וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין לימודים, הרכבות מושבתות: יום שישי למחאת הפנסיות בצרפת

10.12.2019 / 22:10

האיגודים המקצועיים ארגנו הפגנות ענק ברחבי המדינה, כשהם לא מראינים סימנים לכך שהם מתכוונים לסגת מדרישותיהם לבטל את רפורמת הדגל של מקרון. ואולם, המספרים היו נמוכים משציפו, מה שעשוי לחזק את נחישות הנשיא. "מה שעומד על כף המאזניים הוא הרבה מעבר"

צילום: רויטרס

עובדי המגזר הציבורי בצרפת צעדו היום (שלישי) ברחובות ברחבי צרפת, במחאה נגד תכנית הרפורמה בפנסיות שמקדם הנשיא עמנואל מקרון. עם זאת, מספריהם היו נמוכים יותר מכפי שציפו באיגודים המקצועיים, מה שעשוי לחזק את ידו של מקרון. .

השביתה הנרחבת, שנמצאת ביומה השישי, גרמה לכאוס תחבורתי לסגירת עשרות בתי ספר בפריז, לביטול 20% מהטיסות ולצמצום הפעילות בבתי הזיקוק. האיגודים המקצועיים לא מראים שום סימן ולפיו הם עומדים לסגת בקרב שעלול להגדיר את נשיאותו של מקרון, הנחוש לפשט מערכת של יותר מ-40 תכניות פנסיה שונות, המספקות חלק מההטבות הנדיבות ביותר עולם.

"כן, יש צורך לרפורמה במערכת הפנסיה, אבל אין צורך לשבור אותה", אמר פיליפ מרטינז, ראש האיגוד המקצועי ה-CGT השמאלני הקשה לרשת השידור הציבורית צרפת 2. "הפרויקט של מקרון הוא כל אחד לעצמו. שלנו זה סולידריות. האיגודים הפצירו בעובדי הרכבת, ברופאים, במורים ובעובדי ציבור אחרים להגביר את הלחץ על מקרון, לפני שממשלתו תחשוף את פרטי התכנית מחר.

משרד הפנים העריך כי 339 אלף איש צעדו בכל רחבי צרפת, מתוכם 31 אלף בפריז. ביום הראשון של השביתה, ביום חמישי, המספרים הגיעו ל-806 אלף במדינה כולה, ו-65 אלף בבירה. ב-CGT ספרו 885 אלף איש בהפגנות ברחבי צרפת, בהם 180 אלף בפריז. לשם השוואה, ב-5 בדצמבר, הם מנו מיליון וחצי משתתפים במחאה, כשרבע מיליון מתוכם היו בעיר הבירה.

עובדי רציף במרסיי מפגינים נגד תכניות הרפורמה של הממשלה, 10 בדצמבר 2019. רויטרס
"עלינו להיפטר ממקרון". שביתה במארסיי, היום/רויטרס

בבורדו ובמארסיי, אלפי מפגינים הניפו דגלים של האיגודים והרימו כרזות שבהן נכתב: "עלינו להיפטר ממקרון". הפגנות מתקיימות גם ברן, ליון, נאנט ופריז. בבירה, שוטרים התפרסו לאורך שדרות שאנז אליזה והקימו מתרסים ברחובות המובילים ללשכות של של מקרון ושל ראש ממשלתו.

הימים הבאים יעמידו למבחן את יכולתו של מקרון להביא לשינויים החברתיים והכלכליים שלדבריו דרשוה צרפת לעבור כדי להתמודד עם מעצמות כמו סין וארצות הברית.

"מה שעומד על כף המאזניים הוא הרבה מעבר לשינוי מערכת הפנסיה", אמר כריסטופר דמביק, כלכלן בבנק סאקסו בפריז. "עבור עמנואל מקרון, זה לא להתבזות בפני 'העולם הישן', המוסדות שבהם הוא השתלח במהלך קמפיין הבחירות שלו, ולהשיב את יכולתו להעביר רפורמות במדינה.

אם מקרון ייכשל בהעברת הרפורמה, מעריכה ועדה פנסיונית עצמאית כי הגירעון יפתח ל-17 מיליארד אירו, שהו 0.7% מהתמ"ג, עד 2025.

עוד בוואלה!

שביתת ענק בצרפת במחאה על רפורמות בפנסיה

לכתבה המלאה
נשיא צרפת עמנואל מקרון בכניסה לפסגת נאט"ו בבריטניה. 03 בדצמבר 2019.. רויטרס
נחוש להוביל את הרפורמה. הנשיא מקרון/רויטרס

מקרון מודע להתנגדות של הציבור להעלאת גיל הפנסיה ל-62, וחלופה אחת היא צמצום ההטבות למי שמפסיק לעבוד לפני גיל 64, והגדלתן למי שבוחר לפרוש בגיל מאוחר יותר. אחד הוויתורים האפשריים הוא קצב השינויים במערכת הפנסיה.

השביתה היא אחת הגדולות ביותר שפרצו בצרפת מאז 1995, כשראש הממשלה דאז אלן ג'ופה נאלץ לנטוש את הרפורמה שלו במערכת הפנסיה, לאחר שבועות שביתת המגזר התעשייתי. ממשלתו מעולם לא התאוששה מההפסד ההוא.

דמביק, מבנק סאסקו, מעריך שככל שהשביתות יתקרבו לחג המולד, מקרון יתקשה להימנע פשרות מהותיות. במקביל, גם האיגודים ייזהרו שלא לאבד את תמיכת הציבור במקרה שבו השיבושים יתארכו. לפי סקר בעיתון ז'ורנל דו דימאנש, 53% מהציבור תומך בשביתה, לעת עתה.

"השביתה הזו לא יכולה להימשך לנצח כי לאנשים יימאס", אמר ז'אן פרנסואה וינסנט, רוקח במקצועו. "מקרון לא ייכנע כי זה יראה שהוא חלש, אבל הוא יבצע ויתורים".

הפגנה נגד תוכניות הרפורמה בצרפת ,מרסיי, 10 בדצמבר 2019. רויטרס
הפגנה נגד תוכניות הרפורמה בצרפת ,מרסיי, 10 בדצמבר 2019/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully