, הכנסת תצביע מחר על שתי הצעות חוק במקביל. הראשונה, היא פיזור בפועל של הכנסת ה-22, והשניה, כוללת שינויים משמעותיים בהליך הבחירות, בעבודת ועדת הבחירות המרכזית ובמימון המפלגות, זאת כתוצאה מהקדמת הבחירות. ברגע שהצעות החוק יאושרו בשלוש קריאות במליאת הכנסת, הכנסת ה-22 תפוזר וישראל תלך לבחירות שלישיות בתוך שנה בלבד.

בנימין נתניהו משה כחלון גלעד ארדן יובל שטייניץ במליאת הכנסת ב-29 במאי 2019. ראובן קסטרו
ההצעה הונחה על שולחן הכנסת/ראובן קסטרו

את הצעת החוק הניחו חברי הכנסת מכחול לבן ומהליכוד בהם אבי ניסנקורן, מכלוף מיקי זוהר, מאיר כהן, שלמה קרעי וצבי האוזר. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "ביום י"ג בכסלו התש"ף (11 בדצמבר 2019) תסתיים התקופה שנקצבה בחוק-יסוד: הממשלה לשם הרכבת ממשלה שתכהן מכוח אמון הכנסת, ותחל תקופת הבחירות לכנסת ה-23. לפי סעיף 11(ב) לחוק-יסוד: הממשלה, תקופת הבחירות לכנסת נמשכת כ-90 ימים. בנסיבות החריגות שנוצרו, ולאחר שתי מערכות בחירות סמוכות שבהן לא כוננה ממשלה, מוצע לפזר את הכנסת ה-22 ולקיים בחירות חדשות לכנסת ה-23 ביום ו' באדר התש"ף, 2 במרץ 2020, כך שתקופת הבחירות לכנסת ה-23 תימשך 82 ימים במקום 90 ימים".

הוועדה המסדרת תתכנס מחר בשעה 9:30 בבוקר כדי לאשר פטור מחובת הנחה להצעת החוק לפיזור הכנסת, הליך מזורז לקידום הצעת החוק יממה בלבד לאחר שהוגשה. ההצבעה האחרונה לקראת הפיזור בפועל תתקיים סמוך לשעת חצות הלילה.

אביגדור ליברמן בכנסת, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
"מופעלים לחצים". ליברמן/רויטרס

בינתיים, ככל שנמשכת הספירה לאחור לקראת מחר בחצות, נמשכים משחקי ההאשמות במערכת הפוליטית בכל הנוגע למבוי הסתום וההליכה המסתמנת לבחירות שלישיות תוך שנה. היום אמר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי על מפלגתו מופעלים לחצים רבים וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ להקים ממשלת אחדות.

ליברמן כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "בימים האחרונים הופעל על ישראל ביתנו מסע לחצים ופיתויים כפי שאני לא זוכר מאז שהתחלתי את דרכי בפוליטיקה הישראלית. הוצע לנו כל תפקיד אפשרי בממשלה ובכנסת, רק שנסכים להיכנס לממשלה צרה, בניגוד להבטחתנו לבוחר".

ליברמן האשים את נתניהו וגנץ בכישלון הרכבת הממשלה והבהיר כי "אם ב-24 השעות הקרובות לא תקום ממשלה, זה אך ורק בגלל שמנהיגי שתי המפלגות הגדולות לא היו מוכנים לוותר על האגו, ולא יכלו להגיע להסכמה מי יכהן ראשון כראש ממשלה ומתי תהיה הרוטציה. כל השאר זה סיפורים ותירוצים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הופעלו עליי לחצים". ליברמן, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא המדינה ראובן ריבלין העביר ב-21 בנובמבר באופן רשמי את המנדט להקמת הממשלה לידי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, זאת לאחר שמאמציהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ להרכיב קואליציה כשלו. לראשונה בתולדות המדינה ולמשך 21 ימים שיפוגו מחר - הפכה הכנסת לגוף היחיד שראשי לנסות לאתר מועמד שלישי להרכבת הממשלה.

במהלך השבועות האחרונים ניסו חברי הכנסת בכחול לבן והליכוד להשיג את חתימותיהם של 61 ח"כים ויותר, כדי להרכיב את הממשלה הבאה ולמנוע בחירות שלישיות. ואולם עד כה לא הושגו הסכמות שאותן ניתן להגיש לנשיא המדינה. תקופת 21 הימים תסתיים מחר בחצות.

(עדכון ראשון: 17:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully