וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת ענק בצרפת במחאה על רפורמות בפנסיה

עובדי בתי ספר, שוטרים, עורכי דין, אנשי רפואה ועוד יעזבו את הלימודים והעבודה בשל תכניתו של מקרון להפריש אותם בגיל מוקדם יותר, או לקצץ מהפנסיות שלהם. הרשויות נערכות לשיבושים קשים, ותמיכה ציבורית גדולה עשויה להוביל לנסיגה ממשלתית

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מיליוני עובדים בצרפת מאיימים להשבית את המדינה היום (חמישי) בשל רפורמה של הנשיא עמנואל מקרון במערכת הפנסיה. בשביתה הכללית אמורים להשתתף עובדי בתי ספר, תחבורה, שוטרים, עורכי דין, צוותי רפואה וגורמים ברשויות התעופה, שיעזבו את העבודה ואת הלימודים במחאה על השינויים הצפויים, שייאלצו את העובדים לפרוש בגיל מאוחר יותר או לקבל פנסיות נמוכות יותר.

הרשויות נוקטות צעדים שנועדו להקל על השיבושים הקשים, שצפויים בעקבות השביתה הארצית הגדולה ביותר בשנים האחרונות. כמה ממנהיגי איגודי העובדים מזהירים שהם ימשיכו במחאה עד שמקרון יזנח את אחת מהבטחות הקמפיין המרכזיות שלו. לפי אחד הסקרים שנערכו לאחרונה במדינה, 69% מהציבור תומכים בשביתה, בעיקר בקרב בני 18 עד 34.

שביתת רכבת בניס, חלק מיום השביתה הלאומית והפגנות נגד תוכניות הרפורמה בפנסיה של ממשלת צרפת, 5 בדצמבר 2019. רויטרס
תחנת רכבת בניס, הבוקר/רויטרס

ממשלו של מקרון מקווה להימנע מהישנותה של השביתה הכללית מ-1995 במחאה על רפורמות הפנסיה, שהשביתה את מערכת התחבורה הציבורית למשך שלושה שבועות, ואילצה את הממשלה לחזור בה בשל התמיכה הציבורית הגדולה בשביתה.

שר הפנים, כריסטוף קסטנר, אמר ערב השביתה כי הוא צופה כ-250 הפגנות ברחבי המדינה, שחלקן עלולות להפוך אלימות."אנו יודעים שיהיו הרבה אנשים בהפגנות הללו ואנחנו יודעים את הסיכונים. ביקשתי, באופן שיטתי, שכשיש התפרעויות או אלימות יהיו מעצרים מידית", אמר. חלק מאנשי "האפודים הצהובים" אמורים להצטרף להפגנות.

עוד בוואלה!

עשרות עצורים ועימותים עם המשטרה: שנה למחאת "האפודים הצהובים" בצרפת

לכתבה המלאה
שביתת רכבת בניס, חלק מיום השביתה הלאומית והפגנות נגד תוכניות הרפורמה בפנסיה של ממשלת צרפת, 5 בדצמבר 2019. רויטרס
שביתת רכבת בניס, חלק מיום השביתה הלאומית והפגנות נגד תוכניות הרפורמה בפנסיה של ממשלת צרפת, 5 בדצמבר 2019/רויטרס

בשעות הבוקר, תחנות הרכבת והמטרו בפריז היו נטושות כמעט לחלוטין. הנוסעים החליפו אותן באופניים, בנסיעות קרפול או בעבודה מהבית. "יהיה קשה מאוד לנסוע בתחבורה הציבורית, כך גם מחר וייתכן שגם בסוף השבוע הזה גם כן", הזהיר השר ז'אן-בפטיסט דז'בארי בריאיון לתחנת RTL.

רשת הרכבות הממשלתית SNCF אמרה כי רק אחת מעשר רכבות יפעלו. חברות הרכבות "יורוסטר" ו"ת'לייס" ביטלו לפחות מחצית מהנסיעות בין פריז ללונדון ובריסל. שירותי התעופה האזרחית ביקשו מחברות התעופה לבטל כ-20% מהטיסות בשל השפעות השביתה.

יותר ממחצית מכל המורים בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים מתכננים לצאת מהשיעורים במחאה, בזמן שבתי החולים יפעלו במתכונת מצומצמת. איגודי עובדי התחבורה אמרו כי השביתה אינה מוגבלת בזמן.

"מה שעלינו לעשות זה לשתק את הכלכלה", אמר כריסטיאן גרולייה, בכיר באיגוד השמאל הקיצוני "פורס אוברייר". "הציבור נערך לקרב".

שביתת רכבת בפריז, חלק מיום השביתה הלאומית והפגנות נגד תוכניות הרפורמה בפנסיה של ממשלת צרפת, 5 בדצמבר 2019. רויטרס
נוסעים לעבודה באופניים. תחנת רכבת בפריז, היום/רויטרס

המפגינים נערכים לצעוד מתחנת הרכבת המרכזית של פריז גאר דו נור לפלאס דה לה נסיון, והמשטרה מזהירה כי אנשי "האפודים הצהובים" ואנרכיסטים מתכננים לזרוע הרס. שר הפנים הורה לחנויות שלאורך הדרך להישאר סגורות, וכ-6,000 שוטרים יפרסו באזור, בהם גם עשרות שוטרים על אופנועים.

מקרון רוצה לפשט את מערכת הפנסיות של צרפת, שכוללת 40 תכניות שונות, הכוללות גיל פרישה ובונוסים שונים. לדברי הנשיא, המערכת אינה הוגנת והיא יקרה מדי. הוא רוצה להחליפה במערכת אחידה, שלפיה על כל אירו שאדם מרוויח, כך נחסכת לו הפנסיה. עבור הנשיא, הרפורמה בפנסיות תקבע את הטון בחלקה השני של הקדנציה שלו, לקראת רפורמות קשות נוספות שהוא מתכנן, כולל תשלומי אבטלה.

השביתה יצאה לדרך אחרי חודשים של הפגנות "האפודים הצהובים", לעתים אלימות, במחאה על יוקר המחיה והאליטיזם של הפוליטיקאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully